Gå til innhold

Det ypperste av kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått begrepet "crop factor" betyr det rett og slett at man tenker seg at man "cropper" (skjærer bort) den "del av bildet" som faller utenfor bildebrikken. Perspektiv og til en viss grad dybdeskarphet endrer seg ikke i forhold til "egentlig brennvidde". Det blir som om man tar bilde på 35mm film og skjærer ut (cropper) et stykke på f.eks. 22,7 x 15,1 mm (300D). Jo høyere "crop factor" jo mindre del av objektivlinsenes ytterkanter benytter man. Man skulle derfor tro at det ikke er like påkrevet med optikk i superklassen på et kamera med "crop factor" 1.6 som et med "full frame" bildebrikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

olala! flott diskusjon! og meget bra engasjement.

 

Jeg går for en A2!

 

D70 er best, men alt for dyrt for en amatør som meg. Analoge speilreflekser koster jo bare rundt 4000,- m/linse jo....

 

A2 er et meget godt komproiss!, og sikkert endel andre 8mp også.

 

Sjekk ut www.luminous-landscape.com, de har en drøfting av A2 vs. DSLR (jada, de skrev at A2'en funket bra på en tre ukers eksperiment-tur i Spania hvor de ikke orket å drasse med kilovis/bagvis av utstyr. Masse bilder kan klikkes på også).

 

Bare ikke glem at DSLR er suverent best, for de som har pengene og interessen!

 

:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

 

nå har jeg kommet hjem fra Statene og jeg kjøpte meg et Canon Pro 1 der borte! Storfornøyd er jeg. Problemet er at laderen har støpselet innebygd i seg selv, og at det derfor ikke er noen ledning å bytte ut. Prøvde derfor med en G5-lader, men dette gav null respons. Bruker inntil videre bare et adapter, som konverterer den amerikanske kontakten til en norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...