Gå til innhold

Statisk elektrisitet


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge pc nå og derfor lurer jeg på om det er skadelig å bruke en skrutrekker som er magnetisk? Er det noen som vet noe om det?

 

Hvor skal man koble til den antistatiske matta, har hørt at man kan få strøm om man er litt uheldig når man har koblet den til jordet kontakt, og lurer derfor på om det funker å bare koble den til et gulvteppe eller eventuelt legge en ledning rett ned i jorda ute som jeg kobler meg på. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling på det spørmsmålet, men hva er vitsen med slikt anti-statisk utstyr?

Jeg og alle jeg kjenner har aldri brukt slikt utstyr når vi har fiklet inne i maskinen. Og det har aldri skjedd at noe har blitt ødelagt pga statisk elektrisitet. Det er bare å være forsiktig. Stikk fingrene inn i, eller oppe på, stikkontakten, da skal man vistnok kvitte seg med statisk elektrisitet.. og fjern ull-lestene..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-01 17:26, rvbakken skrev:

Jeg skal bygge pc nå og derfor lurer jeg på om det er skadelig å bruke en skrutrekker som er magnetisk? Er det noen som vet noe om det?


Hvor skal man koble til den antistatiske matta, har hørt at man kan få strøm om man er litt uheldig når man har koblet den til jordet kontakt, og lurer derfor på om det funker å bare koble den til et gulvteppe eller eventuelt legge en ledning rett ned i jorda ute som jeg kobler meg på. Noen forslag?


 

Når jeg arbeider på PC'en min bruker jeg ALLTID antistatisk armelenke. Jeg er rett og slett for redd for å ødelegge datan ;D Selvfølgelig kobler jeg min hjemmemekka jording-ledning i stikkontakt m/jord. Ellers vil den jo ikke fungere i det hele tatt. Poenget er at min hjemmelagde ledning som jeg surrer rundt hånda, BARE er koblet til jord da jeg putter enden i stikkontakta. Gud vet åssen det ville gått med meg hvis alle lederne i kabelen hadde fått kontakt i stikkontakten.

 

Vet ikke om en skrutrekker som er magnetisert kan gjøre skade på en pc.. Det lurer jeg på selv! Magneter er jo direkte skadelig for HD'er (+?) Men hvor sterk en magnet skal være før den er skadelig, er vanskelig å vite.

 

BTW; jeg har fått støt noen ganger jah :smile: Har fått meg noen karameller. Rent så "ofte" skjedde det at jeg var "flink" og husket på å ta på meg armlenken før jeg skulle til å skru på dataen.. men noe jeg glemte å ta ut først, var ledningen som førte til powersupplyet. Jeg nådde etter den med hånda, fortsatt med armlenka på meg.. (for DET tenkte jo ikke jeg på) og prøvde å ta ut ledningen.. HEH.. det var ikke lurt. Passe sjokk lissom :smile: Fikk litt vondt i magen til og med ..

Lenke til kommentar

rvbakken:

Du trenger ikke antistatisk lenke. Hver gang, før du skal ta noe ut/inn av maskina di, så skal det *første* du tar på være jord (mao ikke jord i stikkontakten) i maskinen: det vil si kassa. Ta på et ikke-lakkert sted på kabinettet ditt, og du har samme elektriske potensiale som kassa. Ergo: Ingen fare.

 

Når du tar på en løs komponent, f.eks ditt SBLive! kort, så skal det første du tar på på det kortet være den mettaliske delen du skrur på i kassa - det er jord (0volt) på kortet. Ta gjerne på denne delen av kortet og ta samtidig som du tar på kabinettet - da vil kabinettet, du og SBLiven ha samme elektriske potensiale - ingen statisk elektrisitet imellom dere.

 

mFaFa:

Quote:

kobler jeg min hjemmemekka jording-ledning i stikkontakt m/jord. Ellers vil den jo ikke fungere i det hele tatt.


Nei, feil... du skal ha samme elektriske potensiale som de løse komponentene og pc'en du behandler. Hvorvidt du har 0V i forhold til Moder Jord (Jord i stikkontakten) er irrelevant.

 

Quote:

Gud vet åssen det ville gått med meg hvis alle lederne i kabelen hadde fått kontakt i stikkontakten.


Hæ? Dersom du tok på 230V'en i stikkkontakten mener du?

 

asdfteam:

Quote:

du er jo ikke INNI harddisken og skraper over platene med det liksom...)


Problemet er jo evt. at det er et magnetisk felt og et magnetisk felt over en HD plate som lagrer data magnetisk, så vil du lett kunne ødelegge noen GB med data ved å ha skrujernet i nærheten av platene.

 

Dog er HD'ene inne i et metall"bur", og jeg *mener å huske* (as in overhodet ikke sikker) at det skjermer fullstendig for magnetiske felter - det skjermer iaf 100% for elektriske felter...

Lenke til kommentar

det er alltid lurt å bruke lenke som gir deg og maskina samme potensialet. å koble deg til stikk kontakten kan gjøre vondt værre. pga forstyrrelser på 230v IT nett. Skal man koble det til jord skal denne være potesial fri og ha en overgangsmostand til jord på 1Mohm.

til java_man:

visst ikke merker et støt på 10000watt er det noe galt med deg. greit nok når vi snakker om statisk spenning. alt fra 0-20000 v. merker man kanskje ikke så godt, men burde kjenne at kraftig stikk da å.

Lenke til kommentar

Hehe, var mange gode svar der ja, man lærer visst av egne feil ser det ut til.

 

En ting dere ikke svarte på var om det hjelper å koble seg til gulvteppet? Skulle kankje tro at det kunne ha noe for seg, har i alle fall lest det et sted... kanskje det var kødd men... Ikke vet jeg, går det ikke å legge en egen kabel rett ned i hagen da som man kobler seg rett på, da burde man i alle fall unngå å få seg noen karameller fra el-anlegget:)

Lenke til kommentar

å koble seg til gulvteppet er som å ta et godt tak rundt en sau mens du gnur ullsokkene dine på harddisken (litt overdrevet), pointet er at du har et potensiale mellom deg og jord, dvs "jord på stikkontakten" slik at eventuelle skadelige spenninger fra deg går direkte til jord, og ikke til dine edlere datadeler i pc'en.

 

(Strøm tar nemlig den raskeste vegen til jord, og vil derfor fare vegen utenom de ømfintlige komponentene i datamaskinen og rett gjennom armlenken til jord)

 

bruk derfor armlenke når du fikler i datamaskinen, det er et godt råd!

Datakomponeter trenger nødvendigvis ikke å ødelegges der å da, men kan bli ustabile med tid...

 

MVH

 

Eivind O.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-01 17:45, mFaFa skrev:

Jeg nådde etter den med hånda, fortsatt med armlenka på meg.. (for DET tenkte jo ikke jeg på) og prøvde å ta ut ledningen.. HEH.. det var ikke lurt. Passe sjokk lissom :smile: Fikk litt vondt i magen til og med ..


 

Pyser!!! 230V er deilig :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...