Gå til innhold

Viften på E556


Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller bråker viften ganske så mye når den først setter i gang?

Sitter på lesesal, og føler meg tvunget til å slå av maskinen når vifta starter. Den første timen eller så går greit, for da hører man ingenting. Så tar den plutselig HELT av og bråker ganske så mye i et minutt eller så hvert 10. min... Er vifta mi dårlig, eller er jeg bare kravstor til lydløsheten her?

 

Har forresten fått en blå skjerm, etterfulgt av at maskinen slår seg av i dag. Har hendt 2 ganger. Sendte feilmelding til windows, og de påstod at denne typen feil tydet på hardware-feil... Ikke noe særlig det her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har fått den oppgraderte biosen. Jeg har den samme nå. Før oppgraderingen gikk viften hele tiden. Med moderat hastighet. Noe som også var ganske irriterende.

Men nå er den helt stille etter oppstart.

 

Det som skjer nå er at den blir mye varmere. Så varm at vifte kontrollen slår til innimellom. På full hastighet. Den starter også nesten hver gang jeg åpner explorer f.eks.

 

Jeg vet ikke helt hva som er mest irriterende enda :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er slik det skal være, så skal jeg alltids klare å takle det... Lurte bare på om jeg hadde fått en crappy vifte... Er nesten så jeg har lyst å skru av datamaskinen og la den kjøle seg ned uten vifte innimellom. Så slipper jeg bråket.. Tar som regel minst en halvtime før vifta setter igang for fullt for første gang.

Lenke til kommentar

Nei... Har heller ikke sammenlignet vifte-lyden min med noen andre bærbare.. Føler at jeg er den eneste på lesesalen her som har en maskin som bråker så fælt.

 

Tror forresten blåskjermen kan ha sammenheng med musa (synaptics). Denne (musa) har hengt seg opp et par ganger og. Har installert nye drivere, så nå får jeg bare vente og se hva som skjer fremover.. Har hatt maskinen på service en gang allerede (harddisken var ødelagt når jeg fikk maskina for første gang :no: ) , og har ikke lyst å sende den inn igjen.

Lenke til kommentar
Tror forresten blåskjermen kan ha sammenheng med musa (synaptics). Denne (musa) har hengt seg opp et par ganger og. Har installert nye drivere, så nå får jeg bare vente og se hva som skjer fremover.. Har hatt maskinen på service en gang allerede (harddisken var ødelagt når jeg fikk maskina for første gang :no: ) , og har ikke lyst å sende den inn igjen.

Ny vifte? Har det kommet det også? Har bare hørt om bios oppdateringen.

 

Det har vært mye problemer med synaptics driverene. Jeg prøvde de nyeste fra synaptics sin hjemmeside for en tid tilbake. Da fikk jeg ikke bootet pc'en engang. Men de gamle fra ECS sin side har alltid fungert bra.

Lenke til kommentar

Er mulig jeg har misforstått, men var det ikke mange som fikk byttet ut viften sin gratis av multicom fordi det var kommet en veldig stille vifte? Kan hende det var biosen det gjaldt.. Er ikke sikker.

 

Jeg installerte driverne fra synaptics for en times tid siden... har startet på nytt og greier, og har ikke fått blåskjerm foreløpig.

Lenke til kommentar

Mener du G556E ? Er det den laptopen du har ? Jeg har en G556 (non-E), og der rusler vifta konstant, men på et nivå der jeg må legge hodet ned på mot tastaturet for å høre den, om det er andre støykilder i rommet (TV, radio, prat). Dette gjelder ved Word, Explorer og lign. Ved spilling, f.eks. Far Cry, går den på et mye høyere nivå, ikke noe som JEG synes er plagsomt, men andre vill kanskje det ..? Støy er ikke bare decibel heller, og den frekvensen min laptop ligger på er ikke "vond". Dette er imidlertid subjektivt.

Lenke til kommentar
Er mulig jeg har misforstått, men var det ikke mange som fikk byttet ut viften sin gratis av multicom fordi det var kommet en veldig stille vifte? Kan hende det var biosen det gjaldt.. Er ikke sikker.

 

Jeg installerte driverne fra synaptics for en times tid siden... har startet på nytt og greier, og har ikke fått blåskjerm foreløpig.

Les her

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har nøyaktig samme maskin som deg. G556 60 GB 1,5GHz, Radeon 9600 64 MB...

 

Jeg hører heller ikke vifta på maskinen når den går på veldig lavt nivå, men den guffer opp litt av og til, og da bråker det fælt! Det kan hende jeg ikke ville tenkt noe særlig over det i vanlige omgivelser, men på bibliotek o.l blir det litt for mye!

 

Har du hatt problemer med blåskjerm eller at musa/pad´en henger seg opp? Funker maskina bra på farcry?

 

Har du forresten forandret noe på innstillignene på skjermen? gamma/kontrast osv..?

Lenke til kommentar
Vifte vil kun gå i sjeldne "nødsituasjoner" ved ekstrem prosessorbelastning over lang tid og da på meget lavt og nesten ikke hørbart turtall.

 

Dette høres ikke ut som en passende beskrivelse av vifteaktiviteten min i dag...

 

Vil forresten nedlasting ved ekstremt høye hastigheter gjøre maskinen ekstra varm? Jeg har ikke lastet noe den siste tiden, og maskinen har vært ganske så stille.. Kan nedlasting ha vært problemet?

Lenke til kommentar
Vifte vil kun gå i sjeldne "nødsituasjoner" ved ekstrem prosessorbelastning over lang tid og da på meget lavt og nesten ikke hørbart turtall.

 

Dette høres ikke ut som en passende beskrivelse av vifteaktiviteten min i dag...

 

Vil forresten nedlasting ved ekstremt høye hastigheter gjøre maskinen ekstra varm? Jeg har ikke lastet noe den siste tiden, og maskinen har vært ganske så stille.. Kan nedlasting ha vært problemet?

Belaster du nettverkskortet så belaster du CPU.

Hvis jeg laster ned med 100Mbit så merker du at pc'en jobber godt :)

Lenke til kommentar

Da er det meget mulig at dette er årsaken...

 

De siste 45 minuttene har ikke viften bråket i det hele tatt, og dette stemmer godt overens med tidspunkt for når jeg sluttet å laste ned.

 

Jeg slår meg til ro med dette, og takker så mye for hjelpa!

 

Dette forumet er helt konge!

 

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...