Gå til innhold

Zenith, M42 skrufatning og Practica


Anbefalte innlegg

Pappa har et gammelt Practica LTL fra tidlig 80-tall (tror jeg) som dessverre har gått i stykker. Imidlertid er objektivene fremdeles hele og intakte, og han er på jakt etter et rimelig kamera som det går an å bruke de gamle pentacon-objektivene på.

 

I utgangspunktet hadde vi tenkt å leite etter et brukt pentax eller practica-kamera, men så kom jeg over denne siden hvor noen av Zenith-kameramodellene bruker det de kaller M42 screw mount.

 

Det jeg lurer på er om noen vet om vi kan bruke de gamle pentacon-objektivene på Zenith sine M42x1-kamerahus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Zenith skiftet fra M-39 til M-42 skruv-fatning i 69/70 så kjøper du en Zenith produsert etter 1970 skulle det gå. Men jeg hadde hellere prøvd å få tak i en Yashica TL Elektronic (1972) som også hadde M-42 skruvfatning, det er et mye bedre kamera. Hadde selv en slik Yashica for en kortere periode en gang i tiden, men det ble alt for mye "bal" når jeg skulle skifte objektiver. Skiftet forøverig

til Yasica FR1 som hadde samme bajonettfatning som Contax og som jeg senere gikk over til og bruker den dag i dag.

 

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Min far hadde også et Praktika kamera, dette er på 60 tallet en gang. Han kjøpte senere et Yashica (Rundt 1980), og kjøpte da med et lite adapter som du skrur på de gamle Pentacon objektivene slik at de passer på Yashica.

Det finnes sikkert denne typen adaptere til andre typer kameraer også. F.eks Nikon. Da vil du jo stå mye friere i valg av kamera.

 

Mvh C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...