Gå til innhold

Stativ til DSLR


Anbefalte innlegg

Var litt ute og surfet på eBay og vil gjerne spørre "menigheten" om et av mange treff jeg fant. Jeg kan særs lite om stativ, er heller ikke i noe hast for å skaffe meg et, men research er nøkkelordet og det kan tenkes at jeg kjøper noe i løpet av året.

 

Her er linken og legg merke til prisen. Hva skal man se etter egentlig? Arbeidshøyde er vel en av tingene og jeg har fått det for meg at alt under 60" er av mindre interesse.

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...me=STRK:MEWA:IT

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann.

stativet er helt ok, men ikke noe mer enn det. Alt avhenger av hva du skal ta bilder av og hva slags kamera du har. Du skriver at du har et DSLR og husk at med ordentlige linser og muligens en blitz på toppen så blir dette meget tungt etterhvert og da ville jeg ikke anbefalt dette stativet. Prisen er grei, men jeg ville lagt noe i et bedre stativ hvis du har digital speilrefleks. Angående høyden så vet jeg ikke helt hvor du har fått det med 60" fra. Det er egentlig ikke høyden det kommer an på med stativer (synes nå jeg), men stødigheten og hva du skal ta bilder av. Mitt strekker seg til 180cm men jeg har aldr hatt bruk for å strekke det så høyt. Jeg ville anbefalt deg Manfrotto stativer, de er litt dyrere, men det fortjener absolutt kameraet ditt. Jeg ville heller å spart opp litt å kjøpt noe ordentlig. Det finnes også manfrotto på ebay hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg endte også opp med Manfrotto 055Pro, men Manfrotto 141RC treveis hode, da jeg hadde begrenset budsjett.

Kan ikke annet enn å anbefale et skikkelig stativ fra begynnelsen av, siden dette kommer til å følge en hele livet.

 

055Pro har arbeidshøyde fra 174cm (uten hode) ned til 11cm, er stødig og har både syntetisk kledning øverst på beina (for kalde dager uten votter), og innebygget vater.

Er meget godt fornøyd.

 

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hver får snakke ut fra egen erfaring, selv er jeg ikke enig om å kjöpe et "skikkelig stativ med en gang".

Jeg har tvert imot kjöpt meg et skikkelig jalla "no-brand" billig-stativ til 200 kr på QXL. Bruker stativ lite, de gangen jeg har hatt bruk for det har det gjort jobben utmerket. Jeg har ikke savnet noen ting ved det, tvert imot synes jeg det fungerer greit fordi det er så lett (joda, det kan hende det ödelegges fordi det har for dårlig byggegkvalitet, men den risken tar jeg). Jeg skal selvsagt skifte det ut hvis det blir en viktig del av fotograferingen for meg (og hvis jeg skulle bli plaget med noen mangler på det), men jeg tror det er mange som er i samme båt som meg: Önsker et stativ som et "kjekt å ha i fall jeg får bruk for det" og da mener jeg det er tull å starte med et gildt Manfrotto-stativ. De fleste har råd til å vinke farvel til 200 kr, litt teitere å bruke 1000-1500 kr på et stativ som stöver ned etter en förste månedens entusiasme.

 

Mener nå jeg.... ;)

Lenke til kommentar
Hver får snakke ut fra egen erfaring, selv er jeg ikke enig om å kjöpe et "skikkelig stativ med en gang".

Jeg har tvert imot kjöpt meg et skikkelig jalla "no-brand" billig-stativ til 200 kr på QXL. Bruker stativ lite, de gangen jeg har hatt bruk for det har det gjort jobben utmerket. Jeg har ikke savnet noen ting ved det, tvert imot synes jeg det fungerer greit fordi det er så lett (joda, det kan hende det ödelegges fordi det har for dårlig byggegkvalitet, men den risken tar jeg). Jeg skal selvsagt skifte det ut hvis det blir en viktig del av fotograferingen for meg (og hvis jeg skulle bli plaget med noen mangler på det), men jeg tror det er mange som er i samme båt som meg: Önsker et stativ som et "kjekt å ha i fall jeg får bruk for det" og da mener jeg det er tull å starte med et gildt Manfrotto-stativ. De fleste har råd til å vinke farvel til 200 kr, litt teitere å bruke 1000-1500 kr på et stativ som stöver ned etter en förste månedens entusiasme.

 

Mener nå jeg.... ;)

Enig,trenger jeg ett bedre så kjøper jeg slike som vegvesenet bruker. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...