Gå til innhold

Hjelp til logginn script.


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Min Lille Verdens loginscriptdenne siden.

 

Jeg har lagt til et par felt ekstra i både database og registrering..

 

Det jeg trenger hjelp til er:

 

- Hvordan skal jeg få til at det står Du er innlogget som "bruker", på index.php? Har prøvd med bl.a. $_POST/SESSION[brukernavn], men får det ikke til. Dette er litt nødvendig fordi jeg har planer om å gjøre det samme i bl.a. gjestebøker så de innloggede slipper å skrive navn, men at det kommer automatisk på innlegget.

 

- Så etterhvert håper jeg at jeg kan klare å få til et "endre profil" script, sånn at brukere skal få tilgang til raden sin i MySql databasen, og kunne endre det som de vil. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

- Bruker dette scriptet på alle undersider for at kun innloggede skal ha adgang til de ulike sidene:

<?php 
function skjult_innhold() 
{ 
echo 'innhold'; 
} 
if (IsSet($_SESSION['innlogget']) == "ja") 
{ 
skjult_innhold(); 
} 
else 
{ 
echo 'Ingen tilgang'; 
} 
?>

Det jeg lurer på om noen vet om en annen måte å gjøre det på, for på noen av undersidene skal jeg ha andre PHPscript, og det funker ikke inni en echo.

 

Har ikke endret noe særlig på scriptet bortsett fra det med flere felt med informasjon i databasen, og så har jeg ikke innlogget.php, lar bare brukeren gå direkte til index.php.

 

Håper noen skjønte det, og kan hjelpe :)

Endret av stianandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvordan skal jeg få til at det står Du er innlogget som "bruker", på index.php? Har prøvd med bl.a. $_POST/SESSION[brukernavn], men får det ikke til. Dette er litt nødvendig fordi jeg har planer om å gjøre det samme i bl.a. gjestebøker så de innloggede slipper å skrive navn, men at det kommer automatisk på innlegget.

Bruk $_SESSION["brukernavn"] for å få brukernavnet til den som er logget inn.

Skal fungere med $_SESSION[brukernavn] også. Vet ikke om du har prøvd det, eller om du har prøvd med SESSION[brukernavn] (Funker ikke).

- Så etterhvert håper jeg at jeg kan klare å få til et "endre profil" script, sånn at brukere skal få tilgang til raden sin i MySql databasen, og kunne endre det som de vil. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

$bruker = $_SESSION["brukernavn"];
$sql = "SELECT * FROM brukere WHERE brukernavn = '$bruker'";

Kjør det inn i databasen, også kan du hente ut alle opplysninger om den brukeren som er logget inn

 

For å få inn undersider som innholder php, kan du bruke include("filnavn.php") der du skal ha det inn.. Hvis jeg har forstått deg riktig.

 

/Karl M

Lenke til kommentar

Det funka ikke i det hele tatt med $_SESSION["brukernavn"]. Det virker faktisk som ikke session[brukernavn] blir lagret. På index.php har jeg kun session_start(); på toppen om det har noe å si.

 

Var ikke helt det jeg mente med inkludering. Jeg får inkludert helt vanlige sider i index.php. Men med det "sikringssystemet" jeg har på undersider for at de kun skal være tilgjengelig for innloggede, gjør sånn at det ikke går an å ha synlig phpscript på den siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...