Gå til innhold

Sony DCR-PC109E mot DCR-PC105E


Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt på forskjellige DV-kameraer for å finne ut hva som passer best for meg. Jeg har hatt et Sony TRV-80 i 30 dager fra Elkjøp, men fant ut at det er for stort. Nå vil jeg teste ut noen mindre kameraer, men er fortsatt usikker.

 

Er det noen som vet forskjellen på DCR-PC109E og DCR-PC105E når det gjelder kvalitet på videobildet og lyd? Andre tekniske forskjeller har jeg lest meg frem til.

Endret av raolranau
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lite respons på denne, men tenkte jeg kunne krydre med litt info...

 

Jeg har nå kjøpt meg en PC-105 (ny til 6000,- :thumbup:) som jeg er meget godt fornøyd med. Jeg trenkte lenge på den nye PC-109, men etter min mening så er det litt for plastic. Dessuten har det midre objektiv og ccd enn 105.

 

Neste alle tilkoblinger på PC-109 er lagt til Dockingstasjonen. Etter min mening er det en stor ulempe hvis man f.eks. har lyst til å bruke headset får å kontollere hvordan lyden blir... eller hvis du har med kamera på tur og skal vise frem det man har filmet så må man også ha med dockingstasjonen... :no:

 

Jeg har ikke testet PC-109, men for meg ser det ut til at dette kamera er beregnet på folk som skal filme uten nødvendigvis være så interessert i filming... Enkelt og greit kamera som kan brukes av alle...

 

Men skal man ha noen ekstra muligheter i et lite pocketformat så passer i alle fall PC-105 meg veldig bra! ... Dessuten er ikke zoomen så vansklig å bruke som jeg fryktet da jeg gikk fra TRV-80 til PC-105...

 

MEGET FORNØYD SÅ LANGT... :thumbs:

+ Meget gode bilder :yes:

+ enkelt å bruke

+ mange muligheter i et lite format

+ dette kameraet kan man ha med overalt

- lyden funker godt kun når man er nære... har kjøpt vidvinkel som hjelper bl.a. med å komme nærmere... Anbefales... man bør ha ekstra mik.

Endret av raolranau
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt meg PC109

Dette er det første kameraet jeg har kjøpt i mitt liv så jeg har ingenting å sammenligne pluss og minussider med.

en helhetsintrykket er kjempebra og jeg er storfornøyd så langt.

Endret av faMir
Lenke til kommentar

Har hatt Sony PC-husker ikke, PC8, PC101, PC105 og nå PC109.

 

Det stemmer ikke at de fleste tilkoblingene MÅ skje via dockingstasjon. Følgende koblinger finnes på selve kameraet : mic inngang, AV inn og ut, lading. Men ja hodetelefon utgang mangler.

 

Plastikk følelse av PC109??? Kjenner meg ikke igjen. HC serien til SOny derimot lyser plast lang vei...og det er trist, for HC-40 skal være et veldig bra kamera.

 

P105 har blitz. Hvem bryr seg tenkte jeg først, men den var veldig grei å ha om man først skal bruke fotofunksjonen.

 

PC-109 er det (og 106 og 107) er der første SONY kamera i PC serien som er godt å holde i.

 

Zoom knappen på PC105 suger bigtime. Bitteliten knapp som er sinnsykt overfølsom, og zoomen er ALT for rask.

På PC109 derimot er den megen letthånterlig. Både zoomknappens utforming og hastighet.

 

Menysystemet på PC109 er nytt og skal være mye letter...Vel... ny er den.. men fortsatt like tungvindt som de gamle SONY menyene... men jeg har blitt vandt, og nå liker jeg dem.

 

PC-109 plukker opp mindre motorstøy enn PC-105...men husk at dette faktisk varierer litt fra kamera til kamera.

Mitt første Sony PC- ??? hadde jeg 2 av. Det første leverte jeg tilbake pga mototstøy. Det neste kunne knapt høres. Erfaring viser at de støyer mer som tiden går. Dessuten varieres følsomheter på mic etter hvor stille det er. Er man totalt alene i skogen vil man høre motoren lett. Filmer man innendørs eller i byn er det som regel nok bakgrunnstøy at motoren ikke høres.

 

Skjermen på 109 er fantastisk i sollys. Mylig at dette også gjelder PC105, fikk ikke testet dette skikkelig, men i forhold til PC-101 og eldre er de nye LCD skjermene suverene.

 

Skulle ønske SONY sluttet med nightshot og heller brukte pengene på bedre lysfølsomhet. Hverken PC109 eller 105 imponerer i dårlig lys. Der er PC-101 mye bedre.

 

 

Vennlig hilsen

Pål

Lenke til kommentar

Erfaringer med PC-105 i over ett år, i hovedsak til natur- og noe standard familieopptak - til nå 20 timer, faller mye sammen med siste innlegg. Mine innvendinger mot kameraet, gjelder størrelsen. Kameraet er faktisk for lite, og gir seg utslag i puslete og vanskelige knapper du har problemer med når fingrene er frosne - zoom-knappen er nevnt(!!). Kameraets størrelse gjør det også umulig med bedre=lengre gunmicrofon, den stikker inn i bildet på vidvinkel. Og - kameraets innebygde mic er tragedien selv! Kameraets kompakte størrelse medfører mye merkbar lyd fra drivverk, og slikt lister seg med på tapen.

 

Kameraet leverer dårlig kvalitet i lav belysning, veldig dårlig faktisk! LCD-skjermen er ikke videre tess i sollys! Stiller man den opp, mister man følelsen med eksponeringen osv..Det er sterkt ønskelig med en del funksjoner lagt som betjeningshjul er lign. på kameraet. I lengden er det irriterende å gå gjennom disse trykkmenyen for å få gjort korrekt fokus, eksponering, hvitbalanse osv.. Den elektroniske søkeren kan ikke vippes opp, og er derfor ikke brukbar i lave posisjoner.

 

På plussiden må nevnes at det er godt bygget og trivssikkert, men vil for mitt vedkommende, bli erstattet av et kamera i neste segment. Det gir for lite kontroll over eksponering og fokus.

 

Og hva skal man nå med dette stillbildevåset!..........

 

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...