Gå til innhold

Noen som har handlet hos Nomatica.com?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med toll/moms/avgift egentlig? Er det noen måte å unngå dette på? Hvor mye tillegg blir det egentlig?

Formelen er enkel:

 

(pris + frakt) * 1.24 + fortollingsgebyr.

 

Fortollingsgebyret er avhengig av hvem som fortoller varen for deg.

Opp til ca. kr 150,-

 

 

Det er lett å slippe unna toll/moms/avgift. Bare flytt til en eller annen bananrepublikk hvor de ikke har pengekrevende helsevesen, utdanningstilbud, osv... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har handlet hos Nomatica før (kjøpte et Canon Ixus 330 hos dem for et par år siden), og på enkelte produkter er det faktisk en del kroner å spare. Det er riktig at frakt, norsk MVA og fortollingsgebyr legges til, men man må også huske på at den britiske/franske avgiften,VAT, som utgjør henholdsvis 17.5% og 19.6% av summen (avhengig av vilken valuta du velger), trekkes fra dette beløpet før det sendes til Norge.

 

La oss ta Canon MVX250i som et eksempel. Hvis du velger å vise prisen på dette kameraet i Euro (den mest gunstige kursen), så er prisen oppgitt til 939,- Euro. Hvis du nå trykker på 'order' knappen og velger Norge som leveringsland, får du prisen oppgitt uten 'VAT'. Hvis du velger Fedex som leveringsmetode (anbefales på det sterkeste ettersom de er kjappere og leverer hjem-på-døren), blir prisen 822,18 Euro. Omregnet til norsk valuta, gir dette NOK 6776,- + 24% MVA = NOK 8402,- Til slutt legger du til fortollingsgebyret på 70,- (Fedex fortoller for deg), og du ender opp med en total pris på NOK 8472,-.

 

Sammenliknet med norske priser i prisguiden, som viser priser uten frakt, er dette noe rimeligere, og på enkelte produkter kan man spare opptil et par tusen, særlig hvis man er heldig med valutakursene.

 

Det er dog et par ulemper ved å bestille fra Nomatica. Det ene er at du kan risikere å ende opp med en fransk brukermanual og franske menyer i kameraet, ettersom produktet er beregnet på dette markedet. De fleste digitale kameraer har heldigvis muligheten til å skifte språk i menyene, og manualer på flere språk kan som regel lastes ned fra hjemmesidene til produsenten.

 

Den andre ulempen er at hvis du skulle være så uheldig med å få et defekt produkt, blir det en del ekstra ventetid og ekstra forsendelsesutgifter i forbindelse med behandlingen av returen. Jeg var så uheldig å oppleve dette selv, men heldigvis ordnet de opp, raskt og profesjonelt.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Jeg har handlet hos Nomatica før (kjøpte et Canon Ixus 330 hos dem for et par år siden), og på enkelte produkter er det faktisk en del kroner å spare. Det er riktig at frakt, norsk MVA og fortollingsgebyr legges til, men man må også huske på at den britiske/franske avgiften,VAT, som utgjør henholdsvis 17.5% og 19.6% av summen (avhengig av vilken valuta du velger), trekkes fra dette beløpet før det sendes til Norge.

 

La oss ta Canon MVX250i som et eksempel. Hvis du velger å vise prisen på dette kameraet i Euro (den mest gunstige kursen), så er prisen oppgitt til 939,- Euro. Hvis du nå trykker på 'order' knappen og velger Norge som leveringsland, får du prisen oppgitt uten 'VAT'. Hvis du velger Fedex som leveringsmetode (anbefales på det sterkeste ettersom de er kjappere og leverer hjem-på-døren), blir prisen 822,18 Euro. Omregnet til norsk valuta, gir dette NOK 6776,- + 24% MVA = NOK 8402,- Til slutt legger du til fortollingsgebyret på 70,- (Fedex fortoller for deg), og du ender opp med en total pris på NOK 8472,-.

 

Sammenliknet med norske priser i prisguiden, som viser priser uten frakt, er dette noe rimeligere, og på enkelte produkter kan man spare opptil et par tusen, særlig hvis man er heldig med valutakursene.

 

Det er dog et par ulemper ved å bestille fra Nomatica. Det ene er at du kan risikere å ende opp med en fransk brukermanual og franske menyer i kameraet, ettersom produktet er beregnet på dette markedet. De fleste digitale kameraer har heldigvis muligheten til å skifte språk i menyene, og manualer på flere språk kan som regel lastes ned fra hjemmesidene til produsenten.

 

Den andre ulempen er at hvis du skulle være så uheldig med å få et defekt produkt, blir det en del ekstra ventetid og ekstra forsendelsesutgifter i forbindelse med behandlingen av returen. Jeg var så uheldig å oppleve dette selv, men heldigvis ordnet de opp, raskt og profesjonelt.

Er de raske med leveringen? Går det kun på engelsk når du kontakter dem? Vet du hvordan en ordre kan avbestilles på "min side"? Det står på siden deres at dette skal kunne gjøres, men finner ikke ut av det...

Lenke til kommentar
Er de raske med leveringen? Går det kun på engelsk når du kontakter dem? Vet du hvordan en ordre kan avbestilles på "min side"? Det står på siden deres at dette skal kunne gjøres, men finner ikke ut av det...

 

Såfremt de har varen på lager, bruker Fedex fra 2-5 dager på å levere. All kontakt foregår på engelsk, men du kan selvsagt også snakke fransk hvis du heller du foretrekker det. Jeg ser at de nå har fått oversatt sidene til norsk, og en del andre språk også, men det er nok best å sende mail på engelsk for å være på den sikre siden. Er ikke sikker på hvordan man avbestiller fra Min konto, men prøv å trykk 'bestilt' og 'se bestillingen...' og se om det er mulig å slette derfra.

Lenke til kommentar
Er de raske med leveringen? Går det kun på engelsk når du kontakter dem? Vet du hvordan en ordre kan avbestilles på "min side"? Det står på siden deres at dette skal kunne gjøres, men finner ikke ut av det...

 

Såfremt de har varen på lager, bruker Fedex fra 2-5 dager på å levere. All kontakt foregår på engelsk, men du kan selvsagt også snakke fransk hvis du heller du foretrekker det. Jeg ser at de nå har fått oversatt sidene til norsk, og en del andre språk også, men det er nok best å sende mail på engelsk for å være på den sikre siden. Er ikke sikker på hvordan man avbestiller fra Min konto, men prøv å trykk 'bestilt' og 'se bestillingen...' og se om det er mulig å slette derfra.

Jeg betalte med Visa, men har nå annulert ordren. vet du om det beløpet er trukket fra konto? Har hørt rykter om at det bare blir "holdt av" på kontoen av VISA helt til varen sendes, da blir det trukket. Har du peiling på evt. tilbakebetaling fra Nomatica?

Lenke til kommentar

har sendt dem mail på norsk og fikk svar på norsk jeg.. du må selfølgelig betale moms (merverdiavgift) 24% siden du må det på alle ufortollede pakker somankommer norge untatt de som er fritatt.

 

QUOTE Nomatica

For kunder bosatt i Norge, vil fransk moms ikke inkluderes i prisen på varen som bestilles fra Nomatica. I stede vil kunden måtte betale norsk moms på 24% når pakken ankommer Norge. Kunden vil da selv måtte oppsøke nærmeste tollvesenkontor for å betale momsen. For mer informasjon, se www.toll.no eller kontakt Tollvesenet på tlf. nr. 22 86 03 00.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Tror kanskje det er litt forvirring rundt begrepene her...

 

Man betaler egentlig ikke toll på varene, men man må betale tollgebyr og 24%moms som strengt tatt er noe annet.

 

Skal legge til at jeg ikke er noen ekspert, men jeg mener dette forklarer de motstridende utsagnene i denne tråden, antakelig :hmm:

Lenke til kommentar

Da gjenstår det bare å se hva som må betales når varene kommer fra nomatica.com. Varene er bestilt idag, så jeg regner med en ankomst om 6-10 dager. Skal komme tilbake til dere for å fortelle hva jeg måtte ut med i tillegg til prisen man ser på nomatica.com.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Moms og toll er to forskjellige ting, ja. Moms og mva er forresten det samme. Men stemmer det virkelig at man må betale fortollingsgebyr på varer bestilt fra nomatica, selvom man ikke må betale toll?

 

Jeg har tenkt litt på å bestille en mobiltelefon, det er en del penger å spare, men det er jo noen ulemper.. Skulle vel alltids ha klart meg uten norsk manual, men det er jo heller ikke norsk ordbok på telefonen. Eller kanskje det kan ordnes med en firmwareoppdatering? Det skal jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar

For ordens skyld.

 

Du har krav på å få fratrekk for fransk moms (eller moms i det landet du handler)Dette på grunn av at alle varer som selges i frankrike, beregnet for bruk i Frankrike, skal ilegges moms (eller hva det enn heter der nede). Tar du det ut av landet skal det ikke lenger kreves moms og du får fratrekk for dette.

 

Det samme gjelder i Norge. Importerer du en vare inn til Norge må du betale norsk moms. For varen skal benyttes i Norge.

 

Unntaket er de skandinaviske land der det er gjort avtale om at dersom moms er betalt i for eksempel Sverige får du ikke fratrekk for svensk moms, men slipper norsk moms. Er usikker på om dette gjelder når varen sendes, men det gjelder dersom du tar med varen selv som "turistgods". (Når du selv tar det med over grensen)

 

En annen mulighet er å dra selv til Frankrike og kjøpe varen, kreve fradrag for moms og ta varen med selv til Norge. Dersom varen har en verdi under 6000,- kan du ta den med inn i landet uten fortolling og moms. (forutsatt at du har vært ute av landet i over 24 timer). En del å spare der. Dette gjelder ikke Sverige og Danmark grunnet overnevnte avtale. Tyskland er jo et alternativ for Nordmenn :thumbup: I hvert fall dere som har tilgang til Kiel ferga.

 

I de fleste tilfeller blir momsen refundert når du har passert grensen slik at du selv må skrive til selgeren og kreve momsen refundert. Andre plasser går det å få en såkalt "Tax-free" løsning der varen plomberes til du har passert grensen.

 

 

Trond

revisorstudent

Lenke til kommentar

Har sett litt på hjemmesiden til Nomatica, og jeg kan ikke se at det er så mye å spare på å kjøpe her.

 

Noen eksempler inkl mva.

 

Canon EOS 300D kommer på ca. 8700,- (komplett 8995,-)

Fuji S7000 kommer på ca. 4500,- (billigste i Norge 5700,-) (ok litt å spare her)

Canon Ixus 500, ca. 3550,- (billigste i Norge 3737,-)

 

Du kan selv regne over, men jeg regner med at prisene her er uten frakt. Og fraktprisen skal inngå i momsberegningen. Og det er vel ikke gratis å sende fra Frankrike? Hva skjer ved garantireparasjoner, må kameraet sendes til Frankrike? Hvem dekker dette? osv. Mange ting å tenke på. Enklere i Norge spør du meg.

 

I Norge må du betale fortollingsgebyr på alle varer med verdi over 200,- Dette koster som tidligere nevnt minimum 75,- Dette for at tollerne skal undersøke varen, at den er lovlig og at det betales moms... osv. osv.

 

 

Trond

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg også stusset på at prisene var så lave før jeg så betingelsene deres. Kom fram til at det ikke var verdt det, særlig med tanke på f.eks. garanti. Det blir litt penger hvis det skjer noe med et kamera kjøpt i utlandet. Dessuten tar det gjerne lenger tid å få det tilsendt. Men man kan jo seff få det billigere hvis man kjenner noen i Frankrike. Da kan man spare litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...