Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lan overvåking


Anbefalte innlegg

Jeg skal være crew på et lite lan, der jeg skal administrere dhcp serveren og litt sånnt.

Det jeg lurte på var om dere viste om noen bra program til å overvåke nettverket med? Utenom firewallene som er innstalert.

Jeg er ute etter å oppdage portscanning og annen "uønsket" aktivitet.

 

Systemet kjører Windows 2000 server advanced edition...

 

Takk for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal sniff som det hetter så søk etter Sniffer Pro v4.7 , er fint program der kan du se alt du trenger. men anbefal ikke kjøre det på noe server siden hender den får net korte til og henge seg og sånt, skal du sniff for irc trafikk er Ufasoft icq/irc sniffer kjekt og, MSN Sniffer v.1.0 av EffeTech, skal du loge all http trafikk har di mulighet for det. SMBFileSniffer kan og være greit men du får INN MYE da. anbefaler ikke kjøre noen av di sniffer på en server som du bruker til dhcp eller noe. kan og være kjekt og kjøre en hub så du får sniffa all trafikk, ikke alle dem som takler switch så bra.

Lenke til kommentar
hvis du skal sniff som det hetter så søk etter Sniffer Pro v4.7 , er fint program der kan du se alt du trenger. men anbefal ikke kjøre det på noe server siden hender den får net korte til og henge seg og sånt, skal du sniff for irc trafikk er Ufasoft icq/irc sniffer kjekt og, MSN Sniffer v.1.0 av EffeTech, skal du loge all http trafikk har di mulighet for det. SMBFileSniffer kan og være greit men du får INN MYE da. anbefaler ikke kjøre noen av di sniffer på en server som du bruker til dhcp eller noe. kan og være kjekt og kjøre en hub så du får sniffa all trafikk, ikke alle dem som takler switch så bra.

 

Hvis han skal overvåke alt dette, så tror ikke jeg at jeg vil være med på dette LAN'et :no:

Lenke til kommentar

hehe ;) poenget er bare at jeg skal passe på at ingen sitter å portscanner nettverket og slike ting som vi ikke vil ha noe av...

Jeg skal ikke leke bigbrother eller noe slikt.

 

Btw, jeg har ikke noe erfaring med windows server, vet dere om noen program jeg kan bruke til fjernstyring, eventuelt er dette integrert i OS'et?

Endret av alex503
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke sniffer for trafikkovervåkning kan denne plugges inn i en hub som settes på det nettsegmentet du ønsker å overvåke, f.eks. mellom proxy-server og core-switch. Hvis du ikke bruker hub, må du speile porten på switchen.

 

Hvis du har ambisjoner om å se _all_ trafikken på LAN'et blir nok det vanskelig (forutsetter at du har switchet LAN), siden trafikken mellom to porter på switchen ikke vil synes andre steder enn på nettopp disse to portene. Du kan i beste fall bruke et SNMP basert verktøy for å se trafikkmengde pr. port, men ikke noe mer detaljert.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
hvis du skal sniff som det hetter så søk etter Sniffer Pro v4.7 , er fint program der kan du se alt du trenger. men anbefal ikke kjøre det på noe server siden hender den får net korte til og henge seg og sånt

Skal du bruke SnifferPro installerer du selvfølgelig NAI driverene for å få med seg lag 2 informasjon. Og så bruker man et dedikert nettverkskort for sniffing. Mao. hvis du skal sniffe fra en maskin som er i bruk bør du koble begge nettverkskortene, det ene kun med TCP/IP evt. IPX drivere, det andre kun med Sniffer drivere - inn på en hub.

 

Har selv aldri opplevet heng på nettverkskort med SnifferPro...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Btw, jeg har ikke noe erfaring med windows server, vet dere om noen program jeg kan bruke til fjernstyring, eventuelt er dette integrert i OS'et?

Gå på "add/remove programs" også "add/remove windows components". Legg til "terminal services" i remote administration mode, også er det bare å koble seg opp med XP sin innebygde remote desktop. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...