Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Exchange Server 2003 spørsmål


Anbefalte innlegg

Siden jeg i dette emnet egenlig bare lurte på hva exchange var, starter jeg heller et nytt emne.

 

Jeg trodde at Exchange var mye mer avansert å innstallere enn det egentlig var, og gav egentlig opp før jeg fikk testet ut skikkelig. I dag tok jeg imidlertid en titt på det igjen, og det utrolige er at det faktisk fungerte "out of the box" - trenger jo ikke å konfigurere noenting... :p

 

Jeg bruker forløpig et "lokalt domene" - men regner med at det ikke skal være noe problem å bruke et ekte domene.

 

Det jeg i første omgang lurer på er følgende:

 

Jeg har noen pop kontoer som jeg bruker i dag (start.no). Jeg vil sette opp Exchange serveren til å hente e-post fra start.no, og legge det i en mappe i brukeren min sin postboks.

 

Er dette mulig? Å få serveren til å sjekke pop kontoene for min bruker, og sortere e-posten i egne mapper (en mappe til hver konto)?

 

Hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OT tips siden du også er ny med exchange mail server.

Søk på nettet etter Open Mail Relay.

Exchange 2003, når tilkoblet til internett har dette PÅ som standard.

Og da kan din mail server bli brukt til å sende spam med.

Husker ikke helt i hodet nå hvordan jeg fixa det.. så goooogle.. :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder å lese hotmail:

Hotmail Popper! "Seek and ye shall find" (google)

 

Det er en lokal POP3/SMTP proxy mot hotmail. Du starter programmet lokalt eller på servermaskinen din, og kobler deg bare mot denne som en vanlig POP3 server.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Exchange 2003 standard/enterprise edition har ikke innebygd mulighet for å hente ned fra eksterne POP servere, det følger bare med i Small Business Server utgaven. Du finner sikkert noe 3.part som fikser det..

 

Du må tilbake til Exchange 5.5 for at exchange ikke stopper relaying per default. Men jeg vil allikevel anbefale å fjerne krysset for "allow all computers which successfully authenticate to relay, regardless of list above". Dette for å hindre at noen "brute-forcer" admin/konto passord for å kunne relaye(evnt at man er kjempelur og kjører med blankt administratorpassord).

Lenke til kommentar

Det sant som nevnes her. Exchange kan ikke hente ned noen utvaglte pop3-kontoer, men den administrerer all mail i det domenet som den er installert i. Skal du kjøre det ut i full praksis så må du nok registrere ditt eget offisielle domene.

 

Me ja, Exchange er et program det er morsomt å jobbe med! :thumbs:

Lenke til kommentar
Det sant som nevnes her. Exchange kan ikke hente ned noen utvaglte pop3-kontoer, men den administrerer all mail i det domenet som den er installert i. Skal du kjøre det ut i full praksis så må du nok registrere ditt eget offisielle domene.

 

Me ja, Exchange er et program det er morsomt å jobbe med! :thumbs:

Litt offtopic her.

 

Hvis man f.eks har satt opp 2 stk AD Sites, en med hver sin DC.

 

Og har definert hvert sitt IP subnet på hver sin site. Og DCen til den ene siten går ned, vil arbeidstasjonen/PCene som tilhører denne siten/subnetet bruke den DCen som er definert i den andre siten istedet inntil DCen i samme site kommer opp igjen ?

Lenke til kommentar
Det sant som nevnes her. Exchange kan ikke hente ned noen utvaglte pop3-kontoer, men den administrerer all mail i det domenet som den er installert i. Skal du kjøre det ut i full praksis så må du nok registrere ditt eget offisielle domene.

:scared:

 

Det var jo passelig irriterende da!

 

Ja, jeg har egne domener, men jeg har også noen "spam" kontoer hos start.no og home.no som jeg bruker. Dessuten ville jeg helst at det ene domenet mitt skulle bruke min webhost sin mail server, slik at jeg er sikker på at det aldri er noe tull med den (egen server + opplæringsfase = litt nedetid...).

 

På sistnevnte domene skulle det kanskje gå an å legge til 2 stk MX records, da vil vel den først forsøke å levere til min server, og hvis den ikke er tilgjengelig leveres den til webhosten min?

 

Men jeg kan legge til pop kontoene i outlook, og sørge for at leveringsplass for ny e-post er postboksen på serveren? Vil det da fungere på samme måte med indikering på hva som er lest/ulest/flagget etc?

Lenke til kommentar
På sistnevnte domene skulle det kanskje gå an å legge til 2 stk MX records

 

Vet ikke om det går......er litt skeptisk til det.

 

Men jeg kan legge til pop kontoene i outlook, og sørge for at leveringsplass for ny e-post er postboksen på serveren? Vil det da fungere på samme måte med indikering på hva som er lest/ulest/flagget etc?

 

Det virker som bare juling! :)

 

Du kan jo tross alt leke litt med Exchange en stund før du tar en bruk på den "ekte" mailen din.

Lenke til kommentar
Det virker som bare juling! :)

Får vel satse på den løsningen da.. :hmm:

 

Et spørsmål til:

 

Det web access greiene var jo helt genialt. Så vidt jeg skjønner bruker den windows sitt eget IIS opplegg. Nå er situasjonen den at jeg kjører den fine kombinasjonen av Apache, php og mysql, og likte det bedre enn IIS.

 

Det kan jo bli litt vanskelig å få begge til å fungere. Noen måte å få web-access opplegget til å kjøre på apache serveren? Eller er eneste alternativ, å sette web access til å kjøre på en annen port enn port 80? (i så fall, hvor kan jeg endre det?).

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Har brukt litt tid på lesing og søking nå. Har ikke funnet svar på spørsmålet om web-serveren, men tenker jeg heller får bare satse på å bruke IIS fremfor apache.

 

Prøvde meg på et spørsmål i forumet også, men var ikke mye hjelp å få der (nesten ingen andre hadde fått hjelp heller... :()

 

Det er bare noen få ting til jeg lurer på før jeg har tenkt å ta i bruk exchange:

 

Hvordan fungerer det med flere mail-domener? Jeg har jo en del domener - hvordan får jeg spesifisert hvilke e-post adresser hvilken bruker har? (er det under "Email adresses" i brukerinstillingene? - eller gjelder det kun utgående meldinger - altså hvilken e-post adresse som skal stå som avsender?). Jeg har jo en haug av e-post adresser...

 

Må jeg sette opp serveren som domene kontroller for alle domenene?

Lenke til kommentar

ekstern mail: mx-recoren i dns til domenet må peke til din exchange server. That's pretty much it.

 

Ang flere e-mail adresser så er det bare å oppgi dem under e-mail addresses under brukere i AD slik som du er inne på.

 

Exchange serveren må ha tilgang til AD. Exchange-serveren må derfor enten være en member-server i et domene eller en domenekontroller i et domene. Hvilket domene den er medlem i har ingen sammenheng med hvilke domener den behandler mail for.

 

Vanlig praksis er å ha et "privat" domene innenfor en brannmur, f.eks. "mittdomene.local" og så sette mx-record'en i dns'en (til alle domener exchange skal behandle mail for) til å peke på exchange serveren din. Da vil all eksterm mail routes inn til exchange serveren din. All utgående mail virker når exchange er installert.

 

Exchange er VELDIG enkelt å få til å fungere. Det gjelder bare å ikke få panikk av alle valgmulighetene man har. ;)

Lenke til kommentar
Exchange er VELDIG enkelt å få til å fungere. Det gjelder bare å ikke få panikk av alle valgmulighetene man har. ;)

Ser faktisk ut som om det er det som er det største problemet mitt... Det er nok en grunn til at installasjonen tar litt tid :p

 

Selv om jeg får e-post fra flere domener, så havner alt i samme innboks med adressen som er oppført som mottaker-adresse som eneste måte å skille hvilken konto e-posten er sendt til? Er det mulig å få laget egne mapper, og ordne slik at e-post mottatt fra en konto, havner i en bestemt mappe? Eller er jeg nødt å bruke (det håpløse) regel-systemet i Outlook klienten? Blir litt uoversiktlig når alt havner på samme plass synes jeg... :ermm:

 

Tusen takk for at du gidder å svare på alle disse spørsmålene! :w00t:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Det som tar lang tid med installeringen er jo schema-oppdateringene i AD.

 

Selv om jeg får e-post fra flere domener, så havner alt i samme innboks med adressen som er oppført som mottaker-adresse som eneste måte å skille hvilken konto e-posten er sendt til? Er det mulig å få laget egne mapper, og ordne slik at e-post mottatt fra en konto, havner i en bestemt mappe? Eller er jeg nødt å bruke (det håpløse) regel-systemet i Outlook klienten? Blir litt uoversiktlig når alt havner på samme plass synes jeg...

 

Jeg kjenner ikke til noen andre måte å skille det på. Jeg bruker regler i outlook og er egentlig godt fornøyd med det. Hvorfor synes du det er håpløst da?

Lenke til kommentar

Fordi det funker ikke å lage en regel som f.eks gjør følgende:

 

Sortere e-post mottatt via <konto> til <mappe> - unntatt de med <emne> - de skal flyttes i en annen mappe.

 

Da flytter den først e-posten til riktig mappe etter hvilken konto den ble mottatt fra - så kommer det en kopi i den andre mappen hvis den inneholder <emne>

 

Se DETTE hvis du har peiling på dette... :(

 

Jeg ønsker som altså at innboksen skal holdes tom - alle e-post skal flyttes i undermapper i innboksen ut i fra hvilken konto de er kommet gjennom. Men jeg ønsker i tillegg at e-post fra spesielle folk eller med spesielle emner skal flyttes til andre bestemte mapper hvis du skjønte noe av det... :p

Lenke til kommentar

Edit: Problemet ble løst ved å gå inn på "Offline adress lists", høyreklikke på default og velge rebuild. Ikke vet jeg hvorfor det var nødvendig...

 

 

Jeg har satt opp den nye serveren nå, og installert exchange. Men et problem dukket opp. Når jeg velger "send og motta" fra exchange serveren i klienten, så får jeg denne feilmeldingen:

Oppgaven Microsoft Exchange Server rapporterte feilen (0x8004010F): Operasjonen mislyktes. Kan ikke finne et objekt.

 

Så vidt jeg har skjønt etter søk på MS og google, har det noe med adressebok å gjøre. Men jeg skjønner ikke noe av det - dette er en helt plain install av både windows og exchange - er det noe spesielt jeg må konfigurere?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Hvis du bruker Outlook 2003 i cached mode, så benytter denne kun offline address book (den gjør altså ikke søk i AD som tidligere klienter).

 

Offline address book må naturlig nok være generert for at klienten skal kunne laste den ned og bruke den. Hvorfor ikke dette skjer automatisk rett etter installasjon, men venter til schedule slår inn må du spørre microsoft om..

Lenke til kommentar
Edit: Problemet ble løst ved å gå inn på "Offline adress lists", høyreklikke på default og velge rebuild. Ikke vet jeg hvorfor det var nødvendig...

 

 

Jeg har satt opp den nye serveren nå, og installert exchange. Men et problem dukket opp. Når jeg velger "send og motta" fra exchange serveren i klienten, så får jeg denne feilmeldingen:

Oppgaven Microsoft Exchange Server rapporterte feilen (0x8004010F): Operasjonen mislyktes. Kan ikke finne et objekt.

 

Så vidt jeg har skjønt etter søk på MS og google, har det noe med adressebok å gjøre. Men jeg skjønner ikke noe av det - dette er en helt plain install av både windows og exchange - er det noe spesielt jeg må konfigurere?

Dessverre. Har aldri hatt det problemet på noen av exchange servere som jeg har satt opp.

 

Kan være en tilfeldig feil/bug.

Lenke til kommentar

Jaja, problemet er som sagt ute av verden nå...

 

Men jeg har fremdeles noen små spørsmål:

 

1. Hvordan kan jeg stille inn avsender navn, og e-post adresse på e-postene JEG sender? Med pop3 kontoer, kan jeg skrive inn et eget navn for hver konto. Nå blir vel all e-post jeg sender ut, sendt ut fra samme navn, og jeg får ikke sett hvilken e-post adresse som står som avsender, men regner med det er samme adresse som e-posten ble mottatt på. Noen måter å få gjort noe med dette?

 

2. Mobile access - hvordan fungerer det? Jeg prøver å koble til med min Nokia 3650, som står at er støttet med de siste "device updates", men jeg får bare meldingen om at "nettleseren støtter ikke frames" etter at jeg har logget inn med bruker/passord.

 

3. Filtrering av e-post - er det en innebygget funksjon for det? Den forrige mail-hosten hadde noen hendige filtre, som gjorde at det meste av virus-eposter ble filtrert bort server-side. Når jeg nå flyttet fant jeg ut hvor mye dritt jeg egentlig får. Er det noen innebyggede filtrer i exchange 2003? Som lar meg filtrere bort e-poster med spesielle "subjects" f.eks.?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...