Gå til innhold

'analogt' live redigeringsutstyr


Anbefalte innlegg

Trenger redigerings utstyr for live opptak fra <4 kamera. Har tilgang på 2 stk proffe sony kamarar 'Sony DSR-PD150P' og planlegger å bruke disse for å ta opp fra møter.

Slik jeg ser det, trenger jeg da en boks for å veksle mellom disse to (opptil 4) kanalene og et eller annet å ta det opp på. Enten DV eller kanskje noe harddisk basert. Skal siden brennes på DVD. Har ikke behov for effekter, fancy overganger eller noe slikt

 

Er det noen som har peil/erfaring med dette, evt vet om noen bra sider, butikker, med informasjon?

Endret av claus erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gjorde nettopp omtrent det samme her på Lillehammer med 3 stk PD150-kamera og 1 stk TRV900. Vi filma studentrevyen... Vi leide PD-kameraene fra http://www.ebh.cc/ og brukte mitt TRV900. Det gikk å blande råmaterialet fra disse kameraene, men kameraet mitt trengte litt ekstra blått og litt "levels"-justeringer før det lignet helt på PD-kameraene (og bildet ble selvfølgelig ikke like skarpt pga mindre CCD-brikker).

 

MEN i hvert fall: skal du leie en bildemikser blir det DRITA dyrt! kan komme til å koste oppmot 20000 kroner.... anbefaler dere å bare redigere i et videoredigeringsprogram i stedet. Det tok fire dager, men resultatet er bedre (du veit at bildemiksing på direkten er UHYRE vanskelig og her på Lillehammer har dem en treårig utdanning for å bli nettopp det? Blir fort kaos og dårlig altså....) For å synke opp videofilene bruker man en blits eller lignende mens man tar opp... Funker helt perfekt. PD150-kameraet og TRV900-kameraet hadde heller ikke antydning til forskjellig innspillingshastighet, og på fire 60-minutters filer var det ikke 1 frame i forskjell engang fra begynnelse til slutt.

 

Men tilbake til saken: dersom du finner deg en phono-mikser så er kanskje det godt nok. Jeg aner ikke hvor du skal finne det, men det er vel ikke mer du trenger enn phonokabler fra PD-kameraene for så å gå i en mikser og så phono ut og inn på en datamaskin eller noe sånn.....

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Men tilbake til saken: dersom du finner deg en phono-mikser så er kanskje det godt nok. Jeg aner ikke hvor du skal finne det, men det er vel ikke mer du trenger enn phonokabler fra PD-kameraene for så å gå i en mikser og så phono ut og inn på en datamaskin eller noe sånn.....

 

Hvordan phono-mixer mener du? Noe alla DJ mixer? Fins det egne slike for video??

 

Tror vi må redigere direkte. Skal ta opp 2 timer lange møter hver søndag. Det blir altfor mye jobb å gjøre i ettertid. Da får det heller gå utover klippinga....

Lenke til kommentar

Er strengt tatt feilpostet, så jeg flytter det til videoredigering og video. Kanskje du får flere svar der, ettersom de største redigeringsfreakene (sånn som meg) vanker mer der enn her :-)

 

Har forøvrig ikke noe annet svar på spørsmålet ditt, enn at det billigste er å redigere i etterkant, men at man ved tidspress bør redigere "live". Men er det enkle klipp, bør det gå relativt kjapt å redigere også på en datamaskin.

Lenke til kommentar

Clas Ohlson selger en boks som kan veksle mellom fire (fem) kamera/lydinnganger. Denne koster ca. 200 kroner tror jeg. Men man får ikke helt perfekte overganger. Når man skifter fra f.eks. kamera 1 til kamera 2 får man et lite "hopp" i bildet. Hvis det er ok kan du jo kjøpe en slik boks.

Endret av mrbard
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg tror jeg skjønner hva han mener her

 

Når man skal ta opp en happening med flere kamera, kan man i starten lage et blits flash. Da har man en "hendelse" som vil komme samtidig på alle kamerane.

Når man da skal redigere, kan man bare legge alle kamerasporene ved sidenavhverandre i fx premiere, og ved hjelp av blitsen kan man synce filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...