Gå til innhold

Canon Eos 300D roterer ikke bildene


Anbefalte innlegg

Eos 300D roterer ikke bildene selv om jeg har satt på auto roter. De gjorde det i starten, men ikke nå lenger?

 

Noen som vet hva dette er eller instillinger jeg må justere på?

 

EDIT:

Eller er det slik at kamera bare viser bildet rotert i playmodus?

Vil det si at om man laster bildene inn med en kortleser så vil bildene ikke bli snudd?

 

Vil det bli snudd om man laster inn gjennom kameraet til PC?

 

Noen som vet hvordan man snur mange bilder i Photoshop Elements 2 eller ACDsee 6.0?

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bildene blir rotert i play-mode, så blir de også rotert om man bruker en kortleser, SÅFREMT man bruker Zoombrowser-programmet til å kopiere dem inn med...

Jeg bruker ikke ACDSee men IrfanView, der har man en batch-mode der man blant annet kan rotere mange bilder om gangen.

(Hvis man bruker IrfanView til å se på RAW-bilder så viser det jpeg-bildet som ligger med istedet, og det er IKKE rotert, selv om resten av bildet egentlig ble rotert av Zoombrowser... Forvirrende, ja... :-)

 

Hvis derimot bildene ikke blir rotert i play-mode på kameraet heller så kan det være roterings-sensoren som har hengt seg opp.

Lenke til kommentar

Retningsinformasjonen ligger i EXIF-infoen i bildet, selve bildet er ikke snudd. Du må bruke et program som støtter retning i EXIF for at bilde skal bli snudd. Det har denmed ikke noe å si hvordan bildet blir kopiert over på PCen, men det avgjørende er hvilket program du bruker til å se på bildene med. Kuickshow i KDE på Linux fungerer selvsagt bra, mens f.eks. XPs bildeviseprogram ikke tar hensyn til EXIF-retning.

Lenke til kommentar

Brukte ikke zoombrowser på kortleseren? Vet ikke om det går, men kanskje. Hvordan gjør jeg det da?

 

Kopierte bildene over til min imagestore og dro bildene over derfra. Da ble de ikke snudd.

Er det mulig å bruke denne imagestore eller andre kortlesere sammen med zoombrowser eller hva programmene heter som kommer frem når Eos 300D blir slått på med USB kabel?

Lenke til kommentar

ACDSee 6.0:

Marker alle bildene i katalogen. Velg tools(?) image rotation.

Velg EXIF og "snu alle markerte bilder".

Så snur ACDSee alle bildene som trengs rotasjon.

 

( husker ikke helt meny valgene siden jeg nettopp har formatert og ikke installert ACDSee igjen.. ) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...