ersvalla Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Hva betyr det i bios ? Min står på "66" har valget opp til 100 Har geforce FX5950 256 ddr og et gainward 6800 ULTRA 256 ddr3 Begge kortene sitter på like amd 64 3000 maskiner med MSI neo hovedkort
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Sett den på 100 og se hva som skjer... Fra spøk til alvor... AGP er spesifisert til 66MHz, PCI til 33MHz... Gode "klokkekort" gir deg muligheten til å låse hastigheten til spesifikasjon.. slik at ikke installert HW går ad dundas... eller f.eks. at data går tapt på HD.. når man justerer FSB. På "dårlige" HK vil en justering av FSB gi en tilsvarende endring for AGP/PCI-frekvens.. for alle hastigheter mellom 100,133,166 og 200.. Normalt kan man "tweake" litt over spesifikasjon, men ikke mye... Kommer sikkert andre svar som er mer utfyllende... PS. Ikke "rot rundt" i Bios når såpass elementære ting er ukjent... "Load Setup Defaults"..."Safe settings"...juster evt. FSB iht. til installert CPU.. og la være å tukle. På den annen side.. flere innlegg om svart skjerm og dødt HK er sikkert velkomment...
klb Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Man må da en gang lære også.. Og tar jeg ikke feil har i allefall jeg lært mest av feilene jeg har gjort
lerun Skrevet 24. august 2004 Skrevet 24. august 2004 (endret) Hvis du skal leke med FSB er det en ting som er viktig (egentlig flere men men) Hvis PCI bussen klokkes mer enn 38Mhz vil data på harddisken begynne å gå til helvete og litt til. Du kan øke FSB noen Mhz om gangen for å se om systemet ditt fortsatt er stabilt. Etter min erfaring kommer man ikke veldig langt før skjermkortet slutter å funke (prater nå om AGP bussen). Det som er kiiipt med kort der man ikke har mulighet for AGP/PCI lock er at man mister mye av muligheten til å overklokke prosessoren. På min Athlon64 1.8Ghz kom jeg til 1.9Ghz før skjermkort begynte å hoste, AGP bussen var da rundt 70Mhz, men det er bare å prøve seg fram og se hva som funker. Finnes mye software der ute som gjør det mulig å overklokke i windows for å eksperimentere. Hvis man vil overklokke er det best med et hovedkort der man har muligheten for å låse AGP/PCI bussen til default. Muligheten for å øke FSB (front side bus) er da større og som regel på en athlon64 1.8Ghz (2800) kommer man lett opp i 2.0Ghz. NB : PCI bussen skal ALDRI over 38Mhz Lerun Endret 24. august 2004 av lerun
enl Skrevet 24. august 2004 Skrevet 24. august 2004 Hmm..på mitt gamle Aopen AX6BC(I440BX), var det en jumper for å stille AGP-hastigheten til 100MHz. Det stod også at de anbefalte et bedre kort til "AGP 1:1 overclocking", slik at FSB og AGP er lik. Dette fungerte ikke med mitt daværende skjermkort, et ATi Rage Fury, men har ikke testet det senere. Noen som har testet det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå