Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemme nettverk, feilmelding


Anbefalte innlegg

Jeg setter opp nettverk hjemme her nå, men jeg får opp en feilmelding om tillatelser:

 

//"minmaskin" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av servern for å finne ut om du har tilgangstillatelser

Nettverksbanen ble ikke funnet

 

 

Dette er meldingen som kommer opp, hvor er det jeg setter opp disse tillatelsene? Aldri hatt dette problemet før.

 

Håper det er noen som kan hjelpe, har noen filer jeg absolutt skulle hatt tilgang til

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du enablet "file-sharing" på diskene, altså delt ut kataloger?, ser forresten at du skriver "//mindata", det skal være "\\mindata"....

 

en annen ting kan være at "workgroupen" ikke er den samme, denne endrer du ved å høyre-klikke på min datamaskin, Egenskaper--->datamaskin navn--->"endre" (knappen nederst, og sette workgroupen likt på alle maskinen....

 

håper kanskje det hjelpte, går ut fra du vet hvordan du legger inn ip-adresser, subnet etc.....(i og med at du har fått det til før)....

Lenke til kommentar

Gjest-kontoen var deaktivert. Jeg har nå prøvd å aktivere denne igjen, men dette var også uten hell:(

 

Det med "minmaskin" skrev jeg med gåsetegn bare for at det var et navn jeg fant på. På dataen min så sto det uten noen som helst gåsetegn...

 

Noen som har noen andre forslag jeg kan prøve? Workgroupen er også den samme forøvrig, dobbeltsjekket også dette. Filer er også delt på begge maskinene.

Endret av Lars_Olav_N
Lenke til kommentar

bytes: Tusen takk, jeg har jo installert Norton Internet Security. Disabla denne nå og da virket det fint:) Tusen takk for det, tenkte ikke på det jeg, men det er jo ganske sannsynelig. Er det noe jeg kan velge i innstillinger på norton som gjør at jeg kan gi tilgang til en bestemt maskin?

 

Ville ikke nettverket virker hvis Gjestekontoen ikke var aktivert?

Lenke til kommentar

nettverket skal virke selv om gjestekonto ikke er aktivert.

 

Jeg kjenner ikke så godt til den FW du har, men de jeg har vært borti så er det mulig å angi sikre "interne" soner. for eksempel ip-adresser 192.168.0.xxx eller 10.0.0.xxx kommer an på hvilke interne ip-adresser du har.

 

kjører du telenor er det vel 192.168.0.xxx, mens ngt benytter 10.0.0.xxx.

 

du finner dette ved å kjøre fra dos-linja

 

ipconfig eller

ipfoncfig /all

 

hyggelig at jeg kunne hjelpe.

 

-bytes

Lenke til kommentar

lag først en trusted ip-range for begge brannveggene. denne kan gå fra feks 168.192.2.2 - 168.192.2.255 (om det er dette området ruteren/switchen har)

 

Dette er viktig for å slippe noe (nabomaskinen) gjennom brannmuren. Du kan selv velge om du skru av brannmuren på intranettet.. om det kun er to maskiner der så trenger du ikke frykte noe for å si det slik, men for all del, ikke skru av internettbrannmuren.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er problemet, men hvis du har forskjellig språk på operativsystemene så må du opprette en IPX protocol.

Altså om du har norsk XP på en PC og en annen med engelsk? :)

ja

Tull

hm.. sry, driver med endel med 98 og M maskiner, er selvfølgelig ikke sånn i 2k og XP :blush:

Lenke til kommentar
har du enablet "file-sharing" på diskene, altså delt ut kataloger?, ser forresten at du skriver "//mindata", det skal være "\\mindata"....

 

en annen ting kan være at "workgroupen" ikke er den samme, denne endrer du ved å høyre-klikke på min datamaskin, Egenskaper--->datamaskin navn--->"endre" (knappen nederst, og sette workgroupen likt på alle maskinen....

 

håper kanskje det hjelpte, går ut fra du vet hvordan du legger inn ip-adresser, subnet etc.....(i og med at du har fått det til før)....

 

Tror ikke det var gåsetegnene han refererte til, men hvilken vei fore eller back slash, altså / eller \

Endret av Andersgh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...