Gå til innhold

Termisk pasta vs. briketter

Akelbee

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble litt paff da jeg oppdaget denne instruksjonsvideoen fra AMD:

http://members.cox.net/alpha_03/play%20list/section5-low.wmv

De fraråder faktisk ganske klart bruk av termisk pasta (annet enn i situasjoner hvor man hyppig skal ta av prosessoren - typisk testing), og anbefaler sterkt at man bruker termiske briketter av den typen som sitter under kjølerne når man kjøper dem.

Jeg har alltid fjernet disse brikettene og benyttet Arctic Silver istedet, men AMD påpeker at pastaen over tid kan skrumpe slik at det blir dårlig termisk kontakt mellom CPU og kjøleren.

Jeg synes det høres litt rart ut i og med at kjøleren blir presset ned mot sokkel/prosessor/pasta med fjærbelastning (med unntak for Zalmann-kjøleren som er skrudd fast i HK i den ene maskinen). Ser likevel ingen grunn til ikke å følge anvisningen når de uttrykker det så klart. (Synes at temperaturen har steget noe over tid.)

Problemet ser imidlertid ut til å være hvor man får tak i slike briketter. Hos Komplett ser de ut til bare å selge pasta. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike?

Endret av Akelbee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg at de annbefaler termisk tape, er at det er mer brukervennelig enn termisk pasta. Du trenger ikke vite hvor mye, hvor den skal være osv.

thermal paste som artic silver slår termisk tape hvilken som helst dag i uken.

-Stigma

Skrevet

Det er mulig det, men AMD synes å legge an et lengre perspektiv enn "dag" og kommer da til en annen konlusjon.

Men de angir konkret faren for at pasta kan tørke ut, så det er ikke bare et spørsmål om brukervennlighet.

Skrevet

Det er mange oppkonstruerte skrekkscenarioer nå til dags..Jeg kan ikke akkurat tro at dette er et veldig stort problem. Kan vel ha maskinen i mange år uten at dette blir noe problem, og innen den tid har man gjerne byttet CPU noen ganger uansett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...