Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs ytelse


Anbefalte innlegg

Har satt pop 800.11g WLAN hjemme med Asus Wireless Router og CNet Wireless-G PCI.

 

I konfig til ruteren er 800.11g trafikk aktivert. Likevel får jeg ikke nettverksforbindelsen til å vise mer enn 11 Mbps.

 

I tillegg, når jeg kobler til min laptop fra jobb og den også viser 11 Mbps, får jeg ikke filoverføring mellom stasjonær og laptop til å gå raskere enn 100 Kbps.

 

1. stasjonær PC burde ifg. spek vise 54Mbps i nettverkforbindelsen.

2. filoverføring mellom to 11Mbps forbindelser burde vel være nærmere 11 Mbps enn 100 Kbps. Begge signalene er forresten på "Excellent" stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er sikker på det, det står i beskrivelsen til begge hos komplett.no at det er 54Mbps. Likevel er det kun 11Mbps jeg får i nettverksforbindelse sine egenskaper. Jeg er også klar over at det bare er teoretisk hastighet, men forventer likevel at den reele filoverføringen blir nærmere 11Mbps enn 100Kbps slik jeg nå får.

 

Det er uansett ikke problem så lenge det dreier seg om surfing på nettet, siden jeg har UPC men trafikk mellom maskiner i LAN burde gå mye raskere enn den gjør nå.

Lenke til kommentar

ok. det er litt rart at du får 11 Mbps når du har Excellent på signalet, det er oftes når du har dårlig signal at det detter ned til 11Mbps eller mindre.

Noen routere har en innstillning der man velger om man skal kjøre 802.11g eller kun b, sjekk om den står på g

Lenke til kommentar

Den har innstillinger for"11g only", mixed og et par til, samt en kryssboks for protected 54Mbps traffic. Ingen kombinasjon gir noe resultat, men på 11g only fungerer ikke laptop, hvilket betyr at den sannsynligvis kjører 11b.

 

Kortet i stasjonær pc er CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, men kunne det være noe med at jeg kjører XP uten SP1? Jeg får heller ikke utnytte WPA/TKIP kryptering, men det vet jeg er fordi jeg ikke har SP1 på XP.

 

Takk for svar, forresten.

Lenke til kommentar
Mener at det er slik at hvis du har en enhet som er 11b så blir all trafikk satt ned til 11b hastighet.

Heisann, det stemmer nok ikke. Har 802.11g nettverk hjemme, med en stasjonær med 802.11g og en bærbar på 802.11b. Den bærbare får 11mbps og den stasjonære for 40-54mbps litt avhengig av signalet.

 

Til trådstarter, mener du at du får 100kbit per sek, eller 100kbyte per sek? Er det 100kbit så er det grunn til bekymring, men om du får 100kbyte er det samsvarende med ca 1Mbps (x8 + litt overhead for å regne fra byte til bit i overføringer), og selv et wired lan utnytter sjelden over 25-50% av nettet så vidt jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Heisann, det stemmer nok ikke. Har 802.11g nettverk hjemme, med en stasjonær med 802.11g og en bærbar på 802.11b. Den bærbare får 11mbps og den stasjonære for 40-54mbps litt avhengig av signalet.

Ok, kjekt å vite. Var noe jeg leste i en eller annen guide til tråløst. (Men man skal jo ikke tro alt man leser) :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...