Gå til innhold

Antec Sonata, 3700 BQE eller Compucase


Anbefalte innlegg

Tror jeg vil satse på en av følgende kabinetter - målet er et stille kabinett.

Antec Sonata

Antec 3700 BQE

Compucase 6926

 

Ulempen med sistnevnte er at den ikke har gummioppheng for viftene, men det kan kanskje kjøpes separat. De bruker alle 12cm vifter. Jeg har litt sansen for disk-monteringen i Antec'ene.

 

Pga. lite luftinntak foran/under på det dempede LianLi, faller den ut. Jeg tror ikke at det kan gi et tilstrekkelig stille gjennomtrekk i kabinettet.

 

Når det gjelder strømforsyningen er jeg usikker på om de medfølgende strømforsyningene er de beste valgene. Jeg har lurt litt på om jeg heller bør velge en Fortron-basert, f.eks. MIST., for å få 12cm vifte der også. Jeg har dessuten fått inntrykk av at det er en del av dere som har vært misfornøyd med rare lyder fra viften i Sonata strømforsyningen, og 3700 har ikke verdens mest stillegående vifte den heller.

 

Er det noen av dere som har disse og kan dele deres erfaringer?

Er det noen som har byttet power i disse og fått bedre resultat?

Vet noen av dere om hvor jeg kan få kjøpt 3700 BQE uten power? (Sonata'en er kanskje vanskelig å finne uten power).

Er 3700 BQE oppskrytt av SilentPC?

Thermaltake er kanskje en outsider - men usikker på om den kan bli tyst nok.

 

* Endring: La på linker til tester av kabinettene listet over.

Endret av henriklh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder strømforsyningen er jeg usikker på om de medfølgende strømforsyningene er de beste valgene. Jeg har lurt litt på om jeg heller bør velge en Fortron-basert, f.eks. MIST., for å få 12cm vifte der også. Jeg har dessuten fått inntrykk av at det er en del av dere som har vært misfornøyd med rare lyder fra viften i Sonata strømforsyningen, og 3700 har ikke verdens mest stillegående vifte den heller.

Strømforsyningene som følger med er nok ikke de beste valgene, nei. Jeg skulle gjerne ha funnet 3700 BQE uten strømforsyning selv. Men jeg vil si at 12 cm vifter er oppskrytt, 8 cm kan gi like gode resultat. Det kommer an på.

Lenke til kommentar

Jeg har denne Acousticase 6607B som er en modifisert SLK 3700 AMB, og denne er sinnsyk bra.

 

Med to lav-rpm vifter flytter denne masse luft inni kabisset og jeg får greie temperaturer.

 

Og støy? hah, etter å ha hengt Samsung SP1614N i novibes og montert 12 db papst vifte på Swiftech mcx-v462'n så var den høyeste komponenten MIST PSU'n som jeg faktisk kjørte angrerett på.

 

Nå har jeg bestilt en SilenX 350w på 14 db. Etter dette blir det stille.

 

Viftene: En adda 16 db og en papst 26 db, begge med fan mates så jeg kan justere det myke suse som viftene lager.

 

Det skal sies at det er ekstrem stillhet jeg er ute etter da og jeg tolerer at systemet når opptil 60 grader ved full load.

 

En ting, jeg kjøpte Acousticase'n på databutikken og den kommer uten power.

 

Topp altså! :thumbs:

 

Goofee

Endret av Goofee
Lenke til kommentar
Men jeg vil si at 12 cm vifter er oppskrytt, 8 cm kan gi like gode resultat. Det kommer an på.

:lol: Total BS!

:roll:

 

Faktum er at flertallet av de aller stilleste strømforsyningene ikke har 12 cm vifte.

 

Noen sverger til strømforsyninger uten luftinntak på undersida. I det hele tatt virker det som en dårlig ide å kjøle strømforsyninga ved å suge inn varm luft fra CPU. Det fungerer bra med en kjølig CPU, men i motsatt fall kan det føre til at vifta må jobbe hardere og støye mer.

 

Selv planlegger jeg å holde varm luft fra CPU unna strømforsyning i min neste PC.

 

Når det gjelder kabinettvifter, kan to 8 cm flytte like mye luft ved samme støynivå som en 12 cm. Det kommer an på de bestemte viftene. Men selv holder jeg en knapp på 12 cm, fordi støyen kanskje blir litt mer lavfrekvent.

 

Til slutt, hvis en vil flytte bare litt luft, er det nok vanskelig å finne noe bedre enn den stilleste 8 cm Papst vifta (12 dBA).

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Jeg er enig.

 

Derfor har jeg bestilt denne SilenX psu'n som har bare en 8 cm vifte bak. I tillegg kjører jeg en 12 cm vifte ved cpu'n og en 12 cm vifte foran nederst i kabinettet. Dette gir den optimale luftstrømmen mener jeg og temperaturene blir helt akseptable for meg.

 

Idag har jeg en 8cm papst 12db vifte på chieftec psu'n min der, og temperaturen er helt ok i maskinen. Bare psu'n som surrer i spolene sine og bråker nå. :thumbdown:

 

Goofee

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...