Gå til innhold

hva er vidvinkellinse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En vidvinkel linse settes på foran på linsen til kameraet og gjør at du får mer med i bildet. Ville anbefalt en vidvinkellinse med 0,6.

 

Største batteri er vel NP-QM91.

Tenker på å kjøpe en vidvinkel til panasonic gs70. Finner bare 0,7 linser, hva er forskjellen på 0,7 og 0,6?

Lenke til kommentar

Tallet forteller hvor stor forstørrelsen er. Mindre enn 1 gir forminskelse.

Du vet va 2X zoom er? Det er når noe blir forstørret 2 ganger.

Vel. Vidvinkel på 0,5 er når noe blir forstørret 0,5 ganger.

 

Enkelt. 0,5x vidvinkel gjør alt halvparten så lite og du får med deg dobbelt så mye på skjermen.

Vidvinkel 0,3 gir enda mer på skjermen osv.

Ved vidvinkler mindre enn 0,6 får du oftest buete kanter, samt at du ikke kan bruke zoom samtidig...(fokusen på kameraet får problemer)

Det er jo uansett teit å bruke vidvinkel og tele samtidig.

Lenke til kommentar
...med 0.7 vil du få med deg ca 1.42 ganger så mye inn i bildet, mens med 0.6 blir det 1.67. Ikke noe gigantisk forskjell med andre ord.

eller tenkt deg det slik:

 

Dersom du stod og filmet et eller annet 10 meter unna og ikke klarte å få med hele objektet inn i bildet, måtte du ha tatt noen steg bakover for å få med deg alt. En vidvinkellinse ville ha (ca) den samme effekten; en 0.7x linse ville tilsvare at du gikk 4.2 meter bakover, mens en 0.6x linse ville tilsvare at du gikk 6.7 meter bakover.

 

samt at du ikke kan bruke zoom

Vel, du kan jo som regel det, så sant du ikke bruker en veldig dårlig linse. Dersom du har en veldig kraftig vidvinkel ("fisheye") kan det av og til være fint å zoome inn litt for å begrense effekten en smule, slik at du får en mellomting av kameraets naturlige vidvinkel og linsens fulle effekt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg vil henge meg på denne diskusjonen.

 

Det dere snakker om her er vidvinkel forsats som gjør at en får mer med i bildet. Disse forsatsene er oppgitt til å være f.eks 0,6x og lignende.

 

Men noen kamera har vel allerede god vidvinkel? Slik at en ikke behøver forsatsen?

 

Jeg er på jakt etter et kamera med god vidvinkel, jeg bryr meg ikke om kamera har kjempezoom.

 

 

 

To eksempler følger:

Panasonic AG-DVC30 "Zoom Range 16X, f=4.1 to 65.6mm, 35mm equivalent: 39.5 to 623mm"

 

Canon DM-XM2 "Brennvidde 4,2-84mm"

 

Hva er god vidvinkel? Er vidvinkelen det tallet som er uthevet?

Lenke til kommentar
(...)

To eksempler følger:

Panasonic AG-DVC30 "Zoom Range  16X, f=4.1 to 65.6mm, 35mm equivalent: 39.5 to 623mm"

Canon DM-XM2 "Brennvidde 4,2-84mm"

 

Hva er god vidvinkel? Er vidvinkelen det tallet som er uthevet?

Tja, forsåvidt, men de to tallene du har uthevet er ikke nødvendigvis sammenliknbare, siden kameraene kan ha ulik brikkestørrelse...

De tallene du bør sammenlikne er 35mm-ekvivalenten. Som i det første tilfellet er 39,5mm, i det andre tilfellet vet jeg ikke.

 

Edit: Så nå at dette gjelder videokamera (ikke stillbildekamera) - men jeg tror fortsatt det jeg skrev kan være riktig. Hehe.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...