Gå til innhold

Hvilket kamera?


Anbefalte innlegg

Hvilke av disse kameraene anbefaler dere?

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=8767 - S5000

 

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=9071 - S7000

 

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=14265 - C-5060 Wide Zoom

 

 

Kommer til og bruke kameraet til veldig mye rart. Familiebilder, events, bilder av bil/sykkel på bane, landskap, macro, portrett etc.

 

S5000 er jo raskest i seriebilder etc som er fint til banefoto, S7000 har god macro.

C-5060 ser jo ut som et greit kamera. Har ikke lest så mye om det, mens syns det virka som det var mye støy i bildene Akam hadde tatt. Vil gjerne også ha muligheten til og sette på ekstern tele/macro linse etc.

 

- David

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp bestilt et S5000 selv. 2.990,- på www.netshop.no

Gleder meg til det kommer.

 

S7000 er nok kanskje bedre, men også dyrere.

 

Har hørt litt skit om Olympus fra en kamerat som er fotograf, men jeg har ikke peiling selv.

 

S5000 har jo ikke blitzsko, men det kan jo løses ganske kreativt. Sjekk www.s5000.net for guide.

Lenke til kommentar

Hvor skal sluttproduktet? Dersom du ikke har tenkt til å lage store forstørrelser (A4-A3) så klarer du deg sikkert fint med S5000, men dersom du vil lage større forstørrelser så anbefaler jeg S7000. Begge fujiene kan ha ekstra "telelinser" etc, men med S5000 følger adapter med (hvilket det ikke gjør til S7000).

Lenke til kommentar

Veit ikke helt hvor det havner tilslutt jeg. Kommer ann på hvor bra bildene blir. Først går de inn på pcen. Så plukker jeg vel ut de beste og fremkaller innimellom. Og hvis det er noen sinnsykt bra får jeg de printa på A3 eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Olympusen uten å nøle. Knallkamera med mange muligheter og vridbar lcd-skjerm. Suverent på makro og akseptabelt støynivå. Har ikke dette kameraet selv (har kun Canon 300D), men jeg skal ha et litt mer kompaktkamera i tillegg og C5060 står høyest på listen akkurat nå. En kollega har dette kameraet og bilden han har tatt er imponerende, og jeg har lekt litt med kameraet som virker veldig godt skrudd sammen og gir en "god" følelse.

 

Synes testene jeg har sett av S5000 og S7000 virker lite overbevisende. Det eneste Olympusen får dårlig score på i tester er menysystemet som kan virke litt ungvindt med en gang, men det er kun en vanesak.

 

Sjekk flere tester selv og vurder hva du legger mest vekt på.

Lenke til kommentar
S5000 er jo raskest i seriebilder etc...

 

Hvor raskt er det, egentlig?

Kan ikke huske å ha lest det noe sted...

Test resultater, seriebilder:

10 sek kontinuerlig JPEG Fine 10 bilder

60 sek kontinuerlig JPEG Fine 46 bilder

10 sek kontinuerlig JPEG Normal 10 bilder

60 sek kontinuerlig JPEG Normal 50 bilder

10 sek kontinuerlig laveste oppl. 19 bilder

60 sek kontinuerlig laveste oppl. 104 bilder

 

Test resultater, antal bilder på tid:

Testresultater, antall bilder på tid

10 sek JPEG Fine 8 bilder

60 sek JPEG Fine 43 bilder

10 sek JPEG Normal 7 bilder

60 sek JPEG Normal 44 bilder

10 sek RAW 6 bilder

60 sek RAW 34 bilder

10 sek JPEG laveste oppl. 6 bilder

60 sek JPEG laveste oppl. 41 bilder

10 sek JPEG Fine blits 7 bilder

60 sek JPEG Fine blits 39 bilder

10 sek JPEG Normal blits 6 bilder

60 sek JPEG Normal blits 35 bilder

10 sek JPEG laveste oppl. blits 6 bilder

60 sek JPEG laveste oppl. blits 42 bilder

10 sek RAW blits 6 bilder

60 sek RAW blits 34 bilder

Lenke til kommentar

Om du er interessert i å fremkalle i A3 syns jeg S5000 bør utelukkes dersom du ikke liker å fotografere i RAW og er glad i å etterbehandle.

 

 

Vurderte sterkt å kjøpe 5060 jeg også, men endte opp med S7000 bla pga følgende grunner:

 

 

Fordelene til 5060 er bla. raskere autofokus og bedre vidvinkel, men...

 

S7000 har et mer lyssterkt objektiv, bedre oppløsning, bedre tele og en krafitgere blitz som er plassert lenger fra objektivet enn på 5060. S7000 har også programskift noe 5060 mangler. Objektivet til S7000 er også mer lyssterkt på 2.8 - 3.1 mot 2.8 -4.8

 

 

Hastighet (akams målinger, jpeg/raw i beste kvalitet uten blitz)

 

s7000:

10 sek -7 -RAW -4

60 sek - 34 -RAW -18

 

 

5060:

10 sek - 5 - RAW -2

60 sek - 25 RAW - 7

 

Sjekk ut sammenlikning av bildekvaliteten på:

http://www.imaging-resource.com

S7000 slår 5060 på detaljgjengivning.

Lenke til kommentar

Heller mer og mer over på S7000 hele tiden, men blei tipsa om Powershot G5 idag. Driver og kikker på det nå. Syns bildekvaliteten der er bra. Bestiller kanskje kamaeraet i morra.

Men det er ingen som har G5 på lager da. :/

 

btw, hva er forskjellen på kameraene på komplett som har (EU) i parantes?

Endret av DavidS
Lenke til kommentar

Forskjellene er vel engelske manualer, og det er mulig forholdet stiller seg muligens anderledes dersom noe er galt med kamera og det må repareres. Er ganske usikker på dette, men tror ikke alle norske importører reparerer kamera kjøpt i utlandet (gratis garantireparasjon), og det må da sendes til utenlandet for reparasjon.

 

G5 er et bra kamera, og er absolutt verdt å vurdere!

Lenke til kommentar

Nå blir det lønn på konton i morra.

Får se hvor mye det er så blir det vel kamera :)

Tror jeg får ca. 6lapper, + stipend på 1200 og 2000 som folk skylder meg.

Tror ikke jeg vil bruke noe mer en 6lapper på kamera, siden det er sommer nå lissom. :p

Lenke til kommentar

Du bør nok lese flere tester. Tror det er lurere enn å høre på andre, som kanskje helst vil forsvare sine egne kjøp. Les flere tester av samme kamera, og vurder om de negative punktene har betydning for deg.

 

Dpreview og Akam har tester som er svært gjennomførte og troverdige. Sjekk konklusjonene på Akam og på Dpreview på de modellene du vurderer.

 

Eks.

S7000

G5

Sony V1 (konkurrent til G5)

C8080 (kanskje litt dyr?)

 

I tillegg er det ikke dumt å vurdere det nye Canon S60 som ser ut til å ha utrolig lite støy i bildene, flotte manuelle muligheter osv. Ser ut til å være et knallkamera som koster kun 4.500 kr.

 

Samme med C5060 (skjønner ikke at du kan se bort fra det kameraet...

 

Men det er dine penger og ditt valg, som du må leve med :thumbup:

Endret av terjed
Lenke til kommentar

Før du velger vil jeg anbefale at du sjekker ut Megapixel.net sine tester. S7000 og S5000 får ikke akkurat toppkarakter på bildekvalitet. Jeg vurderte S7000, men endte opp med Kodak 6490 i stedet da dette generelt får en god del skryt og er svine billig hvis man sammenligner med så godt som alt annet... :)

 

Noen rynker kanskje på nesen over at Kodak kameraet er et "amatørkamera", men det har en god del funksjoner selv om det er litt "basic".

 

-KJ

Lenke til kommentar
akkurat nå om dagen så ville jeg gått for det nye panasonic kamera (FZ-10)- det blir levert med Leica objektiv.

 

Det har 4mp og 12x optisk zoom:) er faen så knall porr kamera:)

det er sant. men det ligger jo på 7 000 spenn og da...

Men Panasonic kameraet er verdt hver eneste krone. Jeg fikk kameraet mitt igår. Helt knall. Utrolig skarpe bilder, vanvittig bra byggekvalitet på kamera, alt av manuelle instillinger, hurtig, enkelt å bruke . Tviler på om du finner noe bedre kamera i denne prisklassen. Lefdal Stavanger har nå endelig fått kameraet i butikken, så man slipper å bestille utenlands.

Lenke til kommentar
akkurat nå om dagen så ville jeg gått for det nye panasonic kamera (FZ-10)- det blir levert med Leica objektiv.

 

Det har 4mp og 12x optisk zoom:) er faen så knall porr kamera:)

det er sant. men det ligger jo på 7 000 spenn og da...

Men Panasonic kameraet er verdt hver eneste krone. Jeg fikk kameraet mitt igår. Helt knall. Utrolig skarpe bilder, vanvittig bra byggekvalitet på kamera, alt av manuelle instillinger, hurtig, enkelt å bruke . Tviler på om du finner noe bedre kamera i denne prisklassen. Lefdal Stavanger har nå endelig fått kameraet i butikken, så man slipper å bestille utenlands.

Hva koster det på Lefdal. Jeg bestilte mitt i svart utgave fra USA, kom på litt over 4600.-. koster nå 599$ = 4100.- * 1,24 mva = 5050.-

(jeg ga 549$ men det har gått opp litt.)

Se: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=302899&is=REG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...