Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få tilgang til en delt katalog via VPN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK..her er oplegget!

Jeg har satt opp RAS server og laget til for VPN tilkoblinger. Brukeren på serveren har administrator rettigheter og jeg har satt dial-up til access allow. Jeg prøver å koble meg til via VPN nettverkstilkobling på XP, og jeg får kontakt. Brukernavn og passord er ok og det står at jeg ble registrert på server nettverket.

Men så kommer spørsmålet; hvordan få tilgang til den delte katalogen på serveren?? Når jeg prøver "ipconfig" får jeg opp info om nettverkskortet jeg bruker får o komme meg ut på internett med, og så den andre VPN oppkoblingen. Men hvordan bruke den får å få tilgang til delte kataloger på serveren?

Jeg forstår ingen ting...

Hilsen (en litt fortvilt) Henrik

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva er RAS-serveren din? Linux? NT4 server? Windows 2000 Pro/server? WinXP? Windows server 2003?

Du skal kunne nå den katalogen som vanlig, men hvis den ligger på RAS-serveren din så prøv med

\\ipadresse

hvor du bruker RAS Ip'en til serveren din.

For å spesifisere litt: kobler du opp en VPN til f.eks en win2000 server, så vil tilkoblingen din bruke 2 ip-adresser. En IP til VPN klienten og en IP til VPN serveren. Disse kommer i tillegg til de ip-adressene som maskinene har fra før.

Bruk "Routing and Remote access" (hvis du bruker win 2000/2003) til å sjekke hvilke ip-.adresser VPN'en din bruker og prøv med de.

Innlegg nr 1000! :w00t::D:fun:

Endret av ob1
Skrevet
Hva er RAS-serveren din? Linux? NT4 server? Windows 2000 Pro/server? WinXP? Windows server 2003?

Du skal kunne nå den katalogen som vanlig, men hvis den ligger på RAS-serveren din så prøv med

\\ipadresse

For å spesifisere litt: kobler du opp en VPN til f.eks en win2000 server, så vil tilkoblingen din bruke 2 ip-adresser. En IP til VPN klienten og en IP til VPN serveren. Disse kommer i tillegg til de ip-adressene som maskinene har fra før.

Bruk "Routing and Remote access" (hvis du bruker win 2000/2003) til å sjekke hvilke ip-.adresser VPN'en din bruker og prøv med de.

Innlegg nr 1000! :w00t::D:fun:

Endelig en som vet noe her...

Jeg har lagt inn VPN i RAS Server på 2003server. Serveren min har 192.168.1.33. Og det nettverket jeg kobler opp VPN fra, har også 192.168 adresser.(Dette er en annen fysisk plass altså) Når jeg har fått koblet til VPN mot serveren går jeg inn på CMD og tester ipconfig. Da har jeg selfølgelig en 192.168 adresse på NIC i maskina, og så viser en 192.168. adresse til Virtuell tilkobling(VPN tilkobling)

Visst jeg da prøver å ping'e f.eks Adressa til serveren min, som er 192.168.1.33..finner jeg ingen ting fordi den prøver bare det nettverket jeg fysisk er i. Problemet er at jeg blir medlem av et nettverk som har samme adresse som det jeg fysisk sitter i fra før. Men den ip'en jeg får oppgitt på den virtuelle tilkoblingen ...er den gitt fra RAS Serveren?..Jeg kan ihvertfall stille inn at serveren skal gi en statisk Ip til VPN. Det prøvde jeg, og jeg fikk den ip'en jeg skrev opp. Så det er vel egentlig bekreftet det da...

Men forstår du hva problemet er eller?...skal jeg forklare mer?

Takker for svar...

Skrevet

\\ipadresse

Innlegg nr 1000!  :w00t:  :D  :fun:

Endelig en som vet noe her...

Jeg har lagt inn VPN i RAS Server på 2003server. Serveren min har 192.168.1.33. Og det nettverket jeg kobler opp VPN fra, har også 192.168 adresser.(Dette er en annen fysisk plass altså) Når jeg har fått koblet til VPN mot serveren går jeg inn på CMD og tester ipconfig. Da har jeg selfølgelig en 192.168 adresse på NIC i maskina, og så viser en 192.168. adresse til Virtuell tilkobling(VPN tilkobling)

Visst jeg da prøver å ping'e f.eks Adressa til serveren min, som er 192.168.1.33..finner jeg ingen ting fordi den prøver bare det nettverket jeg fysisk er i. Problemet er at jeg blir medlem av et nettverk som har samme adresse som det jeg fysisk sitter i fra før. Men den ip'en jeg får oppgitt på den virtuelle tilkoblingen ...er den gitt fra RAS Serveren?..Jeg kan ihvertfall stille inn at serveren skal gi en statisk Ip til VPN. Det prøvde jeg, og jeg fikk den ip'en jeg skrev opp. Så det er vel egentlig bekreftet det da...

Men forstår du hva problemet er eller?...skal jeg forklare mer?

Takker for svar...

Ok..jeg tror jeg fant ut noe...

Jeg prøvde VPN fra en annen maskin innenfor det lokale nettverket.

Jeg gikk inn på RAS på serveren etter jeg hadde koblet opp og fant på "IP Routing - General" en nettverkskobling som var connected. Og som hadde fått ip 192.168.1.48. Jeg gikk tilbake til den maskina jeg koblet opp VPN i fra og prøvde \\192.168.1.48 og fikk da opp serveren min. Men den har jo egentlig ip 192.168.1.33. Kan det være at visst jeg prøver denne ip'en når jeg sitter en annen fysisk plass...vil få kontakt med serveren???. Men hvordan skal jeg vite hva denne ip'en er da. Jeg fant jo det ut ved å gå inn på RAS på Serveren...hmm

Noen ideer????

Skrevet (endret)

På klienten (den som kobler opp VPN) kan du dobbelklikke på ikonet nede på statuslinjen og se hvilke ip.adresser koblingen bruker. Dette gjelder Windwos XP da......

En annen måte er kanskje å konfigurere statiske IP'er for VPN-tilkoblingen?

edit: OK, da har jeg sjekket litt nærmere. (lenge leve vmware ;) )

I "Routing and Remote access" (RRAS), Under Ip-routing - General har du et adapter som heter "internal". Dette adapteret må ha en IP-adresse med samme range som VPN-klienten som kobler seg på. Hvis du høyreklikker på serveren (i RRAS) og velger properties -> IP så velger du her om det skal hente IP fra en DHCP. Hvis du ikke har en DHCP-server på nettverket så må du velge "static address pool" og oppgi minst to ledige ip-adresser.

Når en VPN er koblet til så kan du se ip-adressen til "internal" prøv å bruk den IP-adressen til å nå serveren med og se om det hjelper.

Endret av ob1
Skrevet

ip'ene har samme range og jeg har gitt den statiske ip'er. Men problemet er å få klienten til å forstå at den ikke skal prøve å kontakte ip'en på det lokale nettverket den sitter på, men gå ut gjennom ruteren og ut på internett. Men Serveren sitter bak en ruter. Kan dette ha noe med saken å gjøre. ???

Jeg dobbeltklikket på Koblingen og det viser at serveren har ip 192.168.1.50 og klienten 192.168.1.51. Jeg prøver da å pinge 192.168.1.50, men kommer ikke frem. Har mistanke om at den prøver å finne en 192.168.1.50 på det lokale nettverket..ikke gjennom internett og inn på min ruter og til serveren...hmmm

Dette var vanskligere enn jeg trudde. Det skal vel egentlig være enkelt...skal det ikke??

Hilsen litt fortvilt Henrik

Skrevet

tror dette er noe av det samme som jeg har rota med. når jeg har hatt flere klienter oppe mot vpn er det umulig å dele filmer eller spille mellom pcene via lokalt nettverk.

har prøvd med to nettverkskort i pcene og surra rundt uten å komme noen vei.

lite hjelp, men er ikke bare du som sliter med det altså. Følger spent med videre i tråden! :yes:

Skrevet
tror dette er noe av det samme som jeg har rota med. når jeg har hatt flere klienter oppe mot vpn er det umulig å dele filmer eller spille mellom pcene via lokalt nettverk.

har prøvd med to nettverkskort i pcene og surra rundt uten å komme noen vei.

lite hjelp, men er ikke bare du som sliter med det altså. Følger spent med videre i tråden! :yes:

I det lokale nettverket er det selfølgelig ingen problem med VPN. Som sagt før her er det bare og dobbelt klikke på VPN oppkoblinga nede på taskbar og se hvilke ip'er som blir brukt. I mitt tilfelle fikk klienten 192.168.1.51 og server har 192.168.1.50. Vist jeg prøver \\192.168.1.50 kommer jeg rett inn på server...på det lokal nettverket vel å merke. Men fra en annen fysisk plass går det ikke. Så jeg lurer på om det kan være noe med ruteren som ligger forean serveren min. Kanskje jeg må forwarde noen ip'er kanskje....protokollen som VPN bruker måtte jeg forwarde for å hele tatt kunne logge med inn utenfra inn på serveren. .....Så jeg følger med spent om det er noen luringer her med et godt svar...

Skrevet

Basic question:

Du har to lokale nettverk. VPN klienten står i det ene og VPN serveren i det andre. VPN'en skal kobles opp gjennom internett. (Jeg har rett så langt ikke sant?)

Er det samme IP-range på begge nettverkene? Altså bruker begge nettverkene 192.168.1.xxx adresser??? :hm:

Skrevet
Basic question:

Du har to lokale nettverk. VPN klienten står i det ene og VPN serveren i det andre. VPN'en skal kobles opp gjennom internett. (Jeg har rett så langt ikke sant?)

Er det samme IP-range på begge nettverkene? Altså bruker begge nettverkene 192.168.1.xxx adresser??? :hm:

Helt riktig..så lang.

Skrevet (endret)

Ja, da sier jeg bare lykke til! :p

Neida. Da har du kjempe-case for det blir bare rot når to nettverk med samme IP-range kobles sammen med VPN. maskinene har jo ingen mulighet for å vite hvilken maskin du vil nå på IP 192.168.1.50 når den kan nå to maskiner med den IP'en.

Du må nok bytte IP-range på det ene nettverket

En tanke jeg hadde var å sette opp DNS på begge nettverkene, konfigurere den skikkelig og registrere alle klientene inn i DNS og bruke navn for å nå maskinene. Dessverre er det ikke sikkert at DNS vil hjelpe siden den oversetter navn til IP. Den vil svare med f.eks 192.168.1.50 og da er man jo like langt...... :hrm:

Moralen er vel at IP-ranger også bør være unike og derfor bruker jeg aldri 192.168.x.x rangene siden "alle" bruker de. :cool:

Når jeg tenker meg mer om så kan du jo legge til en ekstra IP (fra et annet range) på VPN-serveren og på VPN-klienten og teste med de. f.eks 10.0.0.1 på server og 10.0.0.2 på klienten. Et nettverkskort kan jo ha flere IP-adresser og subnettmasker samtidig i tilfelle du ikke visste det. :hmm: Da skulle du kunne nå serveren med \\10.0.0.1

Endret av ob1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...