Gå til innhold

Kjøling i Chieftech Tower

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spekulert i hva slags vifte oppsett som er lurest i et Chieftech dragon fulltower.

Akkurat nå har jeg bare en tilleggsvifte, som står i den nederste brønnen bak i kabinettet, og suger luft UT. Det vil altså si brønnen rett over AGP sloten.

Jeg har vurdert å kjøpe to tilsvarende vifter (Hvis noen kan gi meg størrelsen på disse samtidig hadde dette vært fint)

Hvordan bør oppsettet se ut ? Da tenker jeg på hvilken vei luftstrømmen går på de forskjellige brønnene. Har testet med forskjellige oppsettet av den viften jeg har, og i et varmt rom er forskjellen så mye som 4 grader på CPU basert på oppsettet bare på den ene vifta i de to bakerste brønnene.

På forhånd takk for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvilket oppsett som gir best kjøling, men det jeg har satt opp i mitt eget Dragon Miditower kabinett, er følgende :

2 PAPST vifter i front, som suger kald luft inn.

1 vifte øverst bak, som suger luften ut. Denne er plassert rett under prosessoren, og rett over AGP porten. I tillegg har også miditoweret en vifte i døra, som blåser inn på prosessor/skjermkort.

Vanlig størrelse på viftene er 80 millimeter. (80x80)

Skrevet

Takker for svar.

Forresten, hvor henter du strøm til disse viftene fra ? den jeg har nå bruker jallamekk som henter strøm rett fra et vanlig poweruttak fra PSU'n.

Skrevet

Chieftech Dragon:

1. 3 x 80 mm fans (case) Papst 8412 NGL 19 CFM-33m³/time, 1500 o/min, 12 db(A)

2. 3 x 120 mm fans (case) Papst 4412 FGL 55 CFM-94m³/time, 1600 o/min, 26 db(A)

3. 1 x 80 mm fan (CPU) Papst 8412NGML 26 CFM-45m³/time, 2050 o/min, 19 db(A)

4 2 x 80 mm fans (HD) Papst 8412 NGL 19 CFM-33m³/time, 1500 o/min, 12 db(A)

Bruk store vifter med lite turtall for å unngå støy, og planlegg hvor du vil at luftstrømmene skal gå gjennom kabinettet.

Pass også godt på at ikke skillevegger, ATA-kabler og lignende blokkerer luftgjennomgangen.

Eksempelet under er fra mitt kabinett.

En pil er vifte i HD-skuffe og CD-brenner.

To piler = 80 millimeter vifter.

Tre piler = 120 millimeter vifter.

guide1.jpg

Her ser du et bilde fra bygginga:

image002.jpg

For å forbedre luftgjennomgangen i kabinettet samt for å få bedre plass til montering av kabler m.m ble stømforsyninga flyttet helt opp og "etasjeskilleren" fjernet.

Skrevet

Alle viftene mine henter strøm fra powersupply'en, jeg har bare brukt noen splittere for å få nok uttak. Det er et 350 watts power, så det har ingen problemer med å dra de viftene, 3 harddisker, cdbrenner, etc :smile: (jeg dro praktisk talt samme hardware minus to vifter på et 250 watts power, så jeg skulle ha mer enn nok å gå på)

Skrevet

Takker igjen for fint svar =)

Legger merke til at microplex tar 170 kroner for en standard papst 80x80mm vifte. Det er jo blodpris.

Mener å huske at den 80 80 vifta jeg har fra før kosta en tredjedel

Skrevet

Viftene er vel det som bruker minst av alt i en datamaskin, for eksempel bruker 120 millimeter Papst-viftene du ser på bildet 1,25 watt hver :smile: (De kraftigste tror jeg ligger på ca.3W)

Prosessor, hovedkort, raidkontroller og skjermkort er de dingsene som er sultne.

Jeg lurer på å skifte til et Abit AT7 Raid hovedkort og lurer på hvor mye strøm det bruker?

DDR RAM brikker bruker vel kansje også en del strøm så det begynner kansje å bli litt tynt med 340W ?

Skrevet

Quote:

On 2002-05-05 10:35, [RCG]Balthazar skrev:

Viftene er vel det som bruker minst av alt i en datamaskin, for eksempel bruker 120 millimeter Papst-viftene du ser på bildet 1,25 watt hver :smile: (De kraftigste tror jeg ligger på ca.3W)

Prosessor, hovedkort, raidkontroller og skjermkort er de dingsene som er sultne.

Jeg lurer på å skifte til et Abit AT7 Raid hovedkort og lurer på hvor mye strøm det bruker?

DDR RAM brikker bruker vel kansje også en del strøm så det begynner kansje å bli litt tynt med 340W ?

340W holder fint til det der, ikke noe problem. Skal du derimot slenge på noen peltier. :wink:

Skrevet

Jeg har tre 80mm Enermax vifter som blåser inn.

2 av de er plassert bak CPU og en i bunnen av kabinettet!

Jeg har følgelig en 120mm Enermax i toppen av kabinettet (laget hull med sag) som suger luften ut. Viften i strømforsyningen gjør det samme.

Jeg har litt bilder av den her :

http://home.online.no/~rojastok/artimages/

(de er litt store)

Dette er litt gamle bilder. I dag har jeg byttet ut viften på CPU-ribben med en 80mm regulær Enermax. I tilleg er jeg som sagt TO (og ikke en ) 80mm vifter som blåser inn på CPU!

Skrevet

Har Chieftec DA-01-SLD, altså "servertower" med vifte i sidedøra. Er plass til skikkelig mange vifter i dette kabinettet! Men har bare satt i fattige 2 kabb vifter. En megagammel 80x80x25mm (fra et AT powersupply) som suger luft inn gjennom øverste HD-ramme. Der sitter det forresten 2 stk. WD200BB disker som jeg kjører i RAID0. Altså blir det produsert noe varme der, så luften som kommer inn i kabinettet er sikkert bittelitt oppvarmet.

Så har jeg stripset fast en 92x92x25mm vifte som blåser ut over cpu'en. Bare fjernet de to "vifteholderne" for 80mm'ere og stripset i vei. Så er det 80mm'en i sidedøra dah.. det er alle kabinett viftene mine!

Allikevel er dette tydeligvis nok til å kjøle min overklokkede AMD system nok til at det er stabilt. Har Globalwin FOP32 på TBird'en. Bråker litt dessverre. Sjekk signaturen for specs.

Skrevet

Har samma tårn. Anbefaler deg å kjøpe 4 Enermax vifter, 2 inn og 2 ut. de kan du jo regulere hastigheten på. minimum hjemme, og full guffe på LAN :wink:

Jeg har 4 Zalman vifter på 7 volt. Bråker litt. Etter at jeg har mekka en Enermax i PSU'en, skal jeg sette de på 5 volt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...