Gå til innhold

ny laptop til meg. Men hvilken? ca.10k-13k kr


idieH

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå snart kjøpe min første laptop, men er sterkt i tvil på hvilken. Jeg får sannsynligvis kjøpt den uten mva, noe som hjelper litt på prisen. Prisen skal selvfølgelig være så lav som mulig... helst ikke mer enn ca. 10.000kr u/mva. (dvs. ca. 12-13.000 inkl. mva).

 

Jeg skal ikke bruke maskina til spilling (kanskje en sjelden warcraft 3 eller civ3, men går det ikke er det ingen krise.) Jeg holder på med en mastergrad, og trenger en laptop til å skrive oppgaven. Den skal fraktes fram og tilbake til universitetet ganske ofte, så den bør være solid og ikke veie for mye. Det er svært viktig for meg at den er stille, for jeg er drittlei av datasumming. Ellers har jeg ikke så store krav... vil ha cd-brenner, men trenger ikke dvd-brenner. Gjerne trådløst nettverkskort, men det er heller ikke første prioritet. Gjerne 512mb ram.

 

I tillegg til å skrive (dvs. office...), kommer disse programmene til å være i bruk: msn, irc, paintshop pro, scifinder, chemdraw, winamp, eudora, windows media player (se film), origin, f-secure...

 

Jeg har sett på disse:

-Elitegroup G553 C1600 15" 60GB 512MB WLAN CDRW/DVD (noen som kan forklare meg forskjellen på denne og 556 bortsett fra skjermkort og oppløsning?)

-Acer 291

og ellers lest om en hel haug andre, men jeg klarer ikke å komme til noen konklusjon. :roll:

 

Jeg trenger ikke windows... har det fra før... (win2k pro)

 

Håper dere har noen råd.

 

idi :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal nå snart kjøpe min første laptop, men er sterkt i tvil på hvilken. Jeg får sannsynligvis kjøpt den uten mva, noe som hjelper litt på prisen. Prisen skal selvfølgelig være så lav som mulig... helst ikke mer enn ca. 10.000kr u/mva. (dvs. ca. 12-13.000 inkl. mva).

 

Jeg skal ikke bruke maskina til spilling (kanskje en sjelden warcraft 3 eller civ3, men går det ikke er det ingen krise.) Jeg holder på med en mastergrad, og trenger en laptop til å skrive oppgaven. Den skal fraktes fram og tilbake til universitetet ganske ofte, så den bør være solid og ikke veie for mye. Det er svært viktig for meg at den er stille, for jeg er drittlei av datasumming. Ellers har jeg ikke så store krav... vil ha cd-brenner, men trenger ikke dvd-brenner. Gjerne trådløst nettverkskort, men det er heller ikke første prioritet. Gjerne 512mb ram.

 

I tillegg til å skrive (dvs. office...), kommer disse programmene til å være i bruk: msn, irc, paintshop pro, scifinder, chemdraw, winamp, eudora, windows media player (se film), origin, f-secure...

 

Jeg har sett på disse:

-Elitegroup G553 C1600 15" 60GB 512MB WLAN CDRW/DVD (noen som kan forklare meg forskjellen på denne og 556 bortsett fra skjermkort og oppløsning?)

Forskjellen på G553 og G556E er at G556E har høyere oppløsning på skjermen SXGA+ vs. SVGA og at G556E har et radeon 9700 mobile.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for G556E CDRW/DVD C1500 15" 40GB 512MB, den koster dessverre 14000, så blir litt over budsjettet. Velger en såpass kraftig modell da du sier du spiller WarCraft 3, dette spillet krever litt mer enn typisk "onboard" skjermkort, r9700 mobile er kanskje litt kraftig, men da har du for fremtiden ihvertfall.

 

Jeg trenger ikke windows... har det fra før... (win2k pro)

Jeg vil anbefale å kjøre WinXP Pro på bærbare, da WinXP har betydelig bedre ACPI støtte enn Win2k. Dessuten kjører G556E finfint i Linux også hvis du skulle få lyst til å vurdere dette fremover. Hvor studerer du master? Noen universitet i Norge har avtaler med Microsoft som gjør at studentene får lisenser til personlig bruk...

Lenke til kommentar

warcraft-greia er ikke så viktig. Jeg har stasjonær hjemme og kan spille på den. Det er de andre kriteriene som er viktige. Har jeg virkelig behov for et så bra skjermkort? Det er vel strengt tatt bare spill som krever bra skjermkort, er det ikke?

 

Jeg har 17'' skjerm på den stasjonære og kjører 1024x768 og liker det. Har vel ikke noe behov for mer enn det da på en 15" på laptopen?

 

Jeg studerer ved Universitetet i Oslo. Vet ingenting om lisens-greier der. Hvis noen vet noe om det, please let me know :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...