Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke marskinene på nettverket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et lite problem... jeg finner ikke andre marskinene på nettverket jeg har her hjemme... Begge er i "arbeidsgruppe" og alikavell finner jeg ikke marksinene :S

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Jeg har et lite problem... jeg finner ikke andre marskinene på nettverket jeg har her hjemme... Begge er i "arbeidsgruppe" og alikavell finner jeg ikke marksinene :S

Noen som kan hjelpe meg?

Vanskelig utifra det du gir av informasjon..

Ossen er nettverket satt opp? Har begge pcene fått statisk IP, eller har du en DHCP i nettverket.. ?

Gi litt mer informasjon.. :thumbup:

Skrevet

Jeg antar at du er en fornuftig person og bruker Microsoft Windows XP. :D Har du ikke HUB må du i bruke en krysset TP-kabel. Angi IP-adresser på begge maskinene. Eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2. Bruk lik nettverksmaske på begge maskinene. Hvis du ikke finner maskinene nå kan du slå av firewall hvis du kjører det. Da kommer jeg ikke på mer. Håper dette hjelper!

Skrevet
Hei

Jeg  har et lite problem... jeg finner ikke andre marskinene på nettverket jeg har her hjemme... Begge er i "arbeidsgruppe" og alikavell finner jeg ikke marksinene :S

Noen som kan hjelpe meg?

Vanskelig utifra det du gir av informasjon..

Ossen er nettverket satt opp? Har begge pcene fått statisk IP, eller har du en DHCP i nettverket.. ?

Gi litt mer informasjon.. :thumbup:

statisk ip?

begge marskinene er koblet til internett med 2 forskjellige hoster og Ip'er ..

står under "lokal tilkobling"

Adressetype:: Tilordnet av DHCP

Ip Adresse 62.16.xxx.xxx

nettverks maske 255.255.255.0

og standard gateway 62.16....

...

har en D-Link DE-805TP 5-ports ethernet hub

Skrevet
Jeg antar at du er en fornuftig person og bruker Microsoft Windows XP. :D Har du ikke HUB må du i bruke en krysset TP-kabel. Angi IP-adresser på begge maskinene. Eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2. Bruk lik nettverksmaske på begge maskinene. Hvis du ikke finner maskinene nå kan du slå av firewall hvis du kjører det. Da kommer jeg ikke på mer. Håper dette hjelper!

Nei jeg har en hub..

men vil ha nettverk Å i-nett samtidig sjø... det funka før.. men liksom funka ikke no mer etter jeg la inn WinXP pro på pcen her... (faren min sin)

har samma operativsystemet på min egen marskin!

Skrevet

Jeg har et mini-nettverk mellom min stasjonære og bærbare PC. Jeg bruker min bærbare som deler av internett. Jeg har merket at du bør sette en fast IP-adresse til maskinen som deler internett. Internett-deleren blir da DHCP-server og deler ut IP-adresser til maskinene som kobler seg til nettet. Du kan jo også prøve noen av de flotte veiviserene til Microsoft. :thumbup: Som sagt tidligere: deaktiver firewall, antivirusprogram og annet herk, men for all del: AKTIVER DISSE SENERE!

Skrevet

Fra gamle dager husker jeg at jeg måtte installere Netbeui-protokollen for at maskinene skulle dukke opp i "Andre maskiner", i et helt enkelt nettverk. Dette var maskiner med Windows 95, så jeg vet ikke om dette fortsatt gjelder.

MVH Audun

Skrevet
Jeg har et mini-nettverk mellom min stasjonære og bærbare PC. Jeg bruker min bærbare som deler av internett. Jeg har merket at du bør sette en fast IP-adresse til maskinen som deler internett. Internett-deleren blir da DHCP-server og deler ut IP-adresser til maskinene som kobler seg til nettet. Du kan jo også prøve noen av de flotte veiviserene til Microsoft. :thumbup: Som sagt tidligere: deaktiver firewall, antivirusprogram og annet herk, men for all del: AKTIVER DISSE SENERE!

har ikke en pc som deler internett til andre marskinene... har det slik

i nett

|

|

Kabel modemet

|

|

Hub'en

/ \

/ \

Marskina | marskina til farsjan

mi

Skrevet

Som den store Windows XP-fan jeg er vil jeg bare anbefale alle til å bruke det. Den inneholder en drøss med feil, men med SP1, patcher+++, firewall, antivirus og spamfilter. (Det gjelder å være paranoid i disse dager...) Jeg derimot har installert en patch på min Windows XP, og ligger kanskje tynt an.... :D

Skrevet

Det funka fint da jeg hadde Win 2000pro på begge marskinene, å hadde nettverkt senest i morrest... men så la jeg inn XP på andre marskina...

så no er det XP mot XP

Kan det vere den hubben ?

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut at du ikke skal få kontakt med den andre maskinen.

Prøv å skrive net info i dos prompten, og se hva du får av informasjon.

Du må kanskje vurdere å kjøre nettveiviseren som XP har. har du prøvd å pinge maskinene? bare skriv ping ipadresse i dos prompten.

Dos prompt får du fram hvis du trykker start kjør, og skriver cmd

bono_head

Skrevet

Sjekk at du har enablet NetBIOS over TCP/IP på begge maskinene. Slå også av evt. brannmurer på PCene. Men hvordan får du begge maskinene på internett uten router?

Skrevet
Sjekk at du har enablet NetBIOS over TCP/IP på begge maskinene. Slå også av evt. brannmurer på PCene. Men hvordan får du begge maskinene på internett uten router?

altså..

ved hjelp av 1kabelmodem og en hub.. ( har telenor kabel internett)

Skrevet
Får du kontakt mellom maskinene, eller er det bare internettet som er problemet her?

Altså.. jeg har 2 marskiner... å begge marskinene er på nett... men finner ikke marskinene på nettverket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...