Gå til innhold

Ledning til temperatursensor på CPU


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt usikker på om dette er riktig forum for spørsmålet, men dere bør hvertfall være de rette folkene til å svare...:

 

i min helt nye kabinett er det mulighet for å montere temperaturmåler på CPU-en... de mener da (og jeg synes dette høres helt utrolig ut) at jeg skal tre en ledning inn mellom pinnene på CPU-en, som går inn til en bitteliten temperaturmåler som jeg skal teipe fast inni midten av CPU-en.

Men der blir det jo varmt?

Og får man CPU-en skikkelig neddi socketen dersom det går en jævla ledning i mellom? Riktignok tynn ledning, men likevel!! Eller kan hele saken bli sittende skjevt?

 

Noen erfaringer på området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par tips ihvertfall:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=189922&hl=

 

Skal fungere greit med ledningene mellom beina så lenge CPU ikke blir liggende så skeivt at kjøleren får dårlig kontakt. Er vel litt "elastikk" i de fleste festeordninger.

 

Edit:

Er meninga at det skal bli varmt. ;)

Når man overklokker er man interessert i den "riktige" temperaturen.

Jeg stoler ihvertfall ikke helt på en temp som synker feks 10 grader ved en biosoppgradering.

Endret av Bach
Lenke til kommentar
Men fikk dere noe klarhet i hva som var mest nøyaktig av å ha den ved kjernen kontra å ha den i sokkelen?

Har bare sjekka med AMD-kort.

Tempdiff sokkel kontra "oppå" er minimal.

Testa forresten på et ASUS-kort som kan lese interndioda og diff dioda kontra "eksternføler" ved kjerna var en snau halvgrad.

Lenke til kommentar
Men fikk dere noe klarhet i hva som var mest nøyaktig av å ha den ved kjernen kontra å ha den i sokkelen?

Har bare sjekka med AMD-kort.

Tempdiff sokkel kontra "oppå" er minimal.

Testa forresten på et ASUS-kort som kan lese interndioda og diff dioda kontra "eksternføler" ved kjerna var en snau halvgrad.

Så det er bare bortkastet å legge den inn i sokkelen, når man kan legge den ved kjernen og få samme tempen? (tenker slik at det er sikkert mindre arbeid å legge den oppå kjernen)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Om man ikke liker å fikle eller å ha noe ikke alle har: helt bortkastet arbeid. :D

 

 

Edit:

En shim er en "ramme" (som regel kobber) som gir kjøleren større flate å ligge på så den ikke bikker på kjerna. Er bare nødvendig for klodriker som greier å ødelegge kjerna på AMD-prosessorer.

AMD og Intel.

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...