Gå til innhold

ABIT KV8-MAX3 og "Fan Alarm"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bytta ut de fleste viftene i pc'en min for å slippe en del støy, eneste problem er at ABIT har en lyd alarm på evnt manglende vifter, eller når viftene går under 2000 rpm. (Og det gjør min system vifte glatt), det ender med at maskinen står og piper noe vilt og jeg må skru opp farta på viftene igjen.

(Ja, det går ann å nappe ut høytaleren, men lyden går gjennom lydkortet uansett (i tillegg). )

HJELP ! What to do?

(Ja, har oppdatert BIOS).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urk, ser dårlig ut, jeg fant i manualen at jeg skulle kunne slå av alarmene for alle viftene, mens i BIOS'en kan jeg bare slå av for CPU.

Men noe som jeg synes er underlig er at northbridge vifta har jeg jo tatt av, og den sier ikke noe om det..

Skrevet

du kan jo prøve på klippe over den ledningen som måler rpm. på viftene da (tror det er den mitterste, uten at jeg kan garantere det)

Gjest Slettet+6132
Skrevet
du kan jo prøve på klippe over den ledningen som måler rpm. på viftene da (tror det er den mitterste, uten at jeg kan garantere det)

Normalt er denne ledningen gul..+ er rød, -(ground) svart..

Kutter du den.. får HK intet signal fra vifte..dvs. 0rpm..

Tipper Abit-kortet liker det.. siden det varsler ved lave turtall..Mao... dette er nok ett veldig dårlig forslag...

Dersom det står i manual at man kan slå av "Fan Alarm".. så bør det jo være mulig? Har alltid vært mulig i andre HK jeg har vært borti (Asus, MSI, Aopen)..default er jo "off"..

Skrevet

Funker ikke å nappe ut telleren nei, samme effekt hadde jo vært om jeg dro ut vifta, og det funker heller ikke.

Jeg kan skru av alarmen på CPU vifta, men ingen av de andre, selv om det helt tydelig står at jeg skulle kunne dette i manualen. (Kunne forresten ikke skru av CPU fan alarmen ei gang, før jeg oppdaterte BIOS'en).

Jeg tenkte jeg skulle sende en mail til abit og høre hva de sier :p

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Hmm..

Regner med at du nå har koblet andre vifter til kontakter på HK?

(Sysfan, PSUFan, ChipsetFan)..

Da kan jo en løsning være å bruke 3-pins<->4-pins Molex overgang? Og koble til en ledig Molex fra PSU? (Dette får du fra f.eks. Microplex).

Kan det være slik at dersom ei vifte kobles til HK-kontakt på ditt Abit-kort at lavt turtall/0-turtall trigger alarm uansett?

Kan jo være verdt å sjekke dette ut?

Skrevet

Det hjelper ikke noe, prøvde med en ADDA vifte med molex, alarmen går når OTES vifta er på 0-1999 RPM's, dvs om jeg har nappa den ut, eller har skrudd ned farta på den. (Den kjører jo orginalt på 2150-2200 rpm's på 12v, så om jeg setter den til 11 volt går alarmen. (ca.)

Utrolig irriterende at abit har koblet HK høytaleren gjennom lydkortet i tillegg, så når alarmen går, piper det i høytalerene mine også. :thumbdown:

Skrevet

o.O fant ut noe underlig, kunne trykke på "default" inne i ABIT EQ, og da satte den minimum fanspeed til 1500 (kunne ikke slide den ned til 1500). Da kunne jeg sette ned volten til 9v og nå er det herlig stille.. Aaah

Men synes maskinen økte litt vel mye i temp :p

CPU: mellom 45-55 grader

SYS: 27-35 grader

PWM: 30-43 grader (regner med det var her OTES vifta var).

Skrevet

Fikk mail fra ABIT idag:

Dear Sir/Madam,

Very appreicate for receiving your mail. If you want to turn off the OTES Fan, please install the uGuru. Open the Abit EQ program and get in the "Monitor Setting". Click the "Default" button of the OTES Fan Setting. By the way, you should plug out the power line of OTES first. Then the alarm will not goes off anymore.

Hope the information stated above can help you to solve your questions.

Thanks for using our product and have a nice day,

Det funka det faktisk, litt tungvint måte å gjøre det på :p

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Kjempebra at du fant ut av det da :thumbup:

Synes selv at det blir mye lyd fra vifter..., men AMD er ikke akkurat en kjølig type.. P4 er mye bedre i så måte.. ihvertfall idle...

AMD-boksene mine er fulle av vifter.. bråkete.. og liger på 44-49 idle.. (dog ikke mange grader høyere ved full load.. max. 53).

P4/Celeron-boksene mine har kun boxed vifte.. ingen eller kun 1 stk. temp.reg. kab.vifte.. og ligger på 28-32 idle.. P4'n går dog raskt opp 10 grader ved load..men fremdeles laaaangt under mine Barton's og T.breds...

Skrevet

Jeg er tålig fornøyd med tempen i kassa mi, i forhold til antall vifter og støy. Synes det var heller rart av Abit å lage et så utrolig bråkete hovedkort endog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...