christdi Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Hei. Jeg har problemer med å summere tall jeg henter fra en fil. Nedenfor er koden jeg bruker for å hente inn det som står i filen. Det jeg ønsker å gjøre er å summere opp alle vekttallene. Ikke for å finne antallet, men for å finne summen. Siden jeg ikke har fått til dette har jeg hardkodet resultatet. Noen som kan vise løsningen for å få til dette ? <? $innhold = file("subjects.txt"); echo "<table cellspacing=2 cellpadding=3 width=60%>"; echo "<tr><td>Antall Fag</td><td >FagNr</td><td>Fag Navn</td><td >Vekttall</td></tr>"; foreach ($innhold as $verdi) { $del=split(";",$verdi); $teller++; echo "<tr><td>$teller</td><td>$del[0]</td><td>$del[1]</td><td>$del[2]</td></tr>"; } echo "<tr><td></td><td></td><td></td><td>44</td></tr>"; echo "</table>"; ?>
Gilbert Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 (endret) <? $vekttall = "0"; $innhold = file("subjects.txt"); echo "<table cellspacing=2 cellpadding=3 width=60%>"; echo "<tr><td>Antall Fag</td><td >FagNr</td><td>Fag Navn</td><td >Vekttall</td></tr>"; foreach ($innhold as $verdi) { $del=split(";",$verdi); $teller++; echo "<tr><td>$teller</td><td>$del[0]</td><td>$del[1]</td><td>$del[2]</td></tr>"; $vekttall = $vekttall+$del[2]; } echo "<tr><td></td><td></td><td></td><td>44</td></tr>"; echo "</table>"; echo "Summen av vekttallene er $vekttall"; ?> Endret 22. mai 2004 av fjartan
christdi Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Skrevet 22. mai 2004 Tusen takk skal du ha. Det fungerer perfekt. Men er man nødt til å sette $vekttall = "0" ? Jeg prøvde uten og det fungerer det også.
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Som du sier, det fungerer utmerket uten $variabel = 0 først. Forkortelse av $vekttall = $vekttall+$del[2]; : $vekttall += $del[2];
Gilbert Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Men er man nødt til å sette $vekttall = "0" ?Jeg prøvde uten og det fungerer det også. nei man må ikke. men om du skulle være så uheldig å ha brukt variabelen $vekttall tidligere, så er det greit å være på den sikre siden og gi variabelen 0.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå