Gå til innhold

Kjedelig problem. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

I dag var det på tide å rense kabinettet for støv. Jeg åpner chieftec kabinettet mitt og ser at Kjøleren min er full av støv. Jeg skrur den løs og renser den for støv. Jeg fumler litt da jeg skal sette den på igjen. Jeg får den tilslutt på plass og skrur sammen kabinettet. Jeg starter PCen og alt er som det skal, men etter en liten stund med surfing oppdager jeg at temperaturen er høyere enn den pleier å være. Jeg antar at kjølepastaen bør skiftes da den sikkert ikke hadde gått av fumlingen min når jeg festet kjøleren

 

Jeg åpner kabinettet og tar av kjøleren igjen. Jeg tørker bort all kjølepastaen fra CPUen og renser vekk det som har satt seg på kjøleren. Jeg påfører ny kjølepasta på CPUen og setter på kjøleren. Denne gangen får jeg kjøleren på på første forsøk. Så kommer problemene.

 

Da jeg setter i strømkabelen til PCen går ikke vifta rundt. Jeg tenker ikke videre over det og starter maskina. Vifta på kjøleren starter og alt gjør som det skal. SÅ etter ca 5 sekunder kuttes strømmen virker det som. Alt stopper. Det grønne lyset med en lyspæret over seg lyser. Det gule lyset med et batteri e.l. oiver seg lyser ikke. Begge lysene lyser de 5 sekundene ting går som de skal

 

 

Noen som har hatt lignende problemer? Har sjekket alle strøm ledninger til kjøleren og andre komponeneter. Utrolig irriterende problem :(

 

All hjelp settes stor pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så må du resette BIOS siden maskinen kansje ikke gjennkjenner CPU'en (skjer en gang iblandt når man bytter el. tar ut CPU), har du en AMD CPU så er det også mulighet for at selve kjernen er "chippet", dvs. at deler av kjernen er knust.

Håper for din del at det er svar nr. 1 som gjelder...

Lenke til kommentar

Jeg fulgte Anubizzzz sitt råd. TOk av kjøleren, fjernet og la på ny pasta og festet den igjen. Nå starter maskinen som den skal :)

 

Fikk opp en melding om at CPU speed kjørte på Safe Mode da den starta opp. Det stod at jeg kunne forandre på dette i BIOS. jeg har nå fanmaten min på full guffe så jeg vet ikke om det er nødvendig p fikle i BIOS. Hva tror dere??

Lenke til kommentar

Hvis den jører på full hastighet (det ser du på frekvensen når du booter) så er det ikke nødvendig å gjøre mer.

 

Safe-mode betyr som regel at CPU booter opp med en lavere Front side bus hastighet, og dermed gir deg betydelig lavere total hastighet. Dette gjør den for å være sikker på at den kan fungere på hovedkortet. Det er i så fall ikke værre enn at du går inn i BIOS og setter opp FBS til det den skal stå på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...