Gå til innhold

Prisfall på LCD, men hva med CRT


Vu-caN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

En del CRT skjermer har allerede falt godt i pris, ref. tilbudet til Elkjøp i påsken:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=229975

 

Når det gjelder LCD til tegning, så er det en gammel misoppfatning at CRT gir bedre farger.

Det er heller motsatt, betinget at du kalibrerer skjermen skikkelig.

 

Det er en grunn til at Apple, som er rimelig enerådende på det grafiske markedet, sluttet med CRT skjermer for over 2 år siden og leverer kun høykvalitets LCD.

 

En av de få gjenværende fordelene med CRT fremfor LCD er i FPS krevende spill hvor LCD kan gi litt ghosting pga. høyere responstid, men teknologien raser fremover også her.

 

Om du insisterer på CRT til tegning vil jeg ihvertfall anbefale minst 19", helst 21". Om du kjøper kvalitet skal disse fint klare 1600x1200 punkter og gi gode detaljer i forhold til illustrasjon/tegning og annet grafikk.

 

Edit: Typo

 

Arcade

Endret av arcade
Lenke til kommentar

Enig med arcade, fargegjengivelsen er minst like bra på LCD, om ikke bedre. Betinger at du ikke kjøper det billigste. Men skal du drive profesjonelt eller semi-profesjonelt med tegninger som skal trykkes, skrives ut med helt korrekte farger, trenger man profesjonelt kalibreringsutstyr, eller få noen til å hjelpe deg med kalibreringen.

Lenke til kommentar

he he. får mer info her. Prisfallet skulle komme denne uken , men kommer i midten av neste uke. Dette dreier seg kun om toppmodeller.

 

Og vi snakker om større en 19". Eizo l885 koster i dag 16.102,- på komplett.

 

Denne skal etter mine beregniger komme på rundt 11500- 12000.

 

Uansett faller den over 4 k i pris og hvor mye dette er i prosent vet jeg ikke, men sikkert 20%

 

 

dette betyr at skal de andre produsentene overleve i dette markedet må de senke prisene sine. LET THE WAR BEGIN

 

NB EIZO og NEC kliner til i tiden fremover:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...