Gå til innhold

Etsing av printkort.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noken som har erfaring med etsing av printkort. Det som er problemet er att eg ikkje veit kor kraftigt UW lys eg treng. Har 2 stk 30cm fra microplex, er d nokk?

 

Ole-Johan

Hehe, tviler på det du ;) Viss du oppsøker en skole med gk elektro elle vk1 elektronikk så kan sikkert de fikse det for deg :)

Lenke til kommentar
Alle skoler har ferie no. So kjenner eg ingen og det vil verte so domt og berre kome dit. So du trur ikkje eg har ein kjangs?

 

OleJohan

Hmm... om en 3 ukers tid er de jo i gang igjen :p Er ikke sikker, men jeg vil tro at det blir altfor lite ja...

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

jeg har også et par spørsmål om akuratt dette, som jeg lenge har tenkt på å finne svare på, men aldri godde.

 

Hvis vi sier at jeg har en sånn boks ed uv lys og slikt... Vil dette da være det eneste jeg trenger for å få et printkort?:

 

Fremkaller for positiv film eller er det denne jeg trenger? Fremmkaller for positiv fortoresist

Etsepuler

Laminat med positiv fotoresist

Transplant ark

 

er det noe mer jeg trenger?

 

Jeg har ikke bygd en sånnen uv boks ennå(fremmkalningsboks eller noe), men skal gjøre det....

 

så...... vil 2stk av uvlampene de har på clasohlson holde til dette.. De er 15watt (det samme som røra på elfa), og jeg skal kun ha kort i maksstørrelkse 16x10cm...

 

Pointet er at jeg allereda har 2 stk av disse uv-lampene, og hadde vært greit å fått brukt disse til noe fornuftig... Hvis de ikke fungerer, så får jeg vell skaffe meg to stk av disse lysrøra de har på elfa, og bygge en boks rundt dem...

 

så, ja.... Takker for svar!

Endret av EspenGunnufsen
Lenke til kommentar

De 30 cm dine blir alt for lite.

Uten at jeg oppforder til noe kriminelt! så vil jeg mene at de rørene som sitter på offentlige toaletter vil funke. det skal belyses i 600 secunder altså 10 minutter.

synes også forslaget om å oppsøke en skole som har uvboks ikke er dumt da man er sikker på at resultatet blir bra.

det som kan skje om det ikke blir riktig lysing er at du ikke får fine baner eller alt kobber belegget på kortet ditt går når du skyller det.

 

EspenGunnufsen: hvileken fremmkaller du trenger kommer seg vell anpå hvilket kort du bruker for å lage print på...

om du bruker kort med positiv fotoresist så buker du fremmkalling for positiv foto resist.

 

det du kan gjøre er å ringe de hyggelige folka på elfa og spørre. da får du svar og kanskje litt mer grundig forklaring på tingene.

 

Mvh

KFB

Lenke til kommentar

Ja, har lest den før... skulle bare forsike meg... Men jeg lurer fortsatt på om disse uvlampene holder... regner nesten med at de ikke gjør det, men hadde vært greit å spart noen lapper (som jeg ikke har)....

 

Altså denne jeg snakker om:

Side bilde

 

for hvis du sammenligner den med de lysrøra på elfa, så ser du at begge har 15watt... men ikke vet jeg om de holder krava når det gjelder bølgelengder og slikt... så lurer litt på dette ja.!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har laget en UV-belysningskasse med to stk lamper fra Clas Ohlson, det funker meget bra.

 

Hadde litt problemer i begynnelsen med å lage filmer som var gode nok. Fant etter endel prøving og feiling med forskjellige transparent-typer og skrivere at det som funket best var ikke transparenter men derimot kalkerpapir!

 

Dette papiret fås på Binders og koster 3kr.- for 25 A4 ark. Bruker en OKI B4300 Laser skriver. Hadde mindre gode resultater med en gammel HP laserjet III.

 

For papir se her: http://www.binders.no/TGePortal/tgjsp/ctrl...emNo=36333&loc=

Andre kontorsutstyrforretninger (Litografen etc.) og bokhandlere har også dette papiret.

 

Ved belysning av kortet må den siden av papiret som toneren er på vende mot kortet.

 

Good Luck.

Lenke til kommentar

OK, Det uv lyset som "uv" katodene gir fra seg er minimal! Hvis ikke kunne du sola deg foran pc eller fått hudkreft av for mye stråling! De lysrørene som brukes er så sterke de gir fra seg mye hvitt lys også. Dass løsningen høres ut som vil gå rett i, hmm, dass? Du kan altids dra til et solarium? Problemet er at du må eksprimitere med belsysningen og det er ikke sikkert alle er så glade at du tar med deg etse utstyr på solarium! Hvor stort er kortet? Kan sikkert lage et kort til deg for en billig penge!

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...