Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt problemer med mitt nye trådløse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt opp et trådløst nettverk her hjemme. Det består av en router og to pcer, altså veldig lite. Routeren er en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117795&cks=PRL og nettverkskort er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117794&cks=PRL og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121489&s=sc

Jeg satte først opp bare routeren sammen med min egen pc, som bruker det førstnevnte kortet....altså det dyreste og beste.

Senere skulle neste pc settes opp, men denne får jeg ikke til å koble til routeren. Den finner nettverket/routeren, men når jeg prøver å koble til skjer det fint lite. Jeg har prøvd å slå av alt av sikkerhet og hindringer, så det skulle egentlig ikke være så vanskelig. Men det er det altså.......

Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve? Kommer ikke på mer selv.

takker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at routeren og det første netverkskortet både bruker protokollene IEEE 802.11b og 802.11g. Det siste kortet som jeg regner med at er problemet kjører bare IEEE 802.11b. Jeg vet ikke helt hva slags innstillinger du har på routeren, men jeg tror ike den kan kjøre begge protokollene samtidig. se etter om det eren innstilling der du kan sette routeren og det andre nettkortet til IEEE 802.11b (11 Mbps). Desverre så er haken med dette at hastigheten på nettverket lavere (11 Mbps istede for 54 Mbps).

Skrevet

Gå inn i setting og forandre til å kjøre IEEE 802.11b/g. Mener den skal kunne kjøre begge. Har samme roter hjemme. Men der er begge som er koblet mot det trådløse nettet IEEE 802.11g.

Ståle

Skrevet

Skal ikke være noe problem å kjøre 802.11b klienter mot en 802.11b/g basestasjon. Har selv hatt både 802.11g og 802.11b klienter mot samme AP samtidig.

Skrevet (endret)

GRRRR..... Funka ikke det heller nei! Er det kortet det er feil på, eller hva er det? Flere tips til hva jeg kan prøve?

Edit: Funker nå!!! Men må kjøre 802.11b, og kan ikke ha på WPA Protection greia.... Litt irriterende. Er det mulig å forrandre på kortet slik at det takler WPA Protect greier?

Endret av The President
Skrevet

Hva har du prøvd å gjøre? Når du går inn i properties kan du hake av for WAP eller kryptering og sette inn bokstav(tallkombinasjonen for kryptering? For en vanlig bruker så skal det holde lenge med 64 b kryptering. Men uansett så er det viktigste å skru av SSID slik at ikke det trådløse nettverket er så lett å oppdage. Jeg har bare satt på WEP 64 b kryptering og har SSID åpen. Sjekker bare loggen en gang i mellom for å se om det er noen fremmede PC som har prøvd å logge på nettverket.

Se her for kryptering på kort http://barbara.no/art.php?artikkelid=3187&side=3

mvh

Ståle

Send en PM om du ikke får det til

Skrevet (endret)
Hva har du prøvd å gjøre? Når du går inn i properties kan du hake av for WAP eller kryptering og sette inn bokstav(tallkombinasjonen for kryptering? For en vanlig bruker så skal det holde lenge med 64 b kryptering. Men uansett så er det viktigste å skru av SSID slik at ikke det trådløse nettverket er så lett å oppdage. Jeg har bare satt på WEP 64 b kryptering og har SSID åpen. Sjekker bare loggen en gang i mellom for å se om det er noen fremmede PC som har prøvd å logge på nettverket.

Se her for kryptering på kort http://barbara.no/art.php?artikkelid=3187&side=3

mvh

Ståle

Send en PM om du ikke får det til

Først satte jeg opp med 128bit WEP Kryptering og enable WPA Encryption. Begge to med passphrase.

Når jeg satte opp den neste pcen vill ikke denne ha WPA kryptering. Den vil kun ha WEP! Men jeg vil jo ha begge deler, eller vil jeg ikke det? :hmm:

Og det er ingen merkbar forskjell på 64 og 128bit! altså velger jeg jo det beste!

Endret av The President
Skrevet

Skal holde lenge med WEP eller WAP. Sjangsen for at noen vil bruke tid for å komme inn på et privat nettverk er ikke så veldig stor. Mener å ha lest en plass at WAP er bedre en WEP (er litt usikker på den) Og ja du kan godt velge 128 bits kryptering. På den routeren du har, vil ikke hastigheten bli noe særlig dårligere med full kryptering. Etter det jeg har lest av tester på den roteren. http://barbara.no/art.php?artikkelid=772

mvh

Ståle

Skrevet (endret)

Om du kan, bruk WPA med AES kryptering. WEP brytes på ca. 20 minutter med en vanlig PC. Det har heller ingen betydning om du har 64bit eller 128bit WEP.

Rettet skrivefeil WAP->WPA :blush:

Endret av hce
Skrevet

Er litt rot med begrep her så langt.

WEP er orginal krypteringa for 802.11b/g. Den har ein del feil og er derfor ikkje sikker i det heile.

WAP står i 802.11x samenheng for "Wireless Access Point" og har ingenting med sikkerhet å gjera.

WPA er eit forsøk på redda sikkerheten i trådlause nett etter at wep er knekt. Denne og har nokre svakhetar, men er ok sikkerhet på. (Foreløpig.) WPA er og det beste som er så langt.

The President: På den pc'en som kun vil ha wep, har du lasta ned oppdatering som skal gi wpa-støtte? (Frå microsoft.) Har ikkje url her, men søk på wpa hos microsoft vil gi deg den.

Å skru av ssid-broadcast gir ikkje den heilt store sikkerheten. Det vil bli litt vanskeligare å oppdaga nettet ditt, men når du har trafikk i det er det like lett å finna det.

Skrevet

For å øke sikkerheten i aksesspunktet kan du skru på MAC "autentisering", og legge inn MAC adressen til dine nettverkskort og si at det er kun disse som skal få prate med aksesspunktet.

Skrevet
For å øke sikkerheten i aksesspunktet kan du skru på MAC "autentisering", og legge inn MAC adressen til dine nettverkskort og si at det er kun disse som skal få prate med aksesspunktet.

Hjelpe litt, men det er veldig lett å forfalska mac-adresser på wlan.

Skrevet

Når noen gjør det for å komme inn på nettet ditt så vil personen inn ;) Som regel er WPA + MAC liste kun for å hindre at naboen snylter på deg.

Skrevet

Når noen gjør det for å komme inn på nettet ditt så vil personen inn ;) Som regel er WPA + MAC liste kun for å hindre at naboen snylter på deg.

Deaktivering av ssid-broadcast og mac-filtrering er for å hindra ein tilfeldig nabo uten kompetanse.

WEP vil stoppa ein del, men ikkje dei som VIL inn. Litt googling ++ er nok.

WPA er det sikraste som er. Skal ein del kunnskap til for å komma inn då. Vil sei at wpa duge til litt meir enn å hindra at naboen snyltar på deg. Wpa er ikkje offisielt knekt sjøl om det er funne ein del svakhetar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...