Gå til innhold

Telelinse til D70?


Anbefalte innlegg

Jeg har et D70 med 18-70 kit og er på utkikk etter rimelig tele objektiv.

Hva med Sigmas 70-300mm? Den heter APO, men jeg vet ikke hva dette betyr, og spesifikasjonene tilsier at den ikke har USM/SWF/HSM.

Nikons nettside hjalp meg heller ikke på dette, er det noen som vet om den vil fungere med D70?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den burde fungere greit tror jeg. I tillegg finnes Vivitar 100-400mm f/4.5-6.7 (ca. samme prisklasse). Men jeg ville heller sett på litt mer lyssterk linse, som f.eks. Tokina AF 80-200mm f/2.8 AT-X eller enda bedre Nikkor 80-200 f/2.8D ED. Sistnevnte fåes vel for rundt 8-9 tusen i Norge, Tokina sin er noe billigere. Begge kan det i tillegg spares på ved å gå på brukt eller bestille fra US.

 

Og til slutt kan jeg tilstå at jeg venter på leveranse i løpet av kommende 2 dager. Da kommer udyret Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 VR...hohoho... :dribble:

Lenke til kommentar
Den burde fungere greit tror jeg. I tillegg finnes Vivitar 100-400mm f/4.5-6.7 (ca. samme prisklasse). Men jeg ville heller sett på litt mer lyssterk linse, som f.eks. Tokina AF 80-200mm f/2.8 AT-X eller enda bedre Nikkor 80-200 f/2.8D ED. Sistnevnte fåes vel for rundt 8-9 tusen i Norge, Tokina sin er noe billigere. Begge kan det i tillegg spares på ved å gå på brukt eller bestille fra US.

 

Og til slutt kan jeg tilstå at jeg venter på leveranse i løpet av kommende 2 dager. Da kommer udyret Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 VR...hohoho... :dribble:

Det er bare det at ikke alle vil bære i hjæl seg på linser da 80-200mm F2.8 linsene veier dobbelt så mye som kameraet.Hele 1.2kg! :ohmy: Men bildekvaliteten er jo helt rått med slike linser... :yes::thumbup:

 

Mortenfh: Jeg anbefaler deg den Sigma linsen,jeg har den hvis du ser på signaturen min.Denne tegner skarpt og fint hele veien.. Anbefales til denne prisklassen,fåes billigst på Itech til 2290kr. :thumbup:Her kan du lese om tegnforklaringene til Sigma. APO står for : "Apokromatisk optikk er kostbart men helt nødvendig for best mulig resultat." :D

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

Har lest i mangfoldige poster at Nikkor 70-300D er bedre enn 70-300G, spørsmålet mitt er hvor mye bedre. Jeg har liten erfaring med bruk av telelinse, og frykter innerst inne at den linsa kan bli liggende å støve - da vil jeg helst ikke ha brukt unødvendig med penger på den. 70-300G er derfor et fristende alternativ for meg. Men altså: Noen som vet om noe nettsted eller noen som personlig har sammenlignet dem?

Lenke til kommentar

MortenFH;

 

Jeg også kan anbefale Sigma-linsen. Til den prisen er det få linser med samme bernnvidde/zoomområde som matcher. Bruker selv den til min D70 og er bra fornøyd med den optiske kvaliteten, men mekanisk er den ikke nærheten av Medfølgende 18-70.

 

Kort og godt en god linse til prisen :yes: Selvsagt kunne en ønsket bedre lysstyrke, men da begynner det også å koste x tusenlapper mer...

Lenke til kommentar
MortenFH;

 

Jeg også kan anbefale Sigma-linsen. Til den prisen er det få linser med samme bernnvidde/zoomområde som matcher. Bruker selv den til min D70 og er bra fornøyd med den optiske kvaliteten, men mekanisk er den ikke nærheten av Medfølgende 18-70.

 

Kort og godt en god linse til prisen :yes: Selvsagt kunne en ønsket bedre lysstyrke, men da begynner det også å koste x tusenlapper mer...

Kan du kjøre på noen av programmene på kameraet eller fungerer linsen kun i M modus?

Lenke til kommentar
Har lest i mangfoldige poster at Nikkor 70-300D er bedre enn 70-300G, spørsmålet mitt er hvor mye bedre. Jeg har liten erfaring med bruk av telelinse, og frykter innerst inne at den linsa kan bli liggende å støve - da vil jeg helst ikke ha brukt unødvendig med penger på den.  70-300G er derfor et fristende alternativ for meg.  Men altså: Noen som vet om noe nettsted eller noen som personlig har sammenlignet dem?

Jeg kjøpte 70-300D - den er noe dyrere, men jeg er veldig fornøyd.

 

Se http://www.vividlight.com/articles/3313.htm

 

Ellers så er denne informativ:

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=7860142

 

 

Et par bilder jeg har tatt med det:

http://espen.mine.nu/files/duck.jpg ( treeeeeeeg linje )

 

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bi...erid=&kategori=

 

D70 er noe mer kresen enn et film kamera på kvaliteten på optikken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg valgte å spare penger og kjøpte 70-300G. Det er for tidlig å gi noen fellende dom, men foreløpig er jeg svært, svært fornøyd.

Jeg har en sterk mistanke om at denne linsen vil ligge i fotobagen storparten av tiden etter at min nåværende entusiasme dabber av, jeg regner med at det meste vil bli tatt med 18-70DX linsa som var med i kit'et.

En dag blir jeg kanskje en riktig flink fotograf, tjener riktig mye penger og har folk som kan bære rundt alle linsene mine.

I dag er sannheten den at jeg er en middelmådig fotograf (OK, skrøt kanskje litt mye av meg selv nå....) som synes det er morsomt å fotografere og prøve ut forskjellig utstyr, tjener ikke SÅ mye og må bære fotoutstyret selv. Billedkvaliteten er foreløpig langt mer begrenset av meg selv enn av utstyret. Og med alle disse "grensebetingelsene" står jeg fast ved at 70-300 G er et utmerket valg. Jeg tror til og med at det vil være et riktig valg for en del andre nybegynnere også som poster spørsmål om valg av telezoom til Nikon.

 

Mange av de som poster her på forumet er dyktige fotografer med mye erfaring fra tidligere linsevalg og dere blir lett oppmerksomme på marginale feil på "billige" objektiv (f.eks. 70-300G). Men jeg tror det er viktig å være tydelig overfor "nybegynnere" at de kan leve lykkelig også med enklere utstyr til de kjenner bruksområdet sitt.

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...