Gå til innhold

KRISE for VB og elektronikk "hobbyister"!


Anbefalte innlegg

Ok, som de som har vært i ett programmeringsmiljø en stund vet (uansett språk), så er det relativt vanlig for folk å spørr om saker relatert til komunikasjon med (egen) elektronik utenfor datamaskinen.

 

Frem til "i dag", så har jo dette vært "super-lett", selv på en win2k eller xp maskin. Vi har jo MSComm og serie-porten og parallell porten. Case closed, everyone happy...

 

 

MEN, nå er det jo slik at flere og flere hovedkort kommer uten parallell port, og på bærbare har jo seriell porten vært borte fra de fleste modellene en stund nå.

 

 

Dette ser jeg som "meget alvorlig", av den enkle anledning at jeg er bra på elektronikk av den intelligente typen, men ikke særlig bra på windows programmer og slikt.... Jeg kan relativt raskt sette meg inn i, og lage elektronikk som kan "prate USB", men jeg har ikke snøring om hvordan jeg kan lagen et "driver-interface" slik at jeg f.eks. kan lese inn et ADC resultat fra min elektronik og få det inn i en program variabel.

 

 

Jeg bruker oftest PIC kretser fra Microchip, og disse har mange modeller med innebygd støtte for USB, men hva hjelper det når jeg ikke vet hvordan jeg skal prate mot windows?

 

 

 

 

Som jeg ser det så er dette en stor trussel mot alle som holder på med elektronik både som hobby og som semi-profesjonelt. Dette fordi de vanlige, lette og vel-prøvde metodene for data-overføring mellom ditt hjemme-lagde prosjekt og datamaskinen er på vei til å forsvinne, uten at det finns ett klart alternativ.

 

Venner, det er på tide å gjøre noe med dette!

 

 

 

Selv har jeg alldrig laget eller brukt en dll fil, men av det lille jeg har sett på forumet her, så kanskje det ikke er -SÅ- vanskelig.. Så jeg synest av "vi" skal se på muligheten for å utvikle en dll fil som gjør at man lett kan komunisere med hjemme-elektronikk på USB porten. Siden det de fleste gjør er å sende rå-data fram og tilbake (kommando ut, data inn) som siden viderebehandles i et program, så kan vel den første idee/versjonen av dll-filen ha en funksjon som leser inn data og returnerer dette til kalleren og en funksjon som kan ta data fra kalleren og sende det ut til (rett) motager på USB'en?

 

 

Ideer, synpunkter, tips, lenker, alt er av interesse for oss her!

 

La denne tråden bli den definitive løsningen på et problem som bare vil vokse!

Tenk å kunne hennvise til denne tråden i steden for å legge ut på en laaang forklaring om hvordan man bruker USB'en hver gang en kommer inn hit og gråter over tapet av serie-porten!!

 

God speed to you all!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Windows drivere ikke støtter sending av rå data, er vi faktisk tvungen til å skrive en driver selv. Men der kommer problemet: Det er umulig, eller iallefall nesten umulig, å skrive en driver kun med VB. Dette er fordi vi dette språket ikke støtter kommunikasjon direkte med datamaskinens komponenter.

 

Men hvorfor skrive en slik driver selv, når det allerede er oppfunnet en? På denne siden kan du lese om hvordan koble til en PIC krets fra Microchip med USB ved bruk av en ActiveX kontroll.

 

Men jeg sier ikke at det er helt umulig å skrive en slik driver selv. Men det krever så mye ufattelig komplisert kode som mer eller mindre er regnet som "hacks", at det nærmest ikke er vits. Hvis vi i så fall skulle gjort dette ville det blitt med inline assembly code hvor vi allokerte og la inn maskinkode, for å så kalle koden med CallWindowProc. Da tror jeg heller det er bedre å skrive koden i ett annet språk som C++ eller Assembly.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har så evig rett! Vår tid er nok forbi.. I dag skal alt gå gjennom komplisertte drivere som ingen skjønner en tøddel av og signaler er kryptert sønder og sammen. Jeg savner når skriverene skrev den datan du sendte dem fortløpende, og man kunne bruke dem i stedet for skjermer =) Det går jo faktisk an å forstå seg på parallellport programmering. Selv er jeg ingen stort elektro geni, men jeg synes at det er veldig artig å leke med. Har aldri laget noe nyttig, kunn knapper som får pcen til å gjøre diverse, blinkende lys og èn ir-sensor som triggrer et opptagsprogram på tvkortet mitt :p men jeg skulle gjerne sett noen skikklige prosjekter, så hvis du har noe kult oppe på nettet hadde det vært artig hvis du mailet meg en link =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...