Gå til innhold

Asus A7N8X-E DELUXE - Ukompatibelt?


Acez

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ny pc:

 

Hovedkort: Asus A7N8X-E DELUXE

RAM: Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB

Strømforskyning: MIST, 430W, ATX12V

Cpu: AMD Athlon XP 3200+ 2.2GHz /400MHz 512KB cache

Cpu -Vifte: MIST CPU-kjøler, "Frostbite C", AMD

Harddisker: 2x - Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

 

Problemet mitt er at jeg ikke får kjørt Windows installasjonen uten å få blåskjerm. Det er forskjellige errorer for hver gang, og det tyder på at det kanskje er maskinvare problem. Det som er veldig merkelig er at en kamerat av meg som har kjøpt akkurat lik pc, også har store problemer. Det tyder på at noe ikke er helt som det skal. Er det noen som har hatt så store problemer med Asus A7N8X-E DELUXE hovedkortet?. Det er mulig det er noe annet som skaper problemene, har bl.a fått klage om for lite virtuelt minne, men siden det er 2x 512 brikker finner jeg dette veldig snålt :no:

 

Har lagt inn nyere bios, men det hjalp ikke.:roll:

Har kjøpt på ekstra vifter (CPU. temp ca. 47 grader). Hjalp ikke :roll:

 

 

Vurderer å bruke angreretten å sende inn igjen hovedkortet, men er nå ikke sikker på hva som er problemet. Er det noen som har lignende problemer med dette hovedkortet så setter jeg pris på svar. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du får blåskerm etter at maskinen har restartet under installasjonen er det for at du ikke har lagt inn driverne til sata-kontrolleren. Har du gjordt det?

Jeg tror kanskje det er det som er problemet. Hadde det samme problemet under installasjon av Win2k på PCen min, som hadde RAID på hovedkortet. Det fungerte å legge inn RAID-driver i begynnelsen av installasjonen av Windows da det står: "Press F6 to install third party RAID or SCSI driver" (eller noe lignende).

Lenke til kommentar

Har endelig kommet til bunns i problemet. Det var verken S-ata drivere eller ødelagt cpu brikke, men en defekt ram brikke :yes:

 

Kjørte memtest86 på begge ram brikkene mine, og det viste seg at den ene var defekt.

 

Kom også fram til at TwinMos ram brikkene ikke er kompatible med Asus A7N8X-E DELUXE hovedkortet i dualchannel mode. I Singelchannel mode fungerte det heller ikke så bra. (Brukte kameraten min sine RAM brikker, som ikke er defekte).

 

Jeg prøvde også et par TWINX1024-3200LL ram brikker, og de fungerte perfekt. Fikk installert Windows. :thumbup:

 

Tror jeg enten skal gjøre som karasjok å sende inn de ødelagte ram brikkene, eller få pengene tilbake å bestille sånne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116120&cks=SER :dribble:

 

Konklusjon:

Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two CMX512-3200 DIMMs

+

Asus A7N8X-E DELUXE for Socket A

=

:nei:

 

 

Takk for alle tipsene... :w00t:

Endret av Acez
Lenke til kommentar
jeg har samme hovedkort, og jeg har TwinMOS ram og det funker glimrende til meg :D men nå har jeg nettopp formatert, og får ikke til å legge in windows. står at jeg må slå på harddisken, for det står den ikke er på, harddisk er en maxtor 120gb, noen som vet hva som er galt her?

Står at du må slå på disken for at det skrudd av, eller står det at den ikke finner harddisken?

 

Dersom det står at den ikke finner harddisken kan det hende at du må legge inn S-ATA driver. Det gjør du ved å trykke F6 helt i starten av windows installasjonen, da det står noe alá dette: "Press F6 to install third party RAID or SCSI driver.

Lenke til kommentar

Dette var muligens en viktig tråd for meg. Jeg har nemlig tenkt å kjøpe Asus A7N8X Deluxe/GD, som vel har samme brikkesett og dermed sikkert samme problemene. Eller?

 

Og så hadde jeg tenkt å ta med to stk Twinmos PC3200 256 MB. Så denne komboen vil nok være sårbar for samme problemene. Eller?

Lenke til kommentar

Jeg har og A7N8X-E Deluxe hovedkort og har STOOOOOORE PROBLEMER MED DET! :cry:

Jeg har TwinMOS RAM av typen 512MB PC3200 og det er ustabilt som faen, har også prøvd 256MB TwinMOS RAM av typen PC2100 og dette var også ustabilt..

Jeg får heller ikke innstallert windows, får BARE blåskjerm (sier at usbdriveren min er tryna, display driveren, lyd driveren osv)

For å kunne innstalere Winxp måtte jeg bytte til et urgammalt skjermkort (R9200) og innstallere det.

Jeg skal prøve å innstalere xp med ei brikke som kameraten min kommer ned med om ikke så lenge til... (Håper det funker, hvis det funker så skal jeg aldrig ha twinmos igjen. Da kjøper jeg denne brikka.

I XP nå så går den ut av spill/programmer, tryner i 3dmark og ut2004, skrur seg av ("sudden restarts"), jeg får også dumme feilmeldinger om at en eller annen fil (.sys eller .dll fil) har tryna, og en dumm feilmelding som sier "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", den dumper deretter minnet til disken på under 1 sek og jeg må skru av pcen...

 

*håpepåatdeterrammen*

Lenke til kommentar
Jeg har og A7N8X-E Deluxe hovedkort og har STOOOOOORE PROBLEMER MED DET! :cry:

Jeg har TwinMOS RAM av typen 512MB PC3200 og det er ustabilt som faen, har også prøvd 256MB TwinMOS RAM av typen PC2100 og dette var også ustabilt..

Jeg får heller ikke innstallert windows, får BARE blåskjerm (sier at usbdriveren min er tryna, display driveren, lyd driveren osv)

For å kunne innstalere Winxp måtte jeg bytte til et urgammalt skjermkort (R9200) og innstallere det.

Jeg skal prøve å innstalere xp med ei brikke som kameraten min kommer ned med om ikke så lenge til... (Håper det funker, hvis det funker så skal jeg aldrig ha twinmos igjen. Da kjøper jeg denne brikka.

I XP nå så går den ut av spill/programmer, tryner i 3dmark og ut2004, skrur seg av ("sudden restarts"), jeg får også dumme feilmeldinger om at en eller annen fil (.sys eller .dll fil) har tryna, og en dumm feilmelding som sier "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", den dumper deretter minnet til disken på under 1 sek og jeg må skru av pcen...

 

*håpepåatdeterrammen*

du må oppdatere sata driverene for å fjærne "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" feilmeldingen..

jeg hadde det problemet og løste det ved å laste ned verson 1.0.0.47 av sata kontroller driverne :)

 

Edit:

her er iallefall hjemmesiden til kontrolleren

Endret av Dimm
Lenke til kommentar
Jeg har og A7N8X-E Deluxe hovedkort og har STOOOOOORE PROBLEMER MED DET! :cry:

Jeg har TwinMOS RAM av typen 512MB PC3200 og det er ustabilt som faen, har også prøvd 256MB TwinMOS RAM av typen PC2100 og dette var også ustabilt..

Jeg får heller ikke innstallert windows, får BARE blåskjerm (sier at usbdriveren min er tryna, display driveren, lyd driveren osv)

For å kunne innstalere Winxp måtte jeg bytte til et urgammalt skjermkort (R9200) og innstallere det.

Jeg skal prøve å innstalere xp med ei brikke som kameraten min kommer ned med om ikke så lenge til... (Håper det funker, hvis det funker så skal jeg aldrig ha twinmos igjen. Da kjøper jeg denne brikka.

I XP nå så går den ut av spill/programmer, tryner i 3dmark og ut2004, skrur seg av ("sudden restarts"), jeg får også dumme feilmeldinger om at en eller annen fil (.sys eller .dll fil) har tryna, og en dumm feilmelding som sier "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA", den dumper deretter minnet til disken på under 1 sek og jeg må skru av pcen...

 

*håpepåatdeterrammen*

du må oppdatere sata driverene for å fjærne "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" feilmeldingen..

jeg hadde det problemet og løste det ved å laste ned verson 1.0.0.47 av sata kontroller driverne :)

 

Edit:

her er iallefall hjemmesiden til kontrolleren

Bruker ikke S-ATA

Lenke til kommentar
vell, da må jeg ha diskett, som jeg ikke har! trodde dette var med hovedkortet, men det var det altså ikke :S

Jo, det følger med. Men, bare på CD, og det hjelper ikke når windows ber om RAID drivere fra floppy.

Sinnsykt....måtte installere XP uten RAID først! Lagre RAID drivere på floppy og installere på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...