Gå til innhold

Bilde i grelt lys i idrettshall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

i forbindelse med en katteutstilling i høst, der det kommer spesielt mange av "min" rase (ocicat) er det tanker om å ta masse kattebilder med digitalkamera.

Katteutstillingene bruker å arrangeres i idrettshaller, og de har gjerne både dårlig og ganske gult lys. Katter får jo veldig lett reflekterende øyne og røde øyne i blitz, og jeg lurer på hva som evt kan gjøres for å unngå dette.

Jeg har ikke noe dyrt utstyr heller, planlegger kjøp av Konica Minolta Dimage Z2..

Er det noen som har noen greie tips for å få disse bildene litt vellykkede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør stille inn hvitbalanse manuelt for å unngå at fargene påvirkes av det gule lyset. Dette står i brukerhåndboken på kameraet du kjøper så sant funksjonen finnes. Du bør også forsøke å ta bilder uten blitz dersom du vil unngå reflekterende øyne fra kattene. Dersom lyset ikke er like bra over alt så bør du ta med stativ.

Lykke til!

Skrevet

Ved å bruke en ekstern blitz vil du også slippe røde øyne. Da kan du plassere den litt på skrå og slippe å få refleksen inn i kameraet. Men på Minolta'en er det (såvidt jeg har hørt) begrenset med blitzer som vil passe til kameraet...det bør du sjekke før du handler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...