Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Oppgaven:

Bygge en maskin fra scratch(skal ikke bygge kabinett). Det skal være en gjennomført rask pc. Bygges hovedsaklig for spill.

 

Den skal se ok ut.

Den skal klokkes til max :)

Kabler og andre rør skal ikke være altfor rotete.

 

Jeg gikk til innkjøp av følgende hardware til selve maskinen :

 

CPU : P4 2.8 Ghz Prescott , 800 FBS

Hovedkort : Soltek SL-87CW-FL , Dual DDR ,SATA

Disker : 2 stk 80 GB SATA

Ram : 2x256 DDR (PC3200,400 Mhz) (Dual DDR)

Skjermkort : GeForce FX 5950 Ultra

Kjøling CPU : Mist Tsunami vannkjøling(Sett)

Kjøling GPU og skjermkortminne : Innovatek Cool-Matic FX (Vannkjøling,begge sider)

Skjerm : 17" Samsung SyncMaster 172N LCD

Lyd : 5.1 Surround.

DVD : NEC DVD-brenner 8xbrenning.

 

Maskinen fikk jeg for ca en uke siden , så den er klar. Ideen var egentelig ikke å gjøre altfor mye modding , men etter å ha lest en del worklogs så innså jeg hva jeg var nødt til å gjøre...

 

 

Slik ser den ut nå :

front.jpg

Fronten (seff)

 

orginal_side.jpg

Fra siden..

 

for_lakkering.jpg

 

Nå har jeg plukket den fra hverandre (og borret av topplokket).

 

deler.jpg

 

Kjekt med antistatisk matte :)

 

etter_lakkering.jpg

 

Fant noen røde spraybokser i garagen , så jeg lakker den rød jeg :) er en del rødt i den fra før , blant annet lys og noe plast i fronten. Med litt flaks så var faktisk fargen identisk :)

Har fått på ett strøk slenger på ett til så for det holde.

 

ferdig_montert.jpg

 

Ble litt ivrig , glemte å ta bilde etter lakkering av strøk nr 2 men her er det ... nice med lite/ryddige kabler.(Det du ser i bakgrunnen vil bli festet utenfor synsvidde.)

 

testrun.jpg

 

Fått satt på siden og fronten igjen , må jo se hvordan det ble :)

Ble litt rødere på bildet enn i virkeligheten , fant ikke ut hvordan jeg skulle slå av blits ;(

 

maskering.jpg

 

Dette var egentelig det jeg begynte med , men la det her for det er nå jeg skal kappe litt. Har merket opp hvor jeg skal ha radiator og grill til denne.

 

gitter.jpg

 

Tenkte jeg skulle bytte ut de rillene nederst på fronten med noe gitter , fant ett gnistgitter som sto ubrukt , kansje jeg får noe ut av det ;)

 

Det tror jeg var alt for denne gang ;) , regner med å få vannkjøling til CPU fra microplex i løpet av ett par dager , da lar nok ikke update vente lenge på seg. Håper jeg får vannkjølingen til skjermkortet fra danmark i løpet av uken oxo.

 

Har satt i gang med å få laget egen kjøler til chipsett (egentelig bare for å se om jeg får det til :) ).

Endret av Phara0h
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pent..

Hva med å modde hele fronten med litt av materialet fra den gnistfangeren?

Du kunne jo brukt den fronten som er nå som en slags ramme, men kutta vekk allt innenfor kanten, og satt fast gitteret med skruer el.l?

Litt vrient å forklare. :hmm:

Lykke til med chipsett-kjøleren.

:)
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått varene fra microplex (kjølesett med CPU-blokk)...

 

Noen som har noen ideer om hvor jeg bør plassere dette i kabinettet ?

har prøvd litt , men er usikker på om hva som påvirker flow i systemet.

 

vannkjoling.jpg

 

"Albuer"

Har det noe å si om man bruker en del albuer ? Jeg får kjøling til skjermkortet i løpet av uken , og tenkte kansje å sette en albue eller en annen nippel på pumpen. slik at den går rett til skjermkortet så til CPU->radiator ->tank

 

Får man kjøpt albuer og nipler i vanlig rørleggerbutikk ?

 

Radiatoren er i toppen.

Endret av Phara0h
Lenke til kommentar

Har fått målt opp rør og koblet sammen vannkjølingen (har ikke fått GPU kjøler ennå) , kommer med bilder i morgen ... etter den velkjente 24 timerstesten... Har ett spørsmål ... skal pumpen tikke ? altså stoppe , starte , stoppe starte o.s.v ... når den gjør det tikker det i den .... plagsom lyd, skal det være slik ?

 

EDIT:

hmmm ja det skal den :) hadde jeg giddi og lest litt før jeg spør så hadde jeg visst det .... (Utluftningsmodus)...

Endret av Phara0h
Lenke til kommentar

Update ....

 

Har fortsatt ikke fått noe skjermkortkjøler fra danmark , så jeg satt inn kjølingen for CPU vaffal...

 

ovenfra.jpg

 

Har skjært ut hull og laget skruehull for radiator og grill..Brukte dremmelkopi til dette

 

side2.jpg

 

Har satt inn kjølingen til CPU ...

(Brukte Artic Silver 5 som kjølepasta)

 

Temp nå :

Idle : 28 til 32

SiSoft Sandra Burn in : snitt 40

CPU Klokket til 3166 mhz , noen som vet hvordan jeg skal få denne høyere uten å klokke fbs mer ? Fikk den opp på 3,2 og 3,3 men windows bare låste seg ... vet det går å klokke 2,8 ghz opp til 3,5 eller 4,0 ghz. Regner med at jeg må endre volt til prossessor hvor mye skal jeg sette denne til ?

 

Screenshot fra AIDA32 :

 

screenshot.jpg

 

arbeidsbord.jpg

 

Oversiktsbilde over min arbeidspult ;)

 

mer kommer så snart jeg får varene fra danmark, regner med å klokke skjermkortet fra 300/950 til 600/1100 ;)

 

Edit : retta en skrivefeil :)

Endret av Phara0h
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får klokket videre, er nok desverre minnet ditt... Dette tåler maks 200 mhz, og du har satt det til 230 mhz, og mer tror jeg nok ikke det går (hvis ikke det er en god produsent da.. men har du 'no-name' ?) Du kan jo sette hastigheten på minnet ned, slik at du kjører på 5:4 eller noe.. Vet heller ikke hvordan hovedkortet ditt klokker, men stopper vel ikke med en gang ;)

 

Stå på!

 

Edit: Vcore'n din var jo lav da; 1,385... Skader vel ikke å sette opp den litt? ;)

Endret av _Furien_
Lenke til kommentar
Grunnen til at du ikke får klokket videre, er nok desverre minnet ditt... Dette tåler maks 200 mhz, og du har satt det til 230 mhz, og mer tror jeg nok ikke det går (hvis ikke det er en god produsent da.. men har du 'no-name' ?)

Hmm, jeg kjører 285 MHz uten problemer med Geil PC3200 Value. Men han kan ha "billig" RAM som du seier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...