Gå til innhold

Hvor mye har HK og RAM å si?


Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om hvor mye realtime lydbehandling (som i ASIO eller DirectX) legger press på RAM, og evt hovedkortet?

 

Jeg sitter på et noe aldrende hovedkort (Chaintech 7AJA2) og 256 MB SDRAM (Fordelt på en PC100 og en PC128-brikke!). Har en vag følelse av at de er en ganske trang flaskehals for Athlon XP 2000+ CPU'en min.

 

Vurderer nytt hovedkort og mere og raskere RAM, gjerne PC3200, men jeg lurer på om ytelsesøkningen er verdt pengene. Så hva kan jeg forvente av å sette samme CPU i et HK med nForce2 (som ASUS A7N8X) og 512 MB PC3200?

 

Det jeg vil er at realtime effekter og softsynther skal gå fortere og glattere, og framfor alt mer stabilt. Men jeg vet ikke hvor mye sånne ting legger press på HK og RAM. Programmene rapporterer om 95-100% CPU-bruk når lyd-dropouts'ene jeg prøver å unngå skjer. Plages også mye av blåskjermer og låsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker!

 

Men kunne du sagt noe mer ang hva investeringa vil gjøre bedre? Vil jeg merke det på stabilitet, generelt tempo eller lydbehandling? Eller som jeg mistenker (siden du brukte utropstegn og greier), alle tre?

 

 

 

 

Edit: typo

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...