t_man Skrevet 28. april 2002 Skrevet 28. april 2002 Hei ! Brukte for første gang access idag, men trenger litt hjelp. Har to spørsmål: 1) Hvordan kan man skrive ut hele skjemaet, slik at den fyller _hele_ arket ? 2) Hvordan 'nullstiller' man autonunmmer ? Altså at den begynner på 1 ? _________________ -- Mvh, Tobias. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-04-28 17:33 ]
Klodrik Skrevet 28. april 2002 Skrevet 28. april 2002 1) Skjemat må tilpasses til den skriveren du bruker. Forskjellige skrivere har forskjellige marger. Hvis skjemaet er for breit i forhold til det skriveren takler, kommer det ofte en liten marg av skjemat på neste side. Prøv deg fram med å gjøre skjemaet smalere til utskriften blir som ønsket. Samme problem kan oppstå i spørringer. Da er det ofte linjene i de ferdige oppsettene som er 2mm. for lang. 2) Jeg bruker å gjøre det på en litt komlisert måte: 1. fjerne relasjoner hvis det er en primærnøkkel (og det er det som regel) 2. endre fra autonummer til noe f.eks. langt heltall. 3. lukke og lagre. 4. åpne tabellen igjen og sette tilbake til autonummer. 5. gjenopprette relasjonene. Hvis jeg ikke husker helt feil, kan det ikke være noe lagret i gjeldende tabell når man skal gjøre dette. Min erfaring med Access er at det ikke er rom for å gjøre feil i grunnstuktur av en database. Godt forrarbeid kreves. Håper detter var til hjelp. Kanskje andre har bedre løsninger.
t_man Skrevet 29. april 2002 Forfatter Skrevet 29. april 2002 Hei ! Takk. Ang. spm. 1; Problemet er ikke at det blir for stort, heller for lite. Saken er den at jeg ønsker at også skriften på skjemaet tilpasser seg siden. Nå er det slik at skjemet (grått) kommer mitt på siden. Ønsker at det tar hele siden (og at skriften er tilpasset) + bakgrunnen ikke er grå, men _hvit_. Hvordan sletter man en primærnøkkel. Sorry, hvis det er dumme spm, men det er første gang jeg bruker programmet.
eldorado2097 Skrevet 29. april 2002 Skrevet 29. april 2002 Du kan flytte primærnøkkelen til en annen kolonne. Så kan du slette autonummer kolonnen.
Klodrik Skrevet 29. april 2002 Skrevet 29. april 2002 1. beklager at jeg nevnte spørringer tildigere. Jeg mente å si RAPPORTER. Du kan nemilig opprette rapporter omtrent på samme måte som du oppretter et skjema. Du vil få opp de samme verdieende. En rapport brukes til utskrifter og har hvit bakgrunn. Utseendet han du velde selv. Det er noen av linjene her som kan veære for lang for skriveren og må kortes litt ned. 2. for å opprette relasjoner må du ma primærnøkler. Hvis du lager database uten primærnøkler, kan du bare endre datatyen til noe annet og følge min tidligere nevnte oppskrift. Du setter primærnøkler vel å merke den/de postene som skal vare ID for tabellern og klikke på den gule nøkkelen på verktøylinja eller klikke verktøy-primærnøkkel. Ble du klokere nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå