Gå til innhold

Bytte hovedkort - Tips

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Har nettopp oppgradert en av PC'ene mine..

Har/hadde 2 stk med MSI KM4ML hovedkort. chipset VIA KM400M..som har fungert greit.

Dette lar seg dog ikke klokke annet enn med "gammeldags" jumper.. for å velge FSB, fra 100 - 200. Og akkurat mitt kort støtter ikke FSB200.. noe som mange vet er helt greit for en AMD XP 2500+ (som har FSB166 "standard").

Tenkte det ville være lurt å bytte til ett nyere VIA-basert kort.. ref. andre tråder her i forumet.

Valget falt på dette .

Må bare si meg kjempefornøyd med byttet!

Satte det inn..fikk ikke Post'et i første omgang.. da jeg hadde kjøpt Twinmos DDR400, noe default FSB (100) ikke støttet.. Satte da inn ei Apacer DDR333 og fikk satt BIOS til FSB166..

Så inn med TwinMOs'en.. og Win XP startet helt fint.. *uten noe problem* av noe slag.. Vel, Win XP fant liksom "ny" hardware, men det er jo samme driverer.. VIA 4in1 som benyttes for KT600 også..

Vel.. jeg måtte reinstallere Realtek AC97 lyd-driverne "manuelt" da..

Så... litt tweaking.. FSB til 200.. og maksinen kjører heeelt stabilt (enda jeg har greid å skade kjernen litt i kanten.. pga. knoting med Volcano 12'ern).

Dette kortet har det man trenger av klokkemuligheter.. bortsett fra AGP/PCI-lås.. det er det eneste jeg savner (Hadde jeg ikke hatt VIA fra før..ville jeg nok kjøpt ett Nforce Ultra 400 kort).

For dere som har VIA-baserte HK kan jeg anbefale dette kortet... :thumbup:

PS.

Det som er litt pussig.. at selv uten "goop" ligger nå CPU-temp (idle) på 35-37 grader (Jeg polerte dog sinken før montering)..Dette etter å ha flashet til siste BIOS.. Før flashing lå den på 44-45.. Med KM4ML lå temp (idle) på 46-47. Da kjører jeg CPU-vifta på middels hastighet..dvs. ca. 3.000rpm (optimalt mht. kjøling<->støy)

Tror ikke man kan stole så veldig mye på disse sensorene.. ref. mange tråder om CPU-temp her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...