Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote desktop client / vpn


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å bruke Remote Desktop control programmet som følger med winXP til og styre over pcen hjemme fra jobben...

 

Web-connection fungerer ikke pga jeg ikke har activeX eller adgang til og installere det på jobben.... :(

 

med det klient programmet så har jeg hørt at det går ann å koble til over internett også.. men at du da må sette opp en vpn tunnel til netverket hjemme først...

 

noen som har noen ideer om hvordan dette gjøres på en enkel måte??

 

Hjemme har jeg 2 pcer kobla til en hub på modemet.. hva må jeg evt sette opp hjemme for å få opp en vpn tunnell.. å på hvilken pc evt?? etc,.....

 

det virker som om dette ratt blei litt mer tungvint enn jeg i starten hadde forestilt meg...

 

 

Noen andre løsninger som kunne vært bedre?? skulle helst ikke installert noen programmer på jobben.. i hverfall ikke så store programmer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt å bruke Remote Desktop control programmet som følger med winXP til og styre over pcen hjemme fra jobben...

 

Web-connection fungerer ikke pga jeg ikke har activeX eller adgang til og installere det på jobben.... :(

 

med det klient programmet så har jeg hørt at det går ann å koble til over internett også.. men at du da må sette opp en vpn tunnel til netverket hjemme først...

 

noen som har noen ideer om hvordan dette gjøres på en enkel måte??

 

Hjemme har jeg 2 pcer kobla til en hub på modemet.. hva må jeg evt sette opp hjemme for å få opp en vpn tunnell.. å på hvilken pc evt?? etc,.....

 

det virker som om dette ratt blei litt mer tungvint enn jeg i starten hadde forestilt meg...

 

 

Noen andre løsninger som kunne vært bedre?? skulle helst ikke installert noen programmer på jobben.. i hverfall ikke så store programmer...

Hei.

 

Dette skyldes firewall på jobben din. Ta en prat med IT-avdelingen om å åpne port nr 3389 og sørge for at routeren videresender data til din maskin(ipadresse) som kommer fra nr 3389.

 

 

Hvis det blir for vanskelig å diskutere med karene i IT-avdelingen kan du bare glemme hele Remote desktop- greia.

 

Jeg anbefaler deg å samle inn mer informasjoner og kunnskap om router og port-regler før du skal kunne diskutere med IT-avdelingen. Før har jeg kunnet bruke remote desktop på jobben min, men ikke nå mer fordi det portnummeret for remote desktop er blitt stenget på jobben.

 

 

Mvh meg

Lenke til kommentar

 

Dette skyldes firewall på jobben din. Ta en prat med IT-avdelingen om å åpne port nr 3389 og sørge for at routeren videresender data til din maskin(ipadresse) som kommer fra nr 3389.

 

 

Hvis det blir for vanskelig å diskutere med karene i IT-avdelingen kan du bare glemme hele Remote desktop- greia.

 

Jeg anbefaler deg å samle inn mer informasjoner og kunnskap om router og port-regler før du skal kunne diskutere med IT-avdelingen. Før har jeg kunnet bruke remote desktop på jobben min, men ikke nå mer fordi det portnummeret for remote desktop er blitt stenget på jobben.

 

 

Mvh meg

 

Så det har ikke noe med VPn å gjøre da altså ??

 

bare å åpne porten ut herfra jobben og forwarde fra modeme og inn til pcen hjemme ??

Lenke til kommentar

Eller sett opp Terminal Services til å bruke en annen port (som det allerede er åpnet for i brannmuren). Ofte litt vrient (spes. i store bedrifter) å forklare hvorfor du skal få åpnet for port 3389! Port 23 (telnet) derimot er ofte åpen f.eks.

 

1) Let etter registry-verdien 3389 på hjemmemaskinen (keyen skal hete Terminal Services/port-number eller.no) og bytt ut verdien 3389 med porten du har valgt.

2) Lag åpning i din private brannmur/router for denne porten.

 

3) Restart maskinen

 

4) Sjekk med netstat -an at maskinen din lytter på denne porten.

 

5) Aksesser maskinen ved å skrive f.eks. 123.123.123.123:456 i Remote Desktop klienten, der 456 angir portnummeret.

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Eller sett opp Terminal Services til å bruke en annen port (som det allerede er åpnet for i brannmuren). Ofte litt vrient (spes. i store bedrifter) å forklare hvorfor du skal få åpnet for port 3389! Port 23 (telnet) derimot er ofte åpen f.eks.

 

1) Let etter registry-verdien 3389 på hjemmemaskinen (keyen skal hete Terminal Services/port-number eller.no) og bytt ut verdien 3389 med porten du har valgt.

2) Lag åpning i din private brannmur/router for denne porten.

 

3) Restart maskinen

 

4) Sjekk med netstat -an at maskinen din lytter på denne porten.

 

5) Aksesser maskinen ved å skrive f.eks. 123.123.123.123:456 i Remote Desktop klienten, der 456 angir portnummeret.

 

timtowtdi

Hjerteli Takk..... hvordan er det å bruke f.eks port 21 til dette?? dette er jo egentlig ftp port... den vet jeg er åpen fra jobben..

 

da må jeg vel evt slå ftp-server på denne porten ??

Lenke til kommentar
Hjerteli Takk..... hvordan er det å bruke f.eks port 21 til dette?? dette er jo egentlig ftp port... den vet jeg er åpen fra jobben..

 

da må jeg vel evt slå ftp-server på denne porten ??

Port 21 skal antakelig fungere greit, og ja, du kan i såfall ikke ha noen FTP-server på denne porten!

 

Port 80 kan derimot være problematisk, da mange brannmurer holder styr på HTTP sesjoner og blokkerer 'vanlige' TCP sesjoner på denne porten. Dette KAN forsåvidt også gjelde FTP!

 

Bruker selv port 23/Telnet uten problemer!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Jeg bruker ftp tilgangen min hyppig på port 21.. .så jeg vet i hverfall den er åpen... får teste ut litt både port 21 og 23 :) har to pcer :p hehe... funker greit med remote control igjennom remote control?? .hehehe.. hvis jeg kommer på feil maskin... :laugh:

 

men takk for alle svar... får mekke litt når jeg kommer hjem å teste det ut litt :)

Lenke til kommentar

Det er slett ikke sikkert at bedriften har blokkert UTGÅENDE forespørsler på port 3389. At inngående forespørsler på port 3389 er stengt er vel veldig sannsynlig.

 

Jeg vil tro at det eneste du trenger å gjøre, er å skaffe deg en ruter, koble internett til den, og sørge for at den videresender forespørsler til port 3389 til den riktige PC-en.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Det er slett ikke sikkert at bedriften har blokkert UTGÅENDE forespørsler på port 3389. At inngående forespørsler på port 3390 er stengt er vel veldig sannsynlig.

 

Jeg vil tro at det eneste du trenger å gjøre, er å skaffe deg en ruter, koble internett til den, og sørge for at den videresender forespørsler til port 3389 til den riktige PC-en.

Trenger ikke router....

 

har ultimate hacker |eet pr0n osv.... modemet :scared:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Men dette skal liksom fungere over internett ikkesant??? uten noe ekstra dill ?

:dontgetit:

Jau... det er i såfall ikke Internett som lager dill - Internett er i utgangspunktet åpent for all trafikk - det er evt. brannmurer på jobben din og portforwarding/brannmur hjemme hos deg som steller i stand dillet.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Men dette skal liksom fungere over internett ikkesant??? uten noe ekstra dill ?

:dontgetit:

Jau... det er i såfall ikke Internett som lager dill - Internett er i utgangspunktet åpent for all trafikk - det er evt. brannmurer på jobben din og portforwarding/brannmur hjemme hos deg som steller i stand dillet.

 

timtowtdi

hehe.. ja.... for NOE dill er det :roll:

 

får i hverfall ikke kontakt....

Lenke til kommentar

Ble krøll for meg fordi jeg ikke hadde stoppet telnet-servicen samtidig som jeg kjørte RDS på port 23!

 

Det kan være greit å alliere seg med noen som sitter på en 'ren' linje dvs. ikke bak brannmurer - opprette en midlertidig bruker og be vedkommende om å teste. Det er bare å maile .rdp filen med oppsettet for å gjøre det enkelt for testeren.

 

Funker dette så er problemet avgrenset til brannmurer på jobb. Edit: ELLER det kan være at du ikke har fått til portforwardingen ordentlig på routeren din.

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Ble krøll for meg fordi jeg ikke hadde stoppet telnet-servicen samtidig som jeg kjørte RDS på port 23!

 

Det kan være greit å alliere seg med noen som sitter på en 'ren' linje dvs. ikke bak brannmurer - opprette en midlertidig bruker og be vedkommende om å teste. Det er bare å maile .rdp filen med oppsettet for å gjøre det enkelt for testeren.

 

Funker dette så er problemet avgrenset til brannmurer på jobb.

 

timtowtdi

ja de ter sant... hvor finner jeg denne .rdp filen ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...