Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oppkobling av bassere


Anbefalte innlegg

Hei har 2 subwoofere med 4ohm dvc kan kobles hver i 2 eller 8 ohm og har en forstreker på 863 watt på 2 ohm, subwoofer er på litt under 750 watt .

vis jeg kobler 2 basser sammen med enten 1 ohm eller 4 ohm. eller er det noen annen måte å greie å koble det til 2 ohm.

 

kunne tenkt meg forkalring med koblingsjema hvis dette går.

 

på forhånd takk

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

henviser til koblingskjema så blir subben på samlet 750 watt RMS og forsterker på 350 watt RMS. og det blir for dårlig

 

sub= 12" Kicker solobaric L7 4ohm DVC på hver spole 750 watt RMS. 2ohm = 750 watt RMS.

sub= 12" Kicker solobaric L7 4ohm DVC på hver spole 750 watt RMS. 2ohm = 750 watt RMS.

forsterker= Kicker DX 700 i 2 ohm og på 700 watt RMS

 

koblet disse opp igår og dette spiller som bare F.

fikk mail fra kicker i dag om at forsterkeren kunne ihvertfall gi 700 watt i 1 ohm, men han tippa at den lå på ca 900~1000 watt RMS. for hadde den gitt 1400 watt RMS så hadde den vært stabil i 1 ohm.

 

takker for hjelpen alikevel.

Rune

Lenke til kommentar

Bare vær forsiktig med å dra på for mye når sterkern ikke gir mer enn ca halvparten av hva subbene krever.

Og sørg for at forsterkern får nok strøm.

Trikset der er Big3: Legge opp tjukke kabler fra dynamo-batteri, batteri-chassis i tillegg til de som er der, evt også nytt batteri og oppgradere/overhale dynamo.

 

Happy bumpin` :thumbup:

Lenke til kommentar

sub med dvc 4 ohm kan enten kobles i 8 ohm eller 2ohm jeg har koblet til 2 ohm på hver. og disse til sammen blir 1 ohm altså det blir 750 watt tilsammen med begge subber igang i 1 ohm. og forstekeren i 1 ohm gir ca 900 watt så har jeg mere enn det jeg trenger

Lenke til kommentar

Her tror jeg du blander litt drops med ohms lov og elementspesifikasjoner :)

 

Elementene takler en last på X antall watt uavhengig av oppkobling. I ditt tilfelle 1000WRMS iflg. Kickers hjemmeside.

 

Altså vil en totaleffekt på 2000W tåles godt av disse elementene.

Her får hvert element ca 420W hver, noe som er mer enn nok til å gi lyd så det holder.

 

Grunnen til at en må være forsiktig når en laster en forsterker som DX700 ned til 1 ohm er at den for det første ikke er konstruert for dette. Samtidig mister forsterkeren kontroll over elementene om en spiller for høyt, noe som først høres som forvrengning. Da bør du justere ned gainkontrollen på sterkern. Om denne er satt for høyt eller forsterkern får for lite strøm vil du få klipping av signalet, noe som er den vanligste årsaken til at høyttalerelementer ryker. Svidd voicecoil, spiderophenget takler ikke presset lenger og ryker, subben bunner og er vraka.

 

Derfor ber jeg deg være litt forsiktig i og med at du har en forsterker som driver elementene godt, men fortsatt er for liten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...