Gå til innhold

Underklokking av XP 2800+


Anbefalte innlegg

Det hender at PC'en står på om natten (for å laste ned etc, og den bruker en god del strøm, og lager unødvendig varme. Derfor vil jeg prøve å underklokke prosessoren min.

 

Jeg har AMD XP2800+ og har et Gigabyte hovedkort. Jeg kan ikke justere noen clokkefrekvenser i biosen så jeg bruker Easy Tune 4 (dette gjør at jeg slipper å restarte marskina vær gang jeg justerer frekvens). Problemet er at jeg ikke har skjønt hvordan jeg underklokker med Easy Tune 4 :roll:

Er det noen som kan hjelpe meg bitte litt.

 

Ellers har jeg tenkt å underklokke grafikkortet og (GeForce FX 5600 Ultra), og jeg bruker riva tuner.

 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å sette PC'en i sparemodus???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

windows progs til å cloke med kjenner jeg ikke til, men i bios er det bare å sette fsb/MP lavere, og så kan du redusere vcore på cpu, har du en bra cpu, kan du nok senke vcore uten å klokke ned i det hele tatt

 

den gamle xp1600+ min har orginalt 1,75vcore, men den går stabilt på 1,6v ikke at det hjalp så veldig mye på den da, palomino er no dritt

Lenke til kommentar
:nei: du må jaggu ha dårlig råd for å måtte spare penger på det bitte lille strømforbruket en PC har... kanskje en hundrings i året!

hmm...

Klarer du å redusere effekten fra 75Watt til 30 Watt har du en effektgevinst på 45W

Hvis pc'en din står på 24/7 i ett år blir regnestykket følgende:

Totalforbruk per år: 45W*24h*365=384kWh

Kostnad (50øre per kWh)= 192 kr :w00t:

Da kan du slappe av i solen og nyte 4 gode utepils!

 

Edit: kom i fare for å skrive 0,5 øre...

Endret av Børge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...