Gå til innhold

Hva er galt med laptopen min?


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Har en Fujitsu-Siemens AMILO-D (P4 2,66/512/Rad9000) som er har hatt i snart ett år. Den har oppført seg litt merkelig i d siste. Har brukt den nesten som en stasjonær en god stund (alltid plugget i strømkabelen). Problemet er at batteriet er flatt etter 5 min uten kabelen i. Batteriindikatoren viser 80-90% rett etter oppstart, men etter et min eller to begynner den å pipe og kubber rett etterpå. Da er batteriet plutselig flatt. Maskinen ble som regel brlukt med kabelen i hele dagen før, og skal være fulladet. Virker som om strømmen "lekker" (hvis d går ann da ;) ) over natten.

 

Enda en artig "finesse" med den er at dersom man kubber maskinen med strømkabelen i, så vil ikke maskinen starte opp igjen uten at man har også har kabelen i (kjipt å glemme det om kvelden når man ska ha den med på skolen dagen etter og man ikke har kabelen med)....

 

Er det batteriet som er ødelagt eller er det selve maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 99% sikkert at det er bateriet ditt som har gått dunken.

 

Er ikke helt bra for batteriet å stå i en bærbar som alltid er koblet til strømnettet. Betteriet burde taes ut av maskinen dersom du bruker den veldig mye tilkoblet strømkabel, evt bruke batteriet en gang i mellom.

 

Har hjulpet en del med det samme problemet. Ofte nekter faktisk maskinen å starte med det deffekte bateriet i. De blir da ganske lykkelige når jeg tar ut atteriet og fyrer opp maskinen. :D

Lenke til kommentar

er enig der, er nok batteriet som er gåent.

 

desverre. så er nok garantien på batteri omtrent 3-6 mnd (Packard bell har 6 mnd)

men ta med pc'en der du kjøpte den, om du ikke har en bedrift's avtale, kan være andre regler der.

 

siste løsning. kan være en reklamasjon, som du har lov og sende til produsenten som de da ser på saken og bestemmer om da FSC vil feks gi deg ett nytt batteri eller mulig kompensasjon (rabatt) på et nytt et.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle så er det ikke overlading men mangel på bruk som har tatt knekken på batteriet.

 

Pleier å stå i manualene til bærbare at du må passe på dette, så du kommer nok ikke så langt med bateriet.

 

Det andre problemet med at du må ha i strømkablen for å få startet virker jo noe snodig. Men hvi det har vært sånn siden starten så burde du da virkelig tatt afære tidligere.

 

Det som skjer hvis du prøver å kjøre garantisak på den, er at du mest sans må vente på nytt batteri, siden prolemet med at du må ha i strømkabel kan være pga batteriet (selv om det ikke er det i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar

Ja, ska prøve. Har også merket at PCen ikke tåler for stor belastning lenger. Har man brukt den en stund, og så fyrer opp et "heavy" 3dapp som f.eks AW Maya 6 eller Battlefield Vietnam (helt spillbart), så kan det hende den bare slår seg av, eller man får en nasty XP bluescreen eller noe (med kabelen i).

 

Btw, noe mulighet for å redde batteriet ved å cycle d eller noe? Men d må man vel ha spesielt utstyr for å gjøre... :roll:

 

Det andre problemet med at du må ha i strømkablen for å få startet virker jo noe snodig. Men hvi det har vært sånn siden starten så burde du da virkelig tatt afære tidligere.

 

Ja, skulle nok ha gjort det. Men en i klassen min kjøpte akkurat samme PC og hadde samme problem, men hans sluttet med det etter en stund. Så regnet med at det bare var en "barnesykdom" som ville gå over etter en stund (og dermed gjorde eg d te en vane å alltid dra ut pluggen FØR pcen slo seg av, og glemte det hele). Men no har det altså gått så langt at PCen ikke funker 5min uten strøm.. :cry:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Åpne opp lappen din og støvsug den inni.
Tror ikke det å bryte garantien før det har gått ett år en gang er noe spesielt smart.

 

La den være som den er og få FSC til å ta ansvar!

 

-KJ

Leste på dette forumet om en som hadde en Amilo D lappy, som hadde samme problemet. Viste seg at skjermkortet/CPU vifta var full i støv. Lappen funka som en drøm når han hadde gjort den rein.

Lenke til kommentar

/sukk

 

Problem:

Har også merket at PCen ikke tåler for stor belastning lenger. Har man brukt den en stund, og så fyrer opp et "heavy" 3dapp som f.eks AW Maya 6 eller Battlefield Vietnam (helt spillbart), så kan det hende den bare slår seg av, eller man får en nasty XP bluescreen eller noe (med kabelen i).

 

Mulig løsning:

Leste på dette forumet om en som hadde en Amilo D lappy, som hadde samme problemet. Viste seg at skjermkortet/CPU vifta var full i støv. Lappen funka som en drøm når han hadde gjort den rein.

 

 

Hyggelig at Robert Redford troller på HW.NO

Lenke til kommentar

Jeg har også Amilio D.. Rundt juletider hadde jeg også problemer med akurat det samme ver høy load på cpu. Maskina bare slo seg av. Jeg undersøkte en del rundt dette, og fant en del poster om dette på FSC sine sider. Det er rett og slett dårlig konstruksjon av luftekanalen på maskina. Så når du får støv inn i kjøleribba, klarer ikke maskina å skufle bort varmen. Sikkerhetssperra på cpu slår inn, og slår av maskinen. Blåskjermene kan forklares med at den samme varmen, gjør minnet ustabilt.

 

Ptomania

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg tar sjansen på å åpne den. Regner med at FSC rensker den for drit når de har den inne til service (skal iallefall spørre om de kan gjøre det). Men merkelig at støv og drit skal være årsak til det oppstartproblemet, men ok.

 

Uansett, batteriet er vel toast uansett, det er alle enige i sant?

 

Sett på FSC-siden og det står at i norge er det 2 års "bring-in"-garanti. En ting...er jeg nødt til å backe up og bruke gjennoppretningscden så alt softwaren er slik det var da PCen kom? (det kan MULIGENS :p ha sneket seg inn et nytt operativsystem eller to, og litt annet "snusks")

 

Btw, det med å ta ut batteriet ved stasjonær bruk er litt skummelt, da det skal knapt et vindpust til for at strømkabelen faller ut av maskinen :thumbdown:. Så det tar jeg ikke sjansen på.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
/sukk

 

Problem:

Har også merket at PCen ikke tåler for stor belastning lenger. Har man brukt den en stund, og så fyrer opp et "heavy" 3dapp som f.eks AW Maya 6 eller Battlefield Vietnam (helt spillbart), så kan det hende den bare slår seg av, eller man får en nasty XP bluescreen eller noe (med kabelen i).

 

Mulig løsning:

Leste på dette forumet om en som hadde en Amilo D lappy, som hadde samme problemet. Viste seg at skjermkortet/CPU vifta var full i støv. Lappen funka som en drøm når han hadde gjort den rein.

 

 

Hyggelig at Robert Redford troller på HW.NO

Hvis du leste tråden ville du ha sett at vi diskuterte batteriet. Den siste biten med info kom til i etterkant og gikk derfor mr. Redford hus forbi.

 

Ikke meningen å trolle eller tralle på noe som helst vis. Så bare for meg enda en av disse wannabe ekspertene.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...