Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

routing av porter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge det er snakk om innkommende pakker til deg, som du har forespurt, er det ikke noe vits i å sette opp port-forwarding. Hvis du kun skal bruke bittorent til å laste ned kan du bare se bort ifra meldingen.

 

Men skal maskinen din svare på innkommende forespørsler, feks hvis du skal tilby filer på bittorrent nettverket må du forwarde enkelte porter i din firewall til din maskin, dette kalles også ofte "virtual server" eller "port forwarding". Da setter man opp hvilke innkommende forespørsler ruteren din skal sende videre til en annen adresse(feks din maskin innenfor ruteren). Regner ikke med at du skal bruke dette så utypende forklaring tror jeg ikke trengs.

 

Med andre ord skal du bruke det som et NEDlastnings nettverk, er det bare å installere en bittorent klient og åpne torrent filer. Ingenting mer :)

 

At de sier at "du må route portene igjennom firewallen for å motta best mulig nedlastings hastighet" er rett og slett bare tull :)

 

Lykke til :)

Endret av LionHead
Lenke til kommentar

hei. glemte å si at jeg deler internett med dataen til foreldrene mine. internetten deles med en switch i stua... Synes det er litt merkelig at jeg uansett nesten aldri kommer over 10kb/sek i nedlasting...

Endret av skrill
Lenke til kommentar

Har fortsatt ingenting å si :) Men at du får så lav hastighet har enten med å gjøre at foreldrene dine laster ned ting og tang (meeget usannsynlig :) ) eller at du laster ned sjeldne torrents. Det vil si at det er kanskje bare en som har den filen du ønsker, folk har stort sett lav upload så det forklarer isåfall saken.

 

Du kan jo også for sikkerhetsskyld sjekke speedometret til itavisen for å se om linja de yter maks ved fine forhold.

 

Sjekk også etter spyware itilfelle du har noen programmer som går i bakgrunden og spiser linjen din.

Lenke til kommentar

har sjekka etter spyware, foreldrene mine laster kun ned en mail eller to om dagen. Det med "sjeldne" torrent filer finner jeg svært usansynlig. jeg laster ned samme fil som en kamerat av meg, og på hans går det med full hastighet uansett, mens på min går det svinetreigt. Uansett hva jeg laster ned så går det treigt. Laster jeg ned ting med f.eks xdcc eller fra explorer går det for som bare det. Får heller ikke koblet meg på dc++. Får beskjed om " Invalid IP in ConnectToMe, this might be because of in passive mode" har prøvd å stille inn hva det skal være men får det ikke til.

Endret av skrill
Lenke til kommentar

Ok, har sjekket litt rundt nå og funnet ut at jeg har tatt litt feil :blush:

 

Bittorrents fungerer slik at hvis du ikke deler filen man laster ned, så får man automatisk dårligere hastighet...det er en del av protokollen.

 

Hvilke porter dette er avhenger av klienten visstnok, men når du vet det så må du gjøre det på den måten jeg beskrev ovenfor :)

 

At du får "Invalid IP in ConnectToMe, this might be because of in passive mode" med og uten passive mode kan være at du prøver og connecte til en hub som har regler for hvilke IP adresser som kan koble til. Mange hubber krever at du har feks 100Mbps inn og ut og sånnt kan sjekkes på ip'en som gis av ISP'en din.

Endret av LionHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...