Gå til innhold

Endret partisjon etter reinstallering av XP


Anbefalte innlegg

Hadde en XP installasjon på en pc med 1 disk og 2 partisjoner. XP var moden for reinstallering, og jeg valgte clean install.

 

Slettet og reformatterte den gamle system-partisjonen under inst. prosessen, men beholdt den gamle D-partisjonen. Når XP var ferdig installert, lå systemet nå på D-disken, og det som var D-disken i det gamle systemet har nå fått betegnelsen C: Det går selvsagt ikke å switche 'bokstaver' under Disk Manager.

 

Er klar for å reinstallere XP igjen om nødvendig, men ønsker å sikre meg at partisjonene dukker opp i rett rekkefølge før jeg setter igang på nytt.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ett lignende problem for en stund siden... det jeg gjorde var at jeg fant et program som forandret alle referanser som pekte til en spesifikk path på en partisjon, til samme path på en annen partisjon.

Hvis det er det at programmer ikke kan startes pga. feil i register/dllfiler, så kan dette være en løsning.

riktignok ikke en god løsning, men det funka for meg. det som skjedde hos meg var at jeg installerte en ny disk, og da ble den satt inn som d: (mens det som var d: og e: nå ble e: og f:)

 

Om du vil/må ha windows på c: så bare overse denne post'en ;)

Lenke til kommentar

Mener å huske at hvis du gjør dette fra CD og vil gjøre det grundig, så gjør du følgende:

Start Windows instalasjon fra cd når du booter

Delete C-partisjonen din

Formater den med Quick Format

Gi den et nytt navn

Og SÅ installerer du WIndows på den nye C-partisjonen din.

Litt knoting, men det pleier å gå bra.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Innholdet i den opprinnelige D-partisjonen er intakt. Ønsker bare å gjenopprette den 'logiske' rekkefølgen for partisjonene, slik at systemet ligger på C.

 

Installerte XP fra boot'et cd. Slettet opprinnelig C-partisjon, quick format (NTFS), og så videre til selve XP-installasjonen. Trodde det var bankers, men det var det ikke denne gangen :-(

Lenke til kommentar

Har kommet frem til en løsning - tungvint men forh. vil det virke.

 

Sletter forrige XP-partisjon (som rapporteres som D:) Denne partisjonen ligger i starten på disken. Installerer så XP på partisjonen som rapporteres som C-disk.

 

Etter at XP er på plass oppretter jeg en ny partisjon, samtidig som den nye XP-partisjonen flyttes til starten av disken. Deretter blir det å flytte data over til den nye partisjonen....

 

Den som lever får se!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...