Gå til innhold

One - ny billigoperatør, men er de billige?


Anbefalte innlegg

Som vi kan lese på forsiden her på amobil så er det en ny operatør i markedet.... nemlig One.

 

Prisene til One:

 

Pr min: kr. 0,79*

* Ringer du til Tele2 eller Teletopia-kunder koster det 60 øre ekstra!

SMS: kr. 0,44

MMS: kr. 2,39

GPRS: ca. 6 kr pr MB trafikk

Månedspris: 50,- (hele året må forskuddsbetales = 600,-)

Etablering: 249,-

 

I tillegg kommer det kredittsjekk, fordi dette er et mer et vanlig abonnement, og ikke et selvbetjent abonnement på lik linje med Mobyson o.l.

 

Rent umiddelbart ser dette ut som et bra tilbud, men et lite regnestykke tar fort knekken på den idyllen der..

 

Mobyson: 0,- pr. mnd. 88 øre minuttet

One: 600 pr. år. 79 øre minuttet

 

Differanse = 600 pr år.

Differanse = 9 øre minuttet

 

Med 88 øre pr. minutt kan du da ringe i 681,81 minutter med Mobyson før du er oppe i prisen av KUN årsavgiften på One! Og bare for differansen i etableringsgebyret kan man ringe i 171,59 minutter med Mobyson... dvs man kan ringe i totalt 853,40 minutter hos Mobyson før man for samme pris har ringt et eneste minutt hos One. Det lønner seg derfor kun om du ringer sinnsvakt vanvittig MYE pr. måned (krysningspunktet går ved 111,11 timer eller 6667 minutter- først da vil One bli marginalt billigere, vi snakker om tidels ører)

 

Ringer du derimot lite med med One, så kan du like gjerne bruke et svinedyrt kontantkort, eller kaste pengene ut av vinduet, da minuttprisen er svært høy, faktisk må du ringe over 5 timer med One før du er nede på samme minuttpris som kontantkortene til NetCom og Telenor.. Du må ringe over 18 minutter hver eneste dag i ett år før du når den samme lave prisen som Mobyson....

 

Mobyson pr minutt:

(30 min x 0,88) = 26,40 /30 = 0,88

....

(6667 min x 0,88) = 5866,96 /6667 = 0,88

 

One pr. minutt:

(30 min x 0,79) + 600 = 647,40 /30 = 10,790

(60 min x 0,79) + 600 = 671,10 /60 = 7,457

(....)

(300 min x 0,79) + 600 = 837,00 /300 = 2,790

(6667 min x 0,79) + 600 = 5866,93 /6667 = 0,88

 

(etableringsgebyret og startprisen er ikke medregnet)

 

Kanskje lurt å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man bestiller hos One.....

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikke for å klage og jeg vet at mobyon er billig, men det høres ut som om du er betalt av mobyson for å drive med reklame for de. :hmm:

 

 

Innlegget mitt var en sammenligning mellom 2 operatører, som begge har tilsynelatende like lave priser. Men en nærmere titt på prisene til One viser at de faktisk ikke er så lave som de gir inntrykk av.

 

Jeg er ikke kjøpt og betalt av Mobyson - men jeg er entusiastisk fordi Mobyson faktisk har de laveste prisene, og således er det derfor MYE å spare for den som velger riktig. Verre enn det er det ikke. Jeg har også foretatt en sammenligning mellom Chess Kontant og de andre Chess-abonnementene, sammenligninger mellom Telenor, NetCom osv osv osv...

 

Så de fantasifulle konspirasjonsteoriene dine kan du egentlig bare pakke sammen. :D

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Så på siden til One da denne artikkelen ble lagt ut, og så med en gang at det var dyrere enn de aller billigste. Joda, de har den billigste GPRS prisen, men dette er først etter 6,25MB hvis du sammenligner med Mobyson (Mobyson koster 8kr pr MB. 50/8=6,25). Dette blir jo helt klart feil da ingen ringepriser er tatt med i dette regnestykket, men det kan dere regne ut selv etter forbruk :p

Lenke til kommentar

 

Kanskje lurt å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man bestiller hos One.....

Du viser til utregninger og gjør en sammenlikning som ikke har helt rett grunnlag. Du henviser til prisene på OneBusy uten å kommentere at One tilbyr flere typer abonnement. OneBusy ser jo ut til å være opprettet som en konkurrent til ChessKing, og der kommer One sin løsning veldig godt ut! Videre skriver du at man må ringe veldig mye for at et abonnement fra One skal lønne seg. Hvis du ser på nettsidene deres (www.onemobile.no) ser du at de retter seg nettopp mot aktive kunder, altså kunder som bruker mobiltelefonen mye. Hvis du graver enda dypere vil du se at de ikke tar gebyrer for åpning av tjenester som voicemail, mms, gprs osv slik Mobyson (som du har valgt å sammenlikne dem med) faktisk gjør. Hvis du skal bruke alle disse tjenestene (jeg ser på dette som en selvfølge hos aktive kunder) blir ”innmeldingsavgiften” hos dem du sammenlikner One med, vesentlig høyere enn det de gir inntrykk av.

 

Fra nettsidene til One kan man lese at grunntanken er ”å tilby rimelige priser på alle tjenester, men likevel ha en positiv driftsmargin slik at de overlever til kundenes fordel.” Det er dessverre mange eksempler på mobiloperatører som har forsvunnet like raskt som de dukket opp og det er kanskje det One prøver å unngå.

 

Avhengig av hvilket bruksmønster den enkelte kunde har, kan det lønne seg å benytte OneBusy, OneBudget, Mobyson, Chess, eller helt andre operatører. Ingen kan tilby et abonnement som passer for alle.

 

Hilsen Magnus, som nettopp har regnet ut hvilket abonnement som passer for meg.

Lenke til kommentar

Min gode mann.. er du en representant for One?

 

Du viser til utregninger og gjør en sammenlikning som ikke har helt rett grunnlag. Du henviser til prisene på OneBusy uten å kommentere at One tilbyr flere typer abonnement. OneBusy ser jo ut til å være opprettet som en konkurrent til ChessKing, og der kommer One sin løsning veldig godt ut!
Hva er så grunnlaget for en riktig sammenligning av operatører etter din mening?

Kan man bare sammenligne med Chess King, eller med de du mener abonnementet er "ment" å konkurrere med? Jeg sammenlignet på PRIS, som er det kriteriet de aller fleste kunder går etter. Og OneBusy eller OneBudget er ikke så gode på pris, sammenlignet med den nåværende billigste operatøren Mobyson, som de gir oss et inntrykk av, når man regner ut minuttprisen. Jeg har ikke tatt høyde for innmeldingsprisene verken hos One eller Mobyson.

 

Videre skriver du at man må ringe veldig mye for at et abonnement fra One skal lønne seg. Hvis du ser på nettsidene deres (www.onemobile.no) ser du at de retter seg nettopp mot aktive kunder, altså kunder som bruker mobiltelefonen mye.
Korrekt - sammenlignet med Mobyson (og legg merke til at jeg kun har sammenlignet minuttprisen) viser det at man faktisk må ringe svært mye før man kommer ned i samme minuttpris - rettere sagt, 6667 minutter, eller 111,11 timer.

Man bør da være en svært aktiv bruker, og ringer man over 18 minutter hver dag i et år, så lønner OneBusy seg fremfor Mobyson. Det har jeg også skrevet.

 

Hvis du graver enda dypere vil du se at de ikke tar gebyrer for åpning av tjenester som voicemail, mms, gprs osv slik Mobyson (som du har valgt å sammenlikne dem med) faktisk gjør. Hvis du skal bruke alle disse tjenestene (jeg ser på dette som en selvfølge hos aktive kunder) blir ”innmeldingsavgiften” hos dem du sammenlikner One med, vesentlig høyere enn det de gir inntrykk av.
Skal man åpne for GPRS/MMS og voicemail hos Mobyson, koster det deg 76 kroner hos Mobyson. Regner vi med denne kostnaden, så blir krysningspunktet på minuttprisen forskjøvet litt, til ca. 5800 minutter, eller ca. 96,5 timer, før det blir billigere å bruke OneBusy.

 

(5800 min x 0,79) + 524* = 5106 /5800 = 0,88

* = Årskostnad hos One med fratrekk for åpningsgebyrer (76,-) hos Mobyson

 

OneBudget har de samme prisene, men 30 kr dyrere pr. måned og 50 kr mindre i innmeldingsavgift - og krysningspunktet for dette abonnementet kontra Mobyson - om man regner med tilleggstjenestene ligger på omtrent 9800 minutter, eller 163,3 timer. Her må man ringe i over 28 minutter hver dag, 365 dager i året for å oppnå de samme lave prisene som Mobyson.

 

(9800 min x 0,79) + 884* = 8626 /9800 = 0,88

* = Årskostnad hos One med fratrekk for åpningsgebyrer (76,-) hos Mobyson

 

Fra nettsidene til One kan man lese at  grunntanken er ”å tilby rimelige priser på alle tjenester, men likevel ha en positiv driftsmargin slik at de overlever til kundenes fordel.” Det er dessverre mange eksempler på mobiloperatører som har forsvunnet like raskt som de dukket opp og det er kanskje det One prøver å unngå.
Mener du at Mobyson ikke har like seriøse planer om å overleve i markedet?

 

Avhengig av hvilket bruksmønster den enkelte kunde har, kan det lønne seg å benytte OneBusy, OneBudget, Mobyson, Chess, eller helt andre operatører. Ingen kan tilby et abonnement som passer for alle.
Selvfølgelig - men sammenligner man på prisen pr. minutt, så er Mobyson udiskutabelt det beste alternativet på markedet, med mindre man ringer svært mye. MMS, SMS osv er utelatt bevisst.

 

... som nettopp har regnet ut hvilket abonnement som passer for meg.
Det er da også tanken bak innlegget - at man skal regne ut hva som passer med ens eget ringemønster. Men som sagt, hvis man sammenligner på minuttprisen, så er ikke One den billigoperatøren som de gir inntrykk av å være....

 

Forøvrig kan alle og enhver selv regne ut på telepriser.no hva som er billigst for seg selv.

:green:

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Min gode mann.. er du en representant for One?

 

Nei. Hvis du synes mitt innlegg bærer preg av dette kan man jo også lure på om du er representant for Mobyson, noe du allerede har skrevet at du ikke er.

 

Jeg ser ikke noe poeng i å dra diskusjonen videre. Det jeg ville påpeke er at One's tilbud faktisk er billigere for de kundene de sikter seg inn mot. 18min/dag er lite, eksempelvis for en aktiv bedriftskunde eller en som har mobil som eneste telefon. I mine øyne er ikke dette så vanvittig mye. One sikter seg jo helt klart ikke inn mot kontant-kundene i første omgang, og da synes jeg fremdeles at det er feil å sammenligne to så forskjellige mobiltilbud.

 

Men, men. Så lenge alle får det de vil ha er det vel greit?

 

-Magnus

Lenke til kommentar

Jeg er langt fra noen representant for Mobyson.. jeg har Talkmore jeg :D

 

18 minutter hver dag, 365 dager i året, er det punktet hvor man kommer ned på de samme prisene som Mobyson. (Etter krysningspunktet blir det kun marginalt billigere). Skal man regne jobb-dager, som er 230 dager pr år, så må man ringe vesentlig mer pr dag. Men som du påpeker, så ringer mange mer enn det, og det kan selvsagt lønne seg for skikkelige storbrukere.

 

Om One sikter seg inn mot "kontant"-kundene eller ikke spiller forsåvidt ingen rolle. Skillet mellom abonnement og kontantkort er i stor grad blitt visket ut med de nye operatørenes inntreden i markedet - og det er prisen for kunden som er viktig, ikke om vedkommende betaler på etterskudd eller forskudd.

 

Det første innlegget mitt var for å vise at One sine priser ikke var så billig som man kunne få inntrykk av ved å se på nettsidene deres. Men - så lenge alle er fornøyd, så er det det som teller. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...