Gå til innhold

Delvis uklart bilde på CRT skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har en 21" Sun CRT skjerm (med Sony Trinitron billedrør) som er krystallklar i midten av bildet, men er uklar på høyre og venstre kant. Helt ytterst er bildet fullstendig diffust. Hva kan være galt (ute av fokus eller noe)? Er dette noe som kan repareres av kyndige folk for en anstendig mengde penger, eller har skjermen sett sine beste dager? Skjermens modell er GDM 5410. Mer info om den her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har skjedd på mange gamle skjermer jeg har sett.

 

Inni finnes skruer for å justere slikt som fokus o.l. Siden den er gammel (sett sine beste dager sa du) taper du ingenting på å åpne den og prøve.

 

Skruene ser du med det blotte øyet. Skru til du blir blå. Eller til bildet ser så bra ut som mulig da... Det vil nok ikke bli som da skjermen var ny uansett.

 

LIGG UNNA andre komponenter. Lett å få seg en støkk om du er borti feil ting.

(Har fagbrev, vet hva jeg snakker om. Fått meg et par karameller, hehe).

Lenke til kommentar

Takk for svar. Tenkte jeg skulle ligge unna alt som har å gjøre med innmat i skjermer... ække verdt å risikere noe. Noen som tilfeldigvis kjenner til et verksted i bergensområdet som kan finne frem til den rette skruen og vri de påkrevde grader i riktig retning?

Lenke til kommentar

Kjenner dessverre ikke til forhandlere.

 

Men det er virkelig lett å åpne den.

Og det er ikke noe fasit på hvordan man skrur, ikke noen signaler som skal måles.

Man bare skrur til det ser bra ut, enkelt og greit.

 

De forskjellige skruene er merket så man ser hva de er.

 

 

Du kan jo bare stikke til nærmeste databutikk og høre, de vet nok om det finnes en lokal reparatør av skjermer. Men prisen er stiv. Iallfall en halv høvding bare for å se på den, og sikkert en halvtime/time for demontering, "arbeid" og montering. Og de timelønnene er skyhøye (ofte rundt 500+mva). Du ser fort på en tusenlapp for en bagatell, med andre ord.

 

Ellers har de jo greie brukte skjermer hos http://jmdata.as/ ...

Lenke til kommentar
Du kan få et vanlig Radio/Tv verksted til å gjøre det, trenger ikke være et verksted for data utstyr.

Det er sant, men her i Ålesund nekter de fleste å ta imot skjermer (har ikke spurt alle da).

De er som oftest ikke autoriserte for dataskjermer. Dvs skjermene mister garanti og slikt, og skjemaer er mildt sagt vanskelig å oppdrive.

 

Denne skjermen har nok ikke garanti lenger uansett da.

(Billedrøret har forresten 5 års reklamasjonstid. Men i dette tilfellet er det ikke det som er gåent.)

 

Men prinsippet for innstillingene er jo som på tv'er ja.

 

Hva med å rett og slett spørre?

Noen steder har kjekke ansatte som kan ta det på "fritiden" for en mye mindre sum :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...