Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Serverprogrammer


Anbefalte innlegg

Jeg har en server stående i kjeller'n som kjører Windows 2000 server (ja jeg veit jeg burde kjørt linux, men det er tiltak) Så det jeg da egentlig lurte på var om noen hadde noen gode forslag til hva slag servicer eller andre ting man kan ha på en server.

 

Har for tiden:

 

-ftpserver (Bulletproof)

-webserver (apache)

-nettradio (SHOUTcast + winamp).

 

Syns det er interessant å sette opp og fikkle med, så forslag til kjekke og mindre kjekke ting man kan ha på en server mottas med takk!

 

 

Takk for alle svar

Endret av burugla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

- Powercasting av image med PowerQuest Drive Image

- Spillserver

- Automatisering av updates til andre maskiner i ditt nettverk

 

++

Lenke til kommentar

Kunne du forklart litt nærmere hva Powercasting av image med PowerQuest Drive Image betyr. Har ikke vært borti det før serru :)

 

Vet du forresten om en guide eller et sted hvor jeg kan finne info om automatisering av updates. Hadde igrunn vært litt kjekt!

Endret av burugla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ok :)

 

Med Drive Image kan du ta en komplett backup av disken din, legge det på en CD/DVD og legge det rett tilbake når maskinen din begynner å bli ustabil. Man kan også legge imaget på en server, og det kan være praktisk dersom man har mer enn 1 maskin man skal rulle ut til samtidig. Glimrende måte og gjøre ting på dersom man tester mange demoer osv. og ikke gidder å installere OS om igjen når ting begynner å rakne.

 

Når man bruker powercast, ruller man ut slike "images" over nettet, fra en server til den maskinen du vil ha det til, vha. en bootdisk. Det krever litt jobb for å få det til, men jeg oppfattet det slik at du hadde lyst til å lære noe nytt :)

 

Drive Image har spart meg for uker med arbeid; det er behagelig å kunne komplett "reinstallere" helt rent, på under 20 min. Kaffe og troika -> ferdig maskin :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Guide til automatisering av updates mener jeg at jeg leste på MS sine sider, med et lite script, men jeg finner det ikke igjen nå.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det, sett opp W2K servern som domain controller (Active Directory). Du kan få til dette ved å skrive dcpromo i start-run boksen.

 

Deretter kan du faktisk distribuere software i nettverket ditt med Group Policy Objects i Active Directory.

En artikkel om det her: http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...o/instmain.mspx

 

Det er mye du kan kjøre på W2K.

Du kan f.eks. sette opp Certificate Service og lage egne krypto-sertifikater og sånt.

Du kan installere Exchange Server (120-dagers evalueringsversjon på http://www.microsoft.com/exchange/evaluation/trial/2003.asp)

Det finnes 120-dagers evalueringsversjoner for mye annet også. (Sharepoint Portal Server er morsom å leke med: http://www.microsoft.com/office/sharepoint...nfo/trial.mspx)

 

Den som gidder å sitte å leke med disse tingene kan også risikere å opparbeide seg ekte know-how som senere kan brukes på jobb. :thumbup:

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...