Gå til innhold

Valg av minnekort.


Anbefalte innlegg

Jeg har et fujifilm s7000, skal kjøpe minnekort og :scared: valget :scared: står for meg mellom:

 

- 1stk KINGSTON 1024mb CF-kort til kr 1.454,- hos itbutikken

Eller

- 1stk Sandisk Ultra II CF-kort 1Gb til til kr 1.998 hos itbutikken

 

Har fått med meg at Sandisk har lav feilrate og at prisforskjellen kan sees som en "billig" forsikring, men selv føler jeg at Kingston er pålitelig nok.

 

Har fått inntrykk av at sandisk kortet er raskere enn Kingston kortet, stemmer dette iforhold til mitt kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan så klart velge Kingston og ta sjansen. Kingston er ikke like sikre som Sandisk og Lexar, og kan være du blir fornøyd med det. Men personlig hadde jeg gått for Sandisk eller Lexar... bare det sikreste er godt nok for mine bilder. Spesielt hvis jeg har vært på en lengre ferietur og kortet er stappfullt med bilder. Er det noe surere enn å miste masse verdifulle bilder... tapt for alltid? Det er en engangssum... en billig forsikring for mange mange år fremover.

 

Sandisk Ultra II kortene er raskere enn Kingston sine standardkort. Du vil nok kunne dra en viss nytte av dette på Fujifilm S7000.

Lenke til kommentar

Sandisk Ultra II er et 60x -kort... og det er blant de raskeste CF-kortene.

Andre merker reklamerer med "høyhastighetskort" når kortet er et 40x.

 

Det er Sandisk som har utviklet CF-teknologien og er derfor det fabrikatet som har lengst erfaring med utvikling og produksjon av denne korttypen.

 

CF begynner nå å bli et "gammel" brikke i forhold til flere andre typer minne, men Sandisk har hele tiden klart å utvikle innovative tekniske løsninger som gjør at CF pr. i dag er blant de mest teknisk avanserte, raskeste og med best stabilitet.

Sandisk er altså ikke,- i motsetning til mange Asia-merker,- en "kopi-bedrift" som kun reproduserer andres teknologi,- men de står for utviklingen av CF selv.

 

Det er sikkert ikke uten grunn at i mine brukermanualer for Sony F828 og Nikon D70 er det kun to merker som anbefales av disse to fabrikantene; Sandisk og Lexar. Det eneste du med hånda på hjertet kan si negativt om et CF-kort er at det er fysisk større enn noen av de nye konkurrentene. Men så lenge kameraet er større, er vel dette av mindre betydning...

 

Minnekort er generellt dyre, små eller store. Ekstra surt er det når "billigkortet" til kr. 800,- kreperer etter 25 måneder,- eller omtrent på datoen da garantien utgikk. På enkelte fabrikkmerker mistenker jeg at denne error-datoen ofte er "innprogrammert" sammen med en "CF-Card Fatal Error" i displayet ;)

 

Sandisk gir livstidsgaranti, - Lexar har også gode garantiordninger som ganske sikkert vil sørge for at dette alikevel kanskje er det beste kjøpet over tid.

Tipset mitt er å betale de få hundrelappene ekstra og holde deg til disse to merkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...