Gå til innhold

Hvordan er koss porta pro?


Anbefalte innlegg

Har bestillt ipod (vanlig), men etter å ha lest at proppene som fulgte med ikke var allverden lurte jeg på å kjøpe koss porta pro. Hvordan er lyden i disse? Er de gode å ha på seg? Hvordan er de til jogging? Er det bra bass? , hører en del på metall og da trengs det litt bass.

 

jeg tar gjerne imot and forslag, men de må koste under 400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
porta pro har som navnet sier pro lyd...

Tullprat.

I forhold til størrelse og pris så synes jeg de er et godt alternativ.

Ikke deilig å løpe rundt i skogen med et par klokker fra grado labs :ohmy:

Mens derimot til en skikkelig "lytte session" så kommer de fort til kort.

Endret av Ktulu
Lenke til kommentar
Har bestillt ipod (vanlig), men etter å ha lest at proppene som fulgte med ikke var allverden lurte jeg på å kjøpe koss porta pro. Hvordan er lyden i disse? Er de gode å ha på seg? Hvordan er de til jogging? Er det bra bass? , hører en del på metall og da trengs det litt bass.

 

jeg tar gjerne imot and forslag, men de må koste under 400

iPod'en er visst ganske slank i bassen i utgangspunktet, så hodetelefoner med litt ekstra bass er nok ikke så dumt.

 

Men PortaPro'ens bass har en tendens til å overskygge diskant- og mellomtoneområdet, og det blir fort litt kjedelig.

 

Ta en titt på Sennheiser PX100, en direkte konkurrent til Koss'en. Den er mye mer balansert i lyden og definitivt mer solid konstruert. Mye god bass her også, men ikke overveldende. Passer nok iPod'en helt utmerket.

PX100 burde koste under 400,-.

 

 

Forresten, jeg tror PORTA er den viktige delen av navnet... ;)

Lenke til kommentar
iPod + "store" hodetelefoner = for lav lyd.

Helt feil.

 

F.eks. Beyerdynamic DT440/660/860 er svære hodetelefoner, og man får plenty med lyd i disse via iPod'en. Disse har en impedanse på 32 ohm.

 

Sennheiser HD280 Pro er heller ikke noe problem å spille høyt med fra iPod'en.

 

And the list goes on...

 

Men skal man ha hørselsskader, er vel PortaPro-liknende saker det beste. ;)

Endret av JensL
Lenke til kommentar

Mye smak og behag om slikt. Selv har jeg jobbet mye med lyd, både i NRK radioen og til musikkproduksjon som hobby. Kjøpte meg to proffe headset fra AKG (husker ikke helt navnene men tror det ene heter K270. Brukes i hvert fall mye i proffe studioer. Tette). Men etter at jeg fikk tak i Porta Pro har begge AKGene falt pladask igjennom. Møkkalyd i forhold.

 

Nå bruker jeg faktisk kun Porta Pro når jeg skal mikse musikk eller annen finlytting av lyd pluss vanlig lytting. Bassen er kanskje litt for sterk til å mikse musikk med (men jeg er klar over det), men til vanlig lytting er den overhode ikke i veien. Synes også de er de mest behagelige små-hodetelefonene jeg noen gang har hatt på meg. De er lettdrevne så du trenger ikke en stueforsterker for å få nok lyd.

 

Kort sagt: Utrolig digg lyd. Åpen, krisp og klar. Kjenner ikke til Sennheiser-konkurrenten som nevnes her. Sikkert digg den også.

 

Ulempe: øreputene går lett i stykker. Hvor får man kjøpt slikt løst?

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg hadde i hvert fall problemer med å få nok trøkk ut av et par Koss UR40 (egentlig helt ok) på min iPod. :shrug:

Hva mener du med "trøkk"? Mye bass som gir punch i fra f.eks basstrommer?

 

Litt rart egentlig, for iPod'en har ganske bra utgangseffekt såvidt jeg ser. UR40 er ikke de mest lettdrevne, men burde definitivt ikke være et problem for iPod.

Lenke til kommentar
Mye smak og behag om slikt. Selv har jeg jobbet mye med lyd, både i NRK radioen og til musikkproduksjon som hobby. Kjøpte meg to proffe headset fra AKG (husker ikke helt navnene men tror det ene heter K270. Brukes i hvert fall mye i proffe studioer. Tette). Men etter at jeg fikk tak i Porta Pro har begge AKGene falt pladask igjennom. Møkkalyd i forhold.

 

Nå bruker jeg faktisk kun Porta Pro når jeg skal mikse musikk eller annen finlytting av lyd pluss vanlig lytting. Bassen er kanskje litt for sterk til å mikse musikk med (men jeg er klar over det), men til vanlig lytting er den overhode ikke i veien. Synes også de er de mest behagelige små-hodetelefonene jeg noen gang har hatt på meg. De er lettdrevne så du trenger ikke en stueforsterker for å få nok lyd.

 

Kort sagt: Utrolig digg lyd. Åpen, krisp og klar. Kjenner ikke til Sennheiser-konkurrenten som nevnes her. Sikkert digg den også.

 

Ulempe: øreputene går lett i stykker. Hvor får man kjøpt slikt løst?

Jasså, så du bruker PortaPro til musikkmiksing? Tror ikke du finner mange som jobber i lydstudioer som gjør det samme. :p

 

Det er også mulig du har vært litt uheldig med AKG'ene du hadde, f.eks. K270 får elendig kritikk hos Headroom som faktisk prøver å selge den. AKG'ene trenger også GOD forsterkning for å låte noe i det hele tatt.

AKG er ikke nødvendigvis ting som låter veldig morsomt eller involverende, så hvis man er litt uheldig, får man AKG ting som låter bøtte, rett og slett.

 

Ta deg en runde og test litt andre hodetelefoner, spesielt Sennheiser og Beyerdynamic. Se om du får testet Sennheiser PX100 direkte mot PortaPro'en, det kunne vært litt interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...