Gå til innhold

Hvorfor får jeg dårlig FPS?


Anbefalte innlegg

Eg har nettopp oppgradert maskinen min med et Geforce 2pro kort, fra et voodoo 3000 (16mb ram) og forventet naturligvis mye bedre 3d ytelse i favoritt 3dspillet mitt, CS. Da eg hadde installert kortet sammen med detonator4 driverene, og satt kortet til høyest ytelse, fikk eg 8322 i 3dmark2000 og (husker ikkje helt) rundt 3600 i 3dmark2001. Men i CS, ble bildet et helt annet, 72FPS når eg stirret inn i veggen, ellers rundt 50FPS. Når det var mye action og kulene og smoke granatene fløy, fikk eg elendig FPS, av og til helt ned i 30FPS. Veldig ustødig mens eg spiller med andre ord. (det var også noe rart med smoke granatene, hev eg ned en og gikk bort til røyken, mistet eg rundt 10FPS, men når eg hev ned to stykker ved siden av hverandre, hakket musen så mye at eg vil ikkje snakke om det engang)

 

Ellers fikk eg bedre 3d ytelse i UT (75FPS hele tiden på maks detail, 1024*768*16) og kortet var godt i Q3 også.

 

Eg lurer på om dette kan ha noe med maskinen min ellers å gjøre eller om det kan ha noe med at geforce2 pro ikkje har hardware support for bumpmapping... så forresten bumpmapping effekten i DeusEx, der det hakket utrolig mye, før eg disabled høydetalj textures på objekter eller hva no enn DeusEx kaller valget. Det som skjedde då var at istedet for at veggene var "normale" med feil og slikt som man finner i den virkelige verden, ble de helt glatte og feilfrie... dette tror eg har med bumbmapping å gjøre...

 

Maskinen min:

1,2 T-bird

256MB SDRAM (uregistrert)(ja eg skal kjøpe DDR RAM)

ASUS A7V

Geforce2 Pro 64MB DDR-SDRAM

17" 75-hertz

80GB Western Digital 7200 RPM

Wingman USB mus (denne e god!)

 

_________________

I want to run away, never say goodbye... I want to know the truth instead of wondering why... I want to know the answers, no more lies... I want to shut the door and open up my mind..

 

[ Denne Melding var redigert av: Chepe på 2001-11-05 10:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

i CS drar D3D FPS. hvilken oppløsning kjørte du i CS? skriv fps_max 99 i console så får du hvertfall mer som max. har du prøte refreshrate i console?? test og se hvor mye du får da...kan ellers få mer tweaks til CS når jeg kommer hjem igjen fra skole. jeg har selv ett GF2pro og har minimum 25FPS på min 400mhz med 128mb ram. da er den tweaka max seffølgelig. maskina mi er ikke verdens raskeste akkurat men det holder akkurat til CS. nyeste DX, openGL, detonator, deaktivert d3d lyd hvis du har dårlig lydkort...skal tenke ut mer til jeg svarer igjen seinere idag ;)

Lenke til kommentar

takker for forslagene, men kan du noen links til nyeste d3d eller opengl? (følger d3d med dx, eller må eg ha en spesiell d3d oppgradering til cs?)

ellers så kjører eg 1024*768 i cs (d3d selvfølgelig :=])

 

[ Denne Melding var redigert av: Chepe på 2001-11-05 10:56 ]

Lenke til kommentar

kjør opengl driverene heller.

 

Sett

 

cl_fpsmax 99

cl_fpsmodem 99

i konsollet.

 

Du burde ligge over 72FPS konstant med den maskinen din. Jeg kjører athlon 1400 (266) og ligger konstant over 90FPS med et gammelt Geforce2 GTS kort.(ingen tweaking).

 

Sjekk Hz som skjermen kjører på, denne burde ligger over 100Hz. Kjøres den på lavere så sett FPS max og modem til det samme som skjermen kjøres på.

 

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

kjelli, det er fps_max ikke cl_fpsmax ;)

 

du kunne prøve pre-release av dx8.1 da, men det er litt risky. litt buggy.

 

andre tweaks til CS som drar oppover FPSen (for å bruke disse må du IKKE vere avhengig av smooth grafikk, da må du vere intresert i masse FPS!):

 

//MAX FPS INSTILLINGER

fps_max "99"

fps_modem "99"

 

//LYD INSTILLINGER, A3D LYD AV

s_a3d "0"

s_eax "0.000000"

 

//RATE INSTILLINGER FOR ISDN, IKKE BRUK PÅ ASDL

rate "5500"

cl_cmdrate "20"

cl_updaterate "20"

cl_rate "5500"

cl_lw "1"

cl_lc "1"

cl_latency "-25.987"

tracker "0"

cl_dlmax "128"

cl_himodels "0.000000"

cl_idealpitchscale "0.8"

cl_timeout "35"

cl_cmdbackup "2"

cl_download_ingame "1"

cl_allowdownload "1"

cl_allowupload "1"

 

//DIVERSE INSTILLINGER SKRUDD AV

setinfo "vgui_menus" "0"

setinfo "ah" "0"

setinfo "dm" "0"

 

//TAR VEKK VÅPENET FRA SKJERMEN, GIR DEG SIRKA 10FPS

r_drawviewmodel "0"

 

//DIVERSE INSTILLINGER SOM GJØR DET LITT "BLURRY" MEN GIR MASSE FPS

gl_dither "0"

gl_overbright "0"

gl_palette_tex "0"

gl_keeptjunctions "0"

gl_wateramp "0"

gl_ztrick "1"

gl_lightholes "0"

gl_spriteblend "0"

gl_polyoffset "0.1"

gl_cull "1"

gl_smoothmodels "0"

gl_monolights "0"

gl_picmip "1"

gl_playermip "1"

gl_max_size "64"

gl_alphamin "0.5"

gl_polyoffset "0.1"

gl_monolights "0"

gl_flipmatrix "0"

max_shells "0"

gl_monolights "0"

max_smokepuffs "20"

gl_cull "1"

mp_decals "0"

 

 

 

 

 

---

skulle du ønske enda flere så er det bare å spørre. for å få 99 konstant så er det vel bare for deg å installere high FPS player models og legge inn disse tweaksa her. da garanterer jeg deg nesten at du har 75 minimum (med fps_max 99).

Lenke til kommentar

takker for hjelpen alle sammen, eg bruker opengl no(det var en liten klikk i opengl som gjorde at eg trodde at eg ikkje kunne kjøre opengl, men det var bare til å gå ut på menyen og inn igjen og så var d bra...)

 

Har 85FPS hele tiden med opengl, og takk for de kule kommandoene eg kan bruke; selv om eg ikkje har bruk for de på min maskin, trenger gamlemaskinen min en boost i FPS :=]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-05 22:22, Predator skrev:

Skru av vertical synk!!!!!

Da vil du få nesten konstant 99 fps på alle oppløsninger
:grin:


 

hvis du verdsetter et fint flimmerfritt bilde så ikke gjør det :smile: du klarer ikke å se de ekstra FPS'ene likevell, så du kan likegodt la den stå, siden bildet flimrer noe uten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

hvis du allerede har lav FPS så er vertical sync bra å ta av. jeg har det av og det fikk meg litt høyere opp på FPS vertfall. noe som også hjelper er å sette det til 16dpi uansett hva du har i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...